• jonnysbrud

Upphittad fågelunge.

Jag vet att man inte ska ta upp fågelungar. Så nej tack ni behöver INTE predika om detta och hålla stora diskussioner om det. Då kan ni väl vända om direkt...

Vi hittade en fågel unge. Det var trettio grader i skuggan och den stackars fågeln låg på gräsmattan i stekhet sol. Den hade antagligen ramlat ner från sitt bo i stuprännan. Kan sägar omöjligt att sätta tillbaks den p.g.a att dom tas ner om några dagar och det är fyra och en halv meter upp (minst)...
    Vi tog upp den och matade den med flugor och mask vilket var doppat i vatten. Någon som har tips på hur många gånger man ska mata ,vad man ska mata med och så vidare?

Jag kunde inte bara lämna den där vilket skulle ha slutat med att katten skulle ha tagit den. Eller i värsta fall hade den fått stekas till döds i solen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-07-06 21:18:01:
    Tack för allt stöd och för att folk berättar att dom har och skulle ha gjort samma sak som jag. Vet fortfarande att det är dumt att försöka ta hand om något vilt. Men mitt samvete skulle ha plågat mig resten av natten och veckan om jag hade låtit den stekas till döds. Fågelungen mår bra efter omständigheterna. Den äter både mask och kattmat. En och annan fluga slinker ner också i den hungriga magen. Den backar till kanten av tallriken som vi har den i tillsammans med gräs, där den puttar ut stjärten lite lätt och lägger sina behov.

• Svar på tråden Upphittad fågelunge.
  • jonnysbrud

ALM: tack så mycket. ska försöka se till att fågelungen klarar sig. dock vet jag inte hur det blir när jag åker in till förlossningen (har BF om två dagar) men då tror jag att mina föräldrar tar hand om den och ger den mat så länge som jag är där.

• Indianica

Jonnysbrud: Hur ska det gå med resten av boet med ungar då när rännan tas ner? En ränna ska f.ö inte vara full med skräp eller fågelbon, utan rensas regelbundet så det aldrig uppstår. Finns stegar och någon måste ha ansvaret får sådant.

MEN: Det största problemet med att folk plockat hem fåglar de föder upp är NATURLIGTVIS att fågeln inte lär sig hitta mat själv och inte lär sig undvika rovdjur! Det torde även vara allmänt känt att en fågelunge som varit uppfödd bland människor svårligen kan hitta mat i naturen själv och således svälter ihjäl när den väl släppts ut.

Om inte fågelungen ramlat ur rännan är det inte omöjligt att dess förälder matade den där den satt på marken. Vissa fåglar blir flygfärdiga efter några dagar så det är inte alls säkert att den hade dött där.

Djurskyddsföreningen rekommenderar att man om man inte hittar det ursprungliga boet till ungen TAR REDA PÅ ARTEN den tillhör och lägger den i ett sådant bo eller i ett liknande. De flesta fågelföräldrar BRYR SIG INTE om att fågelungen inte tillhör exakt samma art, huvudsaken den liknar deras andra ungar.

Jag förstår inte varför du inte vill inse att fågelföräldrar är BÄST på att ta hand om sina ungar. Precis som du kommer vara bäst på att ta hand om ditt barn sedan. Men vill du leda den här ungen in i döden ivrigt påhejad av djursköterae så varsågod. Jag skulle kontaktat djurskyddsföreningen.

• ALM

Det var väldans vad du kan gå på Indianica! Tror du inte ts redan har fattat att du tycker hon gjort fel? Ivrigt påhejande? Bara för att jag tycker det är kul att det gått bra för den lille fågeln. Ja ja den ene är duktigare än den andre. Världen vore perfekt med människor som dig som gör exakt rätt med allting från början. Hoppas du kan ha överseende med oss andra som inte är så kloka.

• piixelslyna

Jag skulle ha gjort precis samma sak som TS! Skönt att höra att det går så bra! Forstätt!

• myran02

Indianica: Vidsynt och fördomsfri var det va? (ta det som det skämt det är, men var inne och läste din pres.) Sluta att vara på TS nu. Hon har ju gjort något bra.

• Indianica

myran: Jag är väl vidsynt ur den synvinkeln att jag tycker det är bra att man ger en fågelunge mat hemma om man nu orkar göra det. Men där tar det stopp, för enligt djurskyddsföreningen så dör ju fågeln när den väl är utsläppt och då tycker jag inte det är långsiktigt positivt. Varför inte ta till sig den kunskap om vilda djur som finns för att de ska kunna överleva också på lång sikt? Det är ju därför det finns lagar och expertföreningar. Jag tänker på fågelns framtid. Eftersom det tycks behövas en del fakta, har jag delat med mig av den. Men tyvärr finns det de som tar det som personlig kritik och därför kanske tederar att vara motvalls. Jag har inte bara skrivit "du har gjort fel, fel, fel" utan gett konkreta tips om hur hon kan hjälpa fågeln ur fågelns perspektiv och behov.

