• corax

Vem blir barnet lik?

Jag har hört att det första barnet oftast är likt pappan, att det evolutionärt skulle vara nå fördel då eftersom pappan förstår att barnet verkligen är hans. Har ingen aning om ifall det stämmer

Lite förenklat kan man säga såhär om ögonfärgen. Om föräldrarna båda har blå ögon får alla barnen blå ögon. Om den ena föräldern har blå och den andra bruna får statistiskt sett hälften av barnen blå resp. bruna ögon, eller alla får bruna ögon, beroende på vilka anlag föräldern med bruna ögon har.

Våra kromosomer och därmed också gener förekommer i par, där det ena anlaget kommer från mamman och det andra från pappan. Anlaget för bruna ögon är dominant, vi kan kalla det för B. Anlaget för blå ögon är recessivt, b. Man kan ha kombinationen BB = bruna ögon, Bb = bruna ögon eller bb = blå ögon. Om t.ex. mamman har bruna ögon kan hon vara antingen BB eller Bb. Om hon är BB och pappan blåögd (bb) kommer alla barn att få kombinationen Bb och alltså bli brunögda. Om mamman är Bb kommer hälften av barnen att bli Bb = brunögda och hälften bb = blåögda. Nu är det nog mer komplicerat än så eftersom det finns grå, gröna ögon och alla möjliga nyanser. Dessutom kan alla barn i den senaste varianten bli blåögda rent slumpmässigt. Varje barn har ju 50% chans att få blå/bruna ögon i det fallet.

• corax

Just det, flisan Jag är förresten väldigt lik min mormor.

Åååh, nu blev jag också nyfiken på hur våra barn kommer se ut. Vill bli gravid nuuu

Svar på tråden Vem blir barnet lik?