• greta2

Till er 40+

Jag hade haft ett tidigt missfall(ev tvillingar) och var hos min gynekolog efter det. Min 40-årsdag närmade sig och jag frågade henne om fertiliteten går ner väldigt fort efter 40. Hon såg jätteförvånad ut och sa: Äh det, du får kanske 2 missfall och sedan 2 barn, du får kanske tvillingar. Jag var nästan lycklig när jag gick därifrån, det kändes så hoppfullt. Denna läkare är närmare 70 med lång erfarenhet. Började jobba då jag föddes. (1966) Jag har nu haft ett missfall till men än finns det hopp.

• greta2

Jag tror inte alls att det behöver gå så bra att vara gravid bara för att man är 40- eller 30- heller för den delen. Man hör talas om många som har problem med barnskaperiet trots unga år. Det är nog individuellt hur bra det går, beror kanske på slumpen också och mannen man lever med. Man får köra på helt enkelt! Oavsett ålder!

• greta2

Jag har alltid haft regelbunden mens på mellan 27-31 dagar ungefär. Detta sedan jag var 16, tror jag. Med åldern har de minskat i tid från 7 till 5 dagar. Nu efter sista MA så har de blivit rikligare igen, såsom de var förr. (Eller så hade jag ingen ägglossning sist, därav rikligare blödning).
    En kompis sade att hon fått rikligare mens efter att hon fött barn.

• greta2
    anette6810 skrev 2012-07-19 18:31:46 följande:
    Hej jag fyller 44 år nu i oktober är det fel av mig att försöka skaffa ett barn nu tycker ni alla tjatar runt mig klar att du skall skaffa en till om det går men är det dumt mot barnet så säg. Jag vill ha en till men sedan får det vara bra.

Nej. Det är väl bara att försöka. Man ångrar ju inte sina barn.
  • greta2

Såg jag skrivt här i tråden förr. Allt finns kvar på internet i evig tid, på gott och ont. Jag har bara ett barn som jag fick vid 41. Hade två missfall innan. Jag tror att det varit möjligt för mig att få barn fram till 44 men inte efter 45 av döma av menscykeltecken. Men vi har ett barn för min amn ville inte göra syskonförsök förr. Nu tycker han det vore kul med fler barn. Vi är 46 och 47.

• greta2

Men vi är för gamla nu, det är försent känner jag. Och dottern börja snart 6-års hur det nu kunde gå så fort.

• greta2

Inte direkt nu nej. Jag tycker att jag blir gammal. Kommer hinna bli 47 om det skulle fungera direkt. Men dottern skulle bli glad förstås.

Blingbling skrev 2013-01-03 22:22:02 följande:
    Greta2, har ni provat att skaffa barn? Jag har en kompis som är 49 år och väntar barn...så det finns ju ingen skriven regel om att det är försent efter en viss ålder. Visst, man kanske märker det på cykeln, men att ändå prova kostar ju inget Sedan finns det ju kosttillskott som boostar fertiliteten och "styr upp" cykeln så den blir mer regelbunden och stärker ägglossningen.

• greta2
    asan25 skrev 2013-07-26 20:53:51 följande:
    Hej! Jag är beräknad till 6/3 med första barnet. Fyller 41 nästa månad och träffade den stora kärleken sent i livet samt har gått ner 80 kg så nu tror jag att min tid har kommit. Ska på inskrivning 1/8 och tidigt ultraljud 28/8. Är idag i vecka 9 (8+1). Vi har inte gjort så mycket mer än skippat kondom och hoppats på det bästa. Jo iofs har vi motionerat och ätit bra mat samt så har ju min viktminskning troligtvis gjort sitt.

Grattis! Lycka till!
Svar på tråden Till er 40+