Jag hade definitivt kollat med djurskylddsföreningen och ringt en ornitolog om jag inte på förhand vetat hur jag skulle ha gjort, man kan inte veta allt på förhand. Och det är väl inte försent för TS än, om_hon_vill. Våra hjärtan säger oss instinktivt att vi ska ta hand om vilda djur som är "övergivna", men tyvärr visar ju kunskap om vilda djur att det ofta gör mer skada än nytta när de väl släppts ut och är vana vid människor istället för reserverade och inte fått lära sig hur och var man jagar mat själv och vad de kan äta.

• tintilar

Ni hade tur som lyckades få den att överleva. Ofta vill de varken äta eller dricka pga. rädsla. Det bästa är alltid att ta kontakt med viltjouren eller liknande för att få råd om hur man ska gå tillväga. Man kanske vet det mesta men de kan komma med råd som kan vara avgörande för djurets överlevnad eller liv efter ert omhändatagande.

• Tjofsen

Jag har precis gjort likadant...en liten pilfink ....men den är kanske bara 2 veckor gammal.

Här hittar du all info du behöver:

www.djurenso.se/del_3.htm

• jonnysbrud

Indianica: ja du.. om du nu tycker att rännor ska man rensa regelbundet så kan du ju komma och rensa vår ränna som är ca fyra fem meter upp. men jag tycker du har fel om du tycker jag borde ha lämnat fågelungen för att svälta ihjäl eller stekas ihjäl i solen.. jag skiter fullständigt i hur ``perfekta´´ du skulle ha gjort. Mitt samvete vill dock inte lämna vare sig någon att dö eller lida.
    Men p.g.a att rännan skall tas ner så går det INTE att lägga tillbaka fågelungen inte före och inte efter rännbytet heller.

Ja vissa fågelungar kanske blir flygfärdiga inom några dagar men hur fan kan en fågelunge som inte ens öppnat ögonen flyga tycker du?... och jag tänker inte klättra i några jävla träd när jag är höggravid.. sen om du vill leka ekkorre på din tid så får du väl göra det... (träden som växer här är inte låga precis utan snarare ca 10-15meter höga)

sen har jag sett flera fina exempel på hur en fågelunge kan klara sig även fast den är uppfödd för hand. Sen förstår jag inte varför du tror att jag inte tror fågel föräldrarna är bättre på att ge den mat. dock var det EJ ens talan om det i inlägget jag skrev...

Samtidigt skrev jag längst upp (du kanske missade det)... att jag inte behöver någon som predikar om lagen och allt annat bullshit.

• copycat

jonnysbrud: Tycker att du gjorde helt rätt! Du har gjort det du har kunnat och bryr dig om djuret!

Kolla länken som tjofsen tipsade om! Den är kanon och där står precis allt man behöver veta

Tog själv hand om en liten gråsparvsunge som en av mina katter kom med en dag Tyvärr överlevde den inte natten...hade troligtvis för stora inre skador

Stort lycka till

PS. I länken står det klart och tydligt att man inte ska "gulla" med fågeln utan bara ge den mat. Annars är risken att den blir för tam och då klarar den sig inte i det vilda sen. Svårt att låta bli men viktigt att tänka på. När den känner sig klar så flyger den....det är naturens instinkt och den ska man inte hindra.

• Kiralves

jag har gjort det samma vid tillfällen

• Indianica

Jonnesbrud, Oj, här svallar gravidhormonerna både gällande behovet av att ta hand om en liten och annat. Jag har inte predikat något, jag har svarat på din fråga om hur du tar hand om ungen på bästa sätt och enligt lagen och naturskyddsföreningen kan du läsa dig till hur du gör för att få den att överleva på lång sikt eftersom den annars lätt faller offer för rovdjurfåglar om den inte lär sig att akta sig för människor, jag har gett dig all info.

Kan det vara en björktrastunge du hittat? Björktrastarnas ungar hoppar nämligen ofta ur boet "för tidigt" men föräldrarna har koll på den. Du kan då sätta den i ett mer skyddat läge vid t ex en buske eller sten så inte katter hittar den och den får skugga, men föräldrarna kan ändå se den.

Vad jag menade med rännan var att om du tror den ramlat/hoppat ur rännan som ska ner nu finns där väl fler ungar? Ska ni ta hand om dem också isådanafall? Jag har f-ö aldrig påstått att du ska klättra i träd eller så. Var ungen sådär hjälplös todrde väl boet varit alldeles i närheten och du kan hitta det med "spaning" på marken. När man rensar en ränna högt upp har man steget och en "nojäng" som är lång som man sträcker upp så man lätt når. Så gör vi här hemma iaf. Min man gör det trots att jag är ogravid

Så, nog predikat för idag

• rubina

Det är en utbredd missuppfattning att man inte får röra fågelungar.
    Bra gjort!
    Det finns en hel del att läsa på nätet om du söker på "upphittad fågelunge".

• Tjofsen

Nä, precis rubina....man får inte ta på vattenfåglar för då förstör man för dem..annars är det ok att röra fåglar. Modersinstinkten är mycket starkare än doften av en människa.

Vi har fler fågelbon i springan mellan taket och väggarna..men nu är det ju lönlöst att ta bort. Får vänta tills de är tomma.

Vår omhändertagna Pilfink mår bra...äter som en häst och bajsar som en elefant.....ligger mest och kurar i sitt lilla "bo" här i köket.

Den tar maten själv från fingret och visar när den är mätt....

Svar på tråden Upphittad fågelunge.