Inlägg från: FlamingRed |Visa alla inlägg
  • FlamingRed

Ska man legalisera prostitution?

Jo, jag tycker det ska vara lagligt. Inte för att jag gillar företeelsen, utan för att jag anser att vuxna människor måste få bestämma över vem dom har sex med. Det har med grundläggande värdering av vår egen kropp att göra.

Sen läste jag en intervju med en prostituerad som gillade den nya lagen, för att kunder blivit så "snällare" nu när dom gjorde något olagligt. Dvs dom tjafsade aldrig om pris och så eftersom dom faktiskt kan bli anmälda.

Detta i sin tur ledde till att några av denna prostituerades väninnor även började prova "yrket" då det nu är mycket enklare med den nya lagen.

• FlamingRed

Sen är det inte roligt tycker jag med sådana politiska lagar. Lagen infördes trots att alla remissinstanser, inkl lagrådet och socialstyrelsen, avrådde.

• FlamingRed

Även Rikspolisstyrelsen, domstolsverket, RÅ, och JK avrådde från att införa lagen.

• FlamingRed

Jag tror absolut inte prostitionen är en företeelse vi vill ha i samhället, eller uppmuntra. Ej heller tror jag flertalet prostituerade är helt nöjda med sin situation

Dock måste den bekämpas med andra medel är ren juridik.

• FlamingRed

Valmar,

Hur gör man då med porrfilmsinspelningar tex, ska dessa vara olagliga?

Eller om köpet inte innefattar kontanter... Kanske en resa eller smycke, är det prostitution. Eller varför inte en lyxmiddag, är det lagligt?

Eller generaliserar du bara till den enkla bilden med horan som går på gatan och torsken som stannar i sin bil?

• FlamingRed

Valmar,

Jag hängde inte rikigt med, på vilket sätt menar du att gåvoskatten är relevant för prostitutionsfrågan?

Man kan väl nästan utgå från att allt sexköp sker svart i vilket fall. Vi är nog långt ifrån att prostituerade tar upp det i sin deklaration. :)

• FlamingRed

Valmar,

Nej det hindrar ju bevisligen inte, eftersom det är kriminellt idag... :)

cotronella,

Jag håller med dig, sex är knappast en rättighet. Så jag tycker inte det argumentet bör användas för legal prostitution...

• FlamingRed

Självklart vill vi motverka prostitution i samhället.

Och lika självklart innebär itne en legalisering att AF skulle börja tillsätta sådana "tjänster". Herrugud människor, sluta läs bibeln som satan själv.

Vi talar om huruvida det ska vara olagligt att byta pengar mot sex. Vi pratar INTE om att prostitution skulle vara ett yrke som nåt annat, som man får ta när man inte hittar ngt annat jobb!!!

Vi pratar om huruvida en kvinna bestämmer nog över sin egen kropp för att därmed kunna ha sex med vilken vuxen person hon känner för... I samtycke.

Ska vi förbjuda fler saker en kvinna får göra med sin kropp? Kanske blotta sig på stranden? Eller varför inte förbjuda hård sex, ingen vill väl ha det.

Poängen är att vad två vuxna gör i sovrummet i samförstånd har samhället inte med att göra, hårddraget. Däremot ska vi inte ha ett samhälle som uppmuntrar till prostitution genom AF eller nåt annant galet som ni yrar om här.

• FlamingRed

Igen...

Det handlar väl om människor rätt till deras egna kroppar!

Om två personer vill, i samförstånd, ha sex med varandra, i ett stängt rum som inte stör någon tredje part. Då ska väl inte samhäller få hindra det!!

Det handlar ju om grundläggande äganderätt till sin egen kropp!

Sen när det gäller prostitution som företeelse i samhället så är det klart att man vill hjälpa och motverka de som far illa. Vilket säkert merparten av de prostituerade gör. Men inte genom att skriva lagar som inkräktar på vår innerste integritet.

Och allt trams om att torsken köper kvinnans kropp... Vad är det för jävla ordlekar. Äger han kroppen sen eller? Nej han köper tjänsten och rätten att röra den kroppen och få sex i kort period. Sen när den korta tidsperioden är över äger han INGET.

• FlamingRed

Ändrar mitt ordval ovan, han köper inte rätten att röra, utan tillåtelsen att röra...

Svar på tråden Ska man legalisera prostitution?