Let's re-write some shit
Det är väl ingen hemlighet att jag skrivet om Maktens Ringar. Men vad vill du skriva om, och hur? Vilka slut önskar du var annorlunda? Osv!
Det är väl ingen hemlighet att jag skrivet om Maktens Ringar. Men vad vill du skriva om, och hur? Vilka slut önskar du var annorlunda? Osv!
Recap av vad jag gjort med Maktens Ringar så här långt (det är inte så mycket). Jag ska försöka göra fortsättningen lite i kronologisk ordning....
1: Stryk Galadriel, byt ut henne mot Celebrian. Gör om alla bitar med berättarröst till att vara en historia Galadriel berättar för sin dotter, fram till att Galadriel i serien tar Finrods dolk, stryk den biten. Stryk resten. Ge Celