• AHAS

    Mitt 9 årig barn är GENI

    Mitt 9 årig barn som går på 3 åk är geni. Han är otrolig duktig. Han läser flyttande sen han var på ettan. Han kan allt på matte i sitt 3 åk så har sin lärare lånat 4 åk matte bok, han beklagar att det är jätte lätt ändå och han vill uttmanar sig mer. han kan avancerad Engelska och kan förstå allt, han är bäst i klassen på Svenska trots att hans föräldrar har utländska bakgrund och vi pratar modermål språk hemma. Han förstår avancerad kunskapliga dokummentärer liksom mediciniks eller historisk eller vad som hels. han kan förklara kompliserat information på lätt och enkelt sätt. VG och full betyg på allt. Han beklagar att han går på skloan utan nytta för att han kan allt och tycker att allt är väldigt lätt.   Vi har funderat lite att han kanske kan hoppa till 4 åk men jag är väldigt tveksamt att diskutera det med skolan då han är ganska kortväxt även hans mående och beteende är ganska barnsligt därför är jag rädd att han inte kommer klara sig sociala relationer med äldre klasskamrat. Hur kan jag hjälpa honom att han utnyttjar sin intelligens för att tjäna sig själv och tjäna samhället? Vilka myndigheter som kan hjälpa till såna smarta barn? Vad rekommenderar ni? har ni erfarenhet om såna situationer?


    Mamma
  • Svar på tråden Mitt 9 årig barn är GENI
  • Goneril

    Det kan säkert vara en god idé att hoppa över ett skolår så hsn inte blir understimulerad, det finns risk att han blir det om allt är för lätt. Det måste ju i så fall lärare och rektor ta ställning till.                                                                                                                                                             Språk är viktigt, grundläggande för alla studier. För att den här gossen ska utvecklas optimalt kommer han att behöva diskutera läxor och uppgifter, även kunna tillägna sig skönlitteratur. För att du ska kunna hjälpa honom, TS, behöver du läsa svenska, du behöver läsa mycket klassisk litteratur och du måste träna grammatik, även för din egen skull.

  • Jemp
    Anonym (Suck) skrev 2024-04-23 22:20:38 följande:

    Varför måste man prestera och leverera då?

    Jag kunde själv läsa vid 2-3-års ålder och är med i Mensa sen många år. Mina föräldrar hetsade dock aldrig mig i skolan eller skulle pressa mig till det yttersta där utan jag fick utlopp genom att jag helt enkelt fick läsa mkt hemma och vidga mina egna vyer så. 

    Har en akademisk examen idag och bra jobb men har valt att inte maxa karriären utan även se till annat i livet med.

    Är tacksam att jag inte blev pressad att försöka maximera mig, det är nog med press på människor som det är.


    Jag håller med om att man inte ska bidra till press, men vad får dig att tro att det är det det handlar om? 


    Du säger ju själv att du är medveten om att man kan prestera bra/tidigt utan press. 


    Det blir lite som att inte låta ett barn springa av sig för att elitidrott kan innebära press. Hjärnan måste också stimuleras. För min son handlar det tex om hur många år han ska behöva räkna saker han kunnat sen han var 4, att hantera att han blir ledsen för att det bara är dåligt att kunna saker (då får man inte lära sig vilket är det bästa han vet), hantera oro att det inte skulle finnas mer (tex matte) att lära sig (det finns det absolut, men han får ju inte se det i skolan). Att hållas tillbaka i läsningen Osv. 

  • Anonym (Suck)
    Jemp skrev 2024-04-24 07:20:05 följande:

    Jag håller med om att man inte ska bidra till press, men vad får dig att tro att det är det det handlar om? 


    Du säger ju själv att du är medveten om att man kan prestera bra/tidigt utan press. 


    Det blir lite som att inte låta ett barn springa av sig för att elitidrott kan innebära press. Hjärnan måste också stimuleras. För min son handlar det tex om hur många år han ska behöva räkna saker han kunnat sen han var 4, att hantera att han blir ledsen för att det bara är dåligt att kunna saker (då får man inte lära sig vilket är det bästa han vet), hantera oro att det inte skulle finnas mer (tex matte) att lära sig (det finns det absolut, men han får ju inte se det i skolan). Att hållas tillbaka i läsningen Osv. 


