Jemp skrev 2024-04-24 07:20:05 följande:
Jag håller med om att man inte ska bidra till press, men vad får dig att tro att det är det det handlar om?
Du säger ju själv att du är medveten om att man kan prestera bra/tidigt utan press.
Det blir lite som att inte låta ett barn springa av sig för att elitidrott kan innebära press. Hjärnan måste också stimuleras. För min son handlar det tex om hur många år han ska behöva räkna saker han kunnat sen han var 4, att hantera att han blir ledsen för att det bara är dåligt att kunna saker (då får man inte lära sig vilket är det bästa han vet), hantera oro att det inte skulle finnas mer (tex matte) att lära sig (det finns det absolut, men han får ju inte se det i skolan). Att hållas tillbaka i läsningen Osv.
Hantera oro över att matte ska ta slut kan ni föräldrar fixa på några sekunder. Förklara att det aldrig tar slut. Visa grabben lite universitetsmatte så inser han nog att ni har rätt.
Läsning brukar finnas i olika nivåer i skolan, precis som matte. Jag och 2-3 klasskamrater hade alltid den mest avancerade boken i svenska. Även om det man läste på fritiden var mer avancerat, så gjorde det aldrig att jag blev uttråkad. Uttråkad blir man nog betydligt lättare om man tex har dyslexi och det är svårt att läsa.
På fritiden har man rätt att lära sig precis vad man vill. Skolan är inte allt.