• miatia

Hur lång e' väntetiden?

Ville bara klargöra att man är berättigad till äggdonations hjälp från landstinget om man har adopterade barn tillsammans men inte om man har biologiska barn tillsammans. Vi har ett adopterad barn och har fått genomgå äggdonation behandling i Sverige. Väntetiden är ju som dock väldigt lång.

Kan inte garantera att de ändrat reglerna det senaste året men...

• miatia

Visst kan man få tycka att regeln är märklig men det finns inga lätta frågor och svar när det handlar om adoption, barnlöshet, behandlingar etik, moral etc.. Allt är väldigt individuellt och man skall vara försiktig med att dömma. Jag kan bara tala utifrån vårt perspektiv. Mitt barn är mitt barn oavsett hur det kommit till oss. Jag skulle med glädje adoptera många gånger för det är ett underbart sätt att bli förälder på. Problemet för oss och säkert många med oss är att det inte är ekonomiskt möjligt. Gränsen för vilka som är berättigade till behandling eller inte måste dras någonstans och denna gång blev det till vår fördel för vi har möjlighet att eventuellt ge vårt barn ett syskon. Inte någon rättighet och kanske inte rättvist alla gånger. Jag vet inte hur man har resonerat kring detta när man satte upp reglerna men det kanske man kan forska i lite. Jag vet inte vad som gäller för IVF. Vi tillhör Stockholms landsting.

• miatia

Vi tillhör den grupp som även har använt oss av den privata vården (utomlands) och lagt ut stora summor eftersom det nyligen har blivit tillåtet med äggdonation i Sverige. Hade jag varit klokare och vetat vad jag vet i dag hade jag inte "slängt ut" dessa pengar utan direkt gått vidare till adoption efter vår diagnos. Nu gjorde vi inte det pga olika orsaker.

Genom adoption så har de flesta möjlighet att få barn, vissa har inte möjlighet att få ett medgivande för adoption men det gäller inte alla. Väldigt många som jag har kontakt med/känner är helt främmande inför tanken på att adpotera och vill till vilket pris som helst vara gravid och få ett biologiskt barn. Jag vet inte om denna grupp skulle vara mer berättigad till landstingsfinansierad behandling trots att de inte har barn sen tidigare. Bara för att det inte var tillåtet med äggdonation när vi inte hade några barn så borde det inte betyda att vi blir helt uteslutna ur möjligheten till landstingsfinansierad behandling.

Väldigt många av dessa par som efter misslyckad landstingsfinansierad behandling "är tvugna att vända sig till den privata vården" kanske i stället skulle lägga dessa pengar på adoption för att verkligen vara säker på att få ett barn...

Som sagt det är inte lätta frågor och alla är i olika faser vilket gör det svårt att bara ha ett svar.

Svar på tråden Hur lång e' väntetiden?