Dottern satte i halsen – 112 svarade inte
När Carolina Landbergs dotter satte i halsen kom föräldrarna inte fram till SOS Alarm. Larmnumrets mål är att få svar efter maximalt åtta sekunder. Men när det hade gått fyra minuter lade föräldrarna på.
Det var som vilken sommardag som helst. Familjen i Sunne satt och åt middag när dottern Sofia helt plötsligt frös till is.
– Det syns i blicken när det är på riktigt, säger mamma Carolina Landberg.
Den lilla tvååringen hade satt i halsen och hon tog sig för munnen. Hon kunde inte med ord uttrycka vad det var för fel. För varje sekund såg föräldrarna hur deras lilla tjej segnade mer och mer. Paniken lyste om henne.
Medan Sofias äldre bror ringde 112 tog föräldrarna tag i sin dotter. Till en början kunde de höra hur hon rosslade och konstaterade att det därför fanns ett litet utrymme för luft att komma in.
Blev livlös
– Vi hörde hur hon väste och hon rosslade till ganska ordentligt. Och det var då det blev totalstopp. Hon blev livlös.
Två minuter i kö.
Tillsammans hjälptes föräldrarna åt för att försöka få bort det som täppte igen i halsen på dottern.
– Min man lade upp henne mer mot axeln och jag klappade till ganska rejält mellan skulderbladen. Men det släppte inte.
Carolina Landberg fortsätter:
– Jag tog henne ifrån min man så hon fick munnen nedåt och till slut kom det ut och hon började andas.
När de sett att dottern fått tillbaka färg och att hon andades ordentligt lade de på samtalet till SOS Alarm.
Då hade de väntat på sin tur i fyra minuter.
Obotliga skador
Varje minut utan syre minskar möjligheten att överleva. Efter fem minuter börjar framför allt hjärnan få obotliga skador av syrebristen, enligt HLR-rådet.
– Det var flera minuter som det var riktigt riktigt akut för oss, i alla fall två minuter. Denna gången hade vi de minuterna, men tänk om det är någon som inte har dem.
Carolina Landberg lägger inte allt ansvar på SOS Alarm. Händelsen vid matbordet inträffade under den brandhärjade sommaren 2018 och nödnumret hade stora problem med privatpersoner som ringde onödiga samtal till dem.
– Men SOS Alarm borde haft en ökad bemanning, säger Carolina Landberg.
– Det blir så fel när det handlar om en akutsituation. Olyckor händer och de händer fort. Och just då kunde inte SOS Alarm möta oss i den situationen.
I dag mår dottern Sofia bra och fick inga men av det som hände den där julikvällen.
– Ett tag efteråt tyckte hon det var lite läskigt att äta, men det gick över. I dag har hon inga minnen av händelsen.