• Jakan

    6 månaders äter inte! Snälla hjälp!

    Hej! Vår tjej på 6månader och 10dagar har sen 2veckor tillbaka ätit extremt dåligt. Hon har aldrig haft nån vidare aptit men nu är det värre än nånsin:( Hon har fått endast ersättning från 2månader då min mjölk tog slut. Vi har provat gröt och andra smakisar men får bara i henne nån sked. När det var som värst åt hon ca 300ml ersättning/dygn! Nu äter hon ca 500ml per dygn och jag är så orolig och har sån ångest över detta. Läkaren tror att det beror på att hon är förstoppad så vi har fått Movicol för detta. Ska börja med det idag så vet inte om det kommer hjälpa. Vad ska jag göra??? Jag bryter ihop! Vi erbjuder smakisar 3ggr/dag och ersättning var 3-4e timme... Jag kan tillägga att hon är 68cm lång och väger 6950. Pigg och glad för det mesta!

  • Svar på tråden 6 månaders äter inte! Snälla hjälp!
  • Modgun

    Finns en ersättning som heter semper bifidus (finns på apoteket) den gjorde susen när min dotter blev svårt förstoppad. Utöver det så kan du lägga i en liten klick messmör i ersättningen eller ha i lite rapsolja. Detta fungerade jättebra för min dotter iaf.

    Jag skulle fö inte oroa mig för mängden ersättning. Min son åt ca 240ml ersättning varje gång när han var runt 6 månader. Inget konstigt enligt vårt bvc.

  • Modgun
    Jakan skrev 2012-04-18 10:46:49 följande:
    Jo men hon äter ju inget mer än 300ml/dygn!!!
    Oj, jag missupfattade dig där nog.
    Men om hon är pigg och glad fö och läkare inte reagerar över vikten så är det kanske inte så farligt. Men jag förstår att du är orolig.
    Det kan ju vara magen, så prova semper bifidus (innehåller lactulos)  alternativ ha i rapsolja eller messmör i ersättningen därimellan. 
  • Jakan

    Tack för tipset! Dock har vi provat allt detta utan resultat:( Rapsoljan fortsätter vi med för hon aka få iaf lite mer energi av det lilla lilla hon äter. Fy jag blir så ledsen:(

  • asp76

    Kan det vara tänder på g? Vår son åt väldigt dåligt i perioder, och visade sig sedan att det ploppade upp en tand och då började han äta bättre. Tror nog de får i sig det de behöver även i perioder då det äts dåligt, men kanske inte just lägger på sig så mycket då, och så tar de ikapp det senare!

  • Nikki1987

    Hej Hej!

    Har haft samma problem med dottern (är nu 7 1/2 månad)

    Fanns till ocm med dagar då hon inte skulle äta alls tyckte hon, hon har även haft perioder där hon i stort sett matstrejkat i 3-4 dagar, endast fått i henne lite (ca 200-300 ml) ersättning.

    Det blev bättre för både magen och henne när vi började med semper Lemolac 1 (2an går inte)

    Hon är aldrig hård i magen längre och bajsar som hon ska..

    Har heller aldrig behövt ge magdroppar, bifidus mm..

    Så jag kan starkt rekommendera Semper Lemolac..

    Det här med gröten gick inte heller så bra från början men sedan bytade jag ut 1 mått mot majsvälling istället.
    Tex: 3 msk grötpulver 1msk majsvälling pulver. konsistensen blev lösare och smaken mildare!! Majsvälling är även bra för magen..

    Dagarna då dottern krånglar så funkar det att distrahera, tex tvn, datorn, musik mm.. Pallra upp med lite kuddar eller dylikt så hon blir halvsittande och lägg henne vid tvn.. Funkar jättebra för oss..

    Du kan även köpa majskrokar som hon kan få äta själv medans du ger gröt =) Eller testa att ge henne en majskrok och "doppa" den i gröten innan =)

    Bara lite tips =)                           

  • Modgun
    Jakan skrev 2012-04-18 10:52:46 följande:
    Tack för tipset! Dock har vi provat allt detta utan resultat:( Rapsoljan fortsätter vi med för hon aka få iaf lite mer energi av det lilla lilla hon äter. Fy jag blir så ledsen:(
    usch vad jobbigt :( 
    Minns själv hur det var med dottern. Har ett tips till, inte så populärt hos många föräldrar då de tycker att det är för sött.

    Jag gav dottern avkok på katrinplommon, och det om något gjorde susen.
  • Kakmonster

    Känner igen mig! Sonen har ätit ersättning sen födsel, då amningen ej funkade. Har aldrig varit stor i maten. Max 150 ml om man trugade. Vid sex månader så ville han knappt äta. Bvc sa att nu måste han äta smör grädde olja, ja allt för att gå upp i vikt. Han vägde 6470gr och 66cm. Men han ville ju inte äta! Vi åkte in till akuten. Han var uttorkad och lades in på sjukhus under natten för att sätta in sond och vätskas och matas upp. Fick åka hem dagen efter. Nu är han 7,5 månader och sondmatas med 950 ml/dygn.

    Han väger nu 7360gr. Han har dock ingen egen vilja att ära mat. Han blir väl så mätt på att sondas 150ml var tredje timme att han inte hinner bli ordentligt hungrig. Varje matning tar upp till 45 min. Vi har dubbla känslor inför Sondmatningen. Bra att han får i sig mkt mat, men rädd att han tappar ätförmågan. Vi testar alltid med flaskan först. Smakisar vill han inte ha. Vår dietist säger att vi kan vänta med dessa ett litet tag, men vi testar ändå ibland.

    Vår pojk var också förstoppad. Trodde det var därför han inte blev hungrig. Fick köra microlax. Men han ville inte äta ändå. Vi vet fortfarande inte varför han inte vill äta. Han utreds med neurolog, logoped, öron-näsa-hals och dietist.

  • skogsvitter

    Tycker ni verkar oroa er väldigt mycket helt i onödan. Det rör sig om två ynka veckor! Hon dör inte för att hon har minskad aptit, alla ungar får det i perioder. Lugna ner er, och framförallt, sluta stressa med smakisarna! Varför erbjuder ni så ofta? Hon känner ju stressen och pressen från er och då blir ju allting bara värre istället! Ta det lugnt. Hon går ju uppenbarligen upp tillräckligt i vikt och är ju absolut inte anmärkningsvärt liten heller för den delen. Denna vikt hade min dotter när hon var över året.

    Så ta det lugnt!

    Se till att få bukt med förstoppningen istället, det är ju självklart det som är orsaken. Om förstoppningen kommit nyligt i samband med smakisar så måste ni sluta med smakisarna och vänta tills hon är mogen istället!

Svar på tråden 6 månaders äter inte! Snälla hjälp!