Inlägg från: K som i katt |Visa alla inlägg
  • K som i katt

Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)

Det vore mäkta roligat, ja.

Råttan i Nils Karlsson Pyssling är mycket brutalare i filmen än i boken.

kattögat, f d cat collector
  • K som i katt

De senaste inläggen om snickerboa ställer det faktum att den brann ner förra sommaren i ett annat ljus...

Det finns en del att förtälja om de f d barnstjärnorna i Astridfilmerna. T ex att Jan Ohlsson som spelade Emil var med i några filmer till, bl a en som Frankensteins. Sedan vände han allt ryggen och blev något inom programmering tror jag. Han är aldrig med i intervjuer osv om Emil men när Snickerboa brann ner fick faktiskt Expressen en kommentar av honom. Han var dock inte med på bild.

Hon som spelade Freddy heter Bitte Ulvskog. Släkt med Marita? Sannolikt, namnet ´är ju ovanligt.

• K som i katt

Dio: var har du hört detta om sektmedlem? Låter spännande. Jag minns att han (Lars Söderdahl hette hen) förutom skorpan och lillebror var med i en serie som hette himmel och pannkaka där de hade ett flygplan.

Han som spelade Pelle tror jag är journalist numera, Stephen (uttlats stefen, vilket namn) Lindholm.

Om man är nyfiken på hur Grete "Lotta" Havneskjöld ser ut idag kan man se vampyrfilmen frostbiten. Funderar på att se den ikväll.

• K som i katt

Samma sekt som Ted Gärdestad kanske.

Björn Söderbäck som spelade Johan i Saltkråkan har en dotter som heter Fanny. Som barn var hon med i en TV-serie som hette 4 V och fasa (det handlade om 4 barn som alla hade namn som började på V). Numera är hon skribent av något slag, hon brukade skriva artiklar på Sydsvenskans kultursida förut. Vad Björn gör är dock höljt i dunkel.

• K som i katt

och han har inte helt lämnat skådisbranschen heller. Han gör en av rösterna i serien Bananer i pyjamas i TV4. Hans son Leo spelar titelrollen i Beckfilmen Pojken i glaskulan.

Varje katt är ett original och ett mästerverk
  • K som i katt

Fråga honom gärna också om han minns kortfilmen Än sen då?

För ej invigda: en kortfilm gjord av försvarsmakten för att upplysa om spritens skadeverkningar på alla fronter. Sissela Kyle och Peter Dalle är också med.

• K som i katt

Vad gäller Alva är det nåt skumt med att hon och Jonas/Kajsa inte är du med varandra trots att hon känns mer som familjemedlem än piga. Frun och Redaktörn heter det. Tror att det är som Astri misstänker, (att det är Alva som är mamma) och att distansen är till för att i någon mån få stopp på skvallret.

Apropå hembiträden så är ju alla fruarna på Pippis mammas kafferep missnöjda med dem. En stjäl, en lånar kläder utan att fråga, en krossar porslin och en tvättar sig aldrig. Tror att de har ett hemligt sällskap där de smider ränker för att göra uppror mot herrskapet.

• K som i katt

Tror att minnet sviker lite - vad då för falukorv??

När jag gick i gymnasiet ryktades det om att en av mina lärare var fäbodjäntan. Det var falskt.

• K som i katt
    Har ibland undrat över när ungefär Emil i Lönneberga utspelar sig. Trodde att det var någon gång i slutet av 1800-talet. Så kom jag på att när Lönnebergaborna vill skicka Emil till Amärrkat säger Lina att hon läst i Vimmebytidningen om den förskräckliga jodbävningen i Amärrkat och att det vore för mycket om de fick Emil också. Hon måste syfta på San Francisco-jordbävningen 1906.
    Någonstans väntar en katt
  • K som i katt

ja Prussiluskan är en typisk bitter gammal ungmö. Borgmästarinnan som ju lever så högt på sin titel var säkert också det innan hon på något sätt lyckades få omkull bormästarn. Han var ju iofs en riktig mes. Hon var säkert en oansenlig piga eller tvätterska innan.

• K som i katt

lokisse: var det han som sen hade en liten roll i en Beck-film. Intressant övergång i så fall, från kompis med en pyssling till handgemäng med Micke Persbrandt.

Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)