• Anonym

Vad tjänar ett familjehem på varje barn?

Olika från kommun till kommun.

• Anonym

det är ganska mycket pengar, men hur mycket, det vet jag inte. det är i allafall inte så att det precis täcker alla utgifter. Betydligt mer, o ännu mer om barnet har särskilda behov.

• Anonym

Vi hade en flicka placerad hos oss tidigare, då hon var släkt med oss så fick vi ersättning som ska täcka mat/kläder/hennes fickpengar osv, och då fick vi 5000 kr i månaden. Är det någon utomstående som är placerad får man ett arvode, och det brukar ligga runt 10.000kr/månaden i min kommun. Och det är absolut INGA pengar man tjänar då, detta är pengar som ska täcka kläder året om,mat,utflykter med skolan,fritidsnöjen,saker till barnets rum,osv osv, listan kan bli lång.

• Anonym

Jag har en liten kille (snart 10 år) som kommer till oss en helg i månaden samt ett dygn per vecka,för detta får jag 2700kr i arvode,skattepliktigt,pensionsgrundande,SGI-grundande,och 1600kr i omkostnad = skattefritt. Men de går åt,vi tjänar inte på att ha honom hos oss,och jag ser det som en härlig uppgift att han kommer till oss och berikar våra liv.Visst tar det på krafterna,då han har särskilda behov..men det bästa av allt är att han har så mkt glädje att ge tillbax OCH DET ÄR LÖN!

• Anonym

Olika kommuner betalar olika mycket, och det beror också på om det är ett krävande barn eller kanske väldigt krävande och/eller hotfulla biologiska föräldrar. En kommun kan betala en väldigt hög ersättning om de till slut hittar ett bra familjehem som kan hantera en placering med tex. stor problematik runt hot och våld från bio föräldrar...
    De flesta är dock helt vanliga familjehem med "normala" placeringar och en ganska låg ersättning. De kan också fortsätta att jobba som vanligt med sina resp. jobb, även fast de är familjehem.
    Jag jobbar som kontrakterat jourhem och det betyder att jag ALLTID är i tjänst och har jour 24 timmar om dygnet. Jag ska ständigt vara redo att ta emot ett barn och kan inte / får inte arbeta med något annat. Jag får ca 16000 i arvode som jag skattar för. Det ÄR pensionsgrundande, men inte vad gäller tjänstepension. ( jag har fått höja upp mitt eget pensionssparande rejält för att kompensera det...) Så får jag 6600 skattefritt som ska täcka alla barnets utgifter. Det kan vara mat, blöjor, kläder, leksaker etc etc.
    Vi har byggt om hela källaren för att få ett extra sovrum och vi har köpt större bil, behöver en 7-sitsig eftersom vi även har tre biologiska barn. Omkostnadsersättningen ska räcka till även dessa kostnader.
    Jag gör en enorm arbetsinsats för dessa små, trasiga själar som kommer in i vår familj för en begränsad tid. Ersättningen är min lön som jag behöver för att vår ekonomi ska gå ihop. Jag jobbar dygnet runt men jag älskar mitt jobb och har aldrig någonsin ångrat mitt val! Men rik på pengar - det blir man inte!
    Rikedom för mig, det är något helt annat...

• Anonym

FÅR man bli familjehem om man är sjukskriven,inte då av sociala skäl utan en arm som krånglar.
    Vi vill så gärna och det ENDAST för att vilja hjälpa till,INGET annat men man får nog inte det om man är sjukskriven misstänker jag.

• Anonym

tjms:

utredningshem är inte hemma hos familjer, utan på behandlinshem, i väntan på placering.

• Anonym
    Anonym skrev 2006-07-10 21:52:02 följande:
    FÅR man bli familjehem om man är sjukskriven,inte då av sociala skäl utan en arm som krånglar.Vi vill så gärna och det ENDAST för att vilja hjälpa till,INGET annat men man får nog inte det om man är sjukskriven misstänker jag.
    Puffar för frågan...är det jourhem då kanske som gäller?
Svar på tråden Vad tjänar ett familjehem på varje barn?