    Jag tycker hela Ts osar av press. Hoppa upp en klass, tjäna samhället, betygsprat för en 9-åring. Det låter för mig mer som prestation än att 9-åringen ska få glädje och utlopp för sin talang. Jag ser inte en TS som handlar om barnet utan en TS som handlar om en skrytsam förälder.

    Jag fick tex mer avancerade böcker för läsläxa än resten av klassen, men det gjordes ingen grej av det. Jag fick på min nivå bara, de som var osäkra läsare fick enkla böcker, de som var på en standardnivå för åldern fick för sig.

    Jag vänder mig mot prestationspress både för knopp och kropp på barn i den åldern helt enkelt.
  • Anonym (Ytlig)
    Jemp skrev 2024-04-24 07:20:05 följande:

    Jag håller med om att man inte ska bidra till press, men vad får dig att tro att det är det det handlar om? 


    Du säger ju själv att du är medveten om att man kan prestera bra/tidigt utan press. 


    Det blir lite som att inte låta ett barn springa av sig för att elitidrott kan innebära press. Hjärnan måste också stimuleras. För min son handlar det tex om hur många år han ska behöva räkna saker han kunnat sen han var 4, att hantera att han blir ledsen för att det bara är dåligt att kunna saker (då får man inte lära sig vilket är det bästa han vet), hantera oro att det inte skulle finnas mer (tex matte) att lära sig (det finns det absolut, men han får ju inte se det i skolan). Att hållas tillbaka i läsningen Osv. 


    Hantera oro över att matte ska ta slut kan ni föräldrar fixa på några sekunder. Förklara att det aldrig tar slut. Visa grabben lite universitetsmatte så inser han nog att ni har rätt.
    Läsning brukar finnas i olika nivåer i skolan, precis som matte. Jag och 2-3 klasskamrater hade alltid den mest avancerade boken i svenska. Även om det man läste på fritiden var mer avancerat, så gjorde det aldrig att jag blev uttråkad. Uttråkad blir man nog betydligt lättare om man tex har dyslexi och det är svårt att läsa.
    På fritiden har man rätt att lära sig precis vad man vill. Skolan är inte allt.
  • AHAS

    Sen är det helt ok att vara otroligt driven och duktig om man vill lära sig allt och naturligtvis jättekul så länge barnen har det drivet. Men jag tycker man får vara lite försiktig också. Är man van att alltid vara bäst blir förväntningarna höga och då kan man ibland få höra att det är ok att misslyckas någon gång också.


    Tack för att du dela din erfarenhet. Det är precis som händer att min son som klagar på lätta ämne annars jag skulle inte försöka kolla runt. med tankan att han som klagade flera gånger att han behöver att uttmana sig mer...
    Helt rätt och jag håller med dig att man har alltid A betyg blir förväntningar höga, man måste tänka på det här att vi som människor behöver att acceptera när livet är upp och ner ...
    Mamma
  • AHAS
    Anonym (Bv) skrev 2024-04-23 10:10:09 följande:

    Låt han va barn varför stressa fram, lever ni hans liv eller får han göra de han vill?

    Fick en i min klass som hoppade upp, gick inte så bra i livet för han. Stenhård pappa som krävde alldeles för mycket så han blev knäckt 
    Slutade så illa att han fick många år i fängelset 


    Läs gärna igen mitt inlägg. Du beskriver precis tvärtom det som jag har skrivit. Vi stressar inte han utan han som vill, vi vill inte hoppa över han för att leva sitt ålder lika som andra socialt. Vi är väldigt fkexibla med hans intresse på fotboll och innebandy. men tack ändå
    Mamma
  • AHAS
    Dr Nail skrev 2024-04-21 22:55:26 följande:

    De som peakar tidigt brukar oftast stanna i utvecklingen tidigt också. Försök att inte ge ditt barn intrycket att hen är nåt, ödmjukhet är superviktigt i den åldern.


    Absolut. det finns flera olika håll av barn utveckling liksom hjärnan, social och kroppen...alla måste gå i parallel och det därför valde vi inte att han hoppar över..
    Mamma
  • Anonym (Va!)

    Jag förstår inte riktigt vad denna mamma skriver, eftersom det är så fruktansvärt dålig svenska.

