Inlägg från: Lady Namárië |Visa alla inlägg
  • Lady Namárië

Var är Alfons mamma?

Jag läste en intervju med författaren (tyvärr kommer jag inte ihåg var), där hon lite underfundigt påpekade att hon faktiskt aldrig sagt att Alfons mamma är död.

Jag tror hon är på jobbet!

You can't take the sky from me.
  • Lady Namárië
    http://www.alfons.se/html/pyssel/pyssel_fraga.htm

Var är Alfons mamma? (Undrar bl.a. Tina snart 4 år)
    Det är ingen som riktigt vet var hon är ... Hon kanske är ute och handlar, är i tvättstugan, på semester eller så är dom skilda eller hon kanske till och med är död. Det är upp till var och en att själva bestämma var Alfons mamma är någonstans.
  • Lady Namárië

Bonanza--> Word! FVast det allra sorgligaste är att så många utgår ifrån att hon är död. Det är liksom det enda legitima skälet för en mamma i barnbokslitteraturen att vara frånvarande. Fundersam

• Lady Namárië

Exakt. Precis som att Pippis mamma är ursäktad eftersom hon "är en ängel", men ingen (utom Prusseluskan) skulle komma på tanken att klandra kapten Långstrump för hans bristande närvaro. 

Gah! Nu blev jag irriterad också. Det här måste vi nästan starta en tråd om! *springer och letar reda på en gammal litteraturuppsats betitlad "Den störda föräldrarollen i Astrid Lindgrens verk"*   

Svar på tråden Var är Alfons mamma?