Inlägg från: Cotton Candy |Visa alla inlägg
  • Cotton Candy

Föda på BB på Åland?

Hej

Vi har lantställe på Åland och försöker vara där så mycket som möjligt. Är nu i v 39 (v 38+0) och även om jag inte känner att något är på G alls ( ) då är det klart att man börjar fundera lite på det där med förlossningen.

Är det någon som fött barn på BB på Åland? Vet inte vad det heter men det finns väl på sjukhuset i Mariehamn (?). Bra/dåliga erfarenheter? Någonting speciellt man bör ha med sig eller är det som på BB i Sverige??

Tacksam för svar!!!!
    Njut solen!

• Svar på tråden Föda på BB på Åland?
  • Cotton Candy

Tack för era svar!
    Jovisst, ska kolla upp hur det funkar med sjukförsäkringssystemet. Har får mig att jag läst någonstans att om bara landet är med i EU då skickas räkningen till Sverige.... men jag är ju inte 100% säker ...

• Cotton Candy

Amorella: Detta hitta jag på vårdguiden:

"Nödvändig vård innebär:

-att du inte ska behöva avbryta din vistelse och återvända till ditt hemland av medicinska skäl.
    -vård som inte kan vänta.
    -vård som orsakas av kronisk sjukdom. Det inkluderar provtagningar och medicinska kontroller.
    -förebyggande mödra- och barnavård samt förlossning.

Det är din behandlande läkare som avgör vad som är nödvändig vård."

Har nu även pratat med Stockholms Läns Landsting och då sa dom att vi har fri vård inom Norden - det enda jag behöver är en svensk ID-handling, då har jag rätt till precis samma vård som i Sverige i alla Nordens länder.
    Hur det förhåller sig i England och andra länder vet jag ej men det kan väl vara värd att kolla upp?!

Miina: vi har stuga på Bastö, Enskär heter det! Helt underbart!

• Cotton Candy

fruis: kolla den här länken:

www.vardguiden.se/Article.asp

enligt den verkar det ju som du får vård om du föder i Storbrittanien - du måste bara ha ett Europeisk Sjukförsäkringskort som beställs via Försäkringskassan.

Vi har pratat med FK och Landstinget nu - du är även täckt om du resar efter v 38.

• Cotton Candy

Ja det är konstigt att man får fram så mycket olika information.
    Jag vet inte annat än att vi, enligt Stockholms Läns Landsting, har fri sjukvård inom Norden och att det därför INTE är något problem om förlossningen går igång när man är på resa inom Norden. Men men troligen kommer bebben inte på ett bra tag så det lär ju inte bli aktuellt ändå. Vi ska bara vara där fredag till måndag nästa vecka....

Svar på tråden Föda på BB på Åland?