    Om barnet presterar dåligt i ämnen som han inte gillar, och får ett C, då är han väl inget geni? Om det inte är roligt så bryr han sig inte? Det verkar vara en hel del överdrifter om vad denna pojke klarar av. Är det bara ett önsketänkande? För det är något som inte stämmer med detta skryt. Inte kan han förstå medicinska texter!

  • Anonym (Lis)
    Anonym (Va!) skrev 2024-04-25 02:33:44 följande:

    Jag förstår inte riktigt vad denna mamma skriver, eftersom det är så fruktansvärt dålig svenska.

    Om barnet presterar dåligt i ämnen som han inte gillar, och får ett C, då är han väl inget geni? Om det inte är roligt så bryr han sig inte? Det verkar vara en hel del överdrifter om vad denna pojke klarar av. Är det bara ett önsketänkande? För det är något som inte stämmer med detta skryt. Inte kan han förstå medicinska texter!


    Det har hon inte skrivit heller. Det står att han förstår kunskapsliga dokumentärer, inte dokument (misstänker att hon menar vetenskapliga).
  • Jemp
    Anonym (Ytlig) skrev 2024-04-24 22:49:34 följande:
    Hantera oro över att matte ska ta slut kan ni föräldrar fixa på några sekunder. Förklara att det aldrig tar slut. Visa grabben lite universitetsmatte så inser han nog att ni har rätt.
    Läsning brukar finnas i olika nivåer i skolan, precis som matte. Jag och 2-3 klasskamrater hade alltid den mest avancerade boken i svenska. Även om det man läste på fritiden var mer avancerat, så gjorde det aldrig att jag blev uttråkad. Uttråkad blir man nog betydligt lättare om man tex har dyslexi och det är svårt att läsa.
    På fritiden har man rätt att lära sig precis vad man vill. Skolan är inte allt.
    Självklart har vi gjort det. Han har också svårare böcker i både matte och svenska men tvinga harva igenom allt annat först.
  • Anonym (Ytlig)
    Jemp skrev 2024-04-25 07:37:43 följande:
    Självklart har vi gjort det. Han har också svårare böcker i både matte och svenska men tvinga harva igenom allt annat först.
    Det är bra:) 
    Det är ju ändå harvandet som är lätt för de elever som har det lätt för sig. Att enbart behöva läsa igenom allt en gång för att texten är lätt och att fakta fastnar.
    Sen har vi de eleverna som måste läsa samma text många gånger för att ens förstå vad där står eller för att ta till sig all fakta. Det är harvande på riktigt.
  • Anonym (Va!)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-25 07:33:15 följande:
    Det har hon inte skrivit heller. Det står att han förstår kunskapsliga dokumentärer, inte dokument (misstänker att hon menar vetenskapliga).
    Mamman hade skrivit att "han förstår avancerad kunskapliga dokummentärer liksom mediciniks eller historisk eller vad som hels"

    Jag är tveksam till att ett nioårigt barn förstår avancerade dokumentärer liksom medicinska texter, och även historia.

    Om en mamma anser att barnet är ett "geni" så är det viktigt att hon själv lär sig bra svenska. För barn tar efter, och härmar. Har hört barn som är födda i Sverige prata invandrarsvenska eftersom mamman gör det. Så för barnets skull är det viktigt att lyssna på någon som inte är slarvig med språket.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Va!) skrev 2024-05-03 20:03:19 följande:
    Mamman hade skrivit att "han förstår avancerad kunskapliga dokummentärer liksom mediciniks eller historisk eller vad som hels"

    Jag är tveksam till att ett nioårigt barn förstår avancerade dokumentärer liksom medicinska texter, och även historia.

    Om en mamma anser att barnet är ett "geni" så är det viktigt att hon själv lär sig bra svenska. För barn tar efter, och härmar. Har hört barn som är födda i Sverige prata invandrarsvenska eftersom mamman gör det. Så för barnets skull är det viktigt att lyssna på någon som inte är slarvig med språket.
    Han kan säkert lägga mycket från en medicinsk eller historisk dokumentär på minnet. Sen är det svårt att veta hur mycket förståelse det finns för det även om han minns och kan upprepa det.

    Håller med om det sista men det låter ju på ts som att hon vill göra det. sen kanske hon kan prata väldigt akademiskt och korrekt på sitt modersmål, det vet ju inte vi.
Svar på tråden Mitt 9 årig barn är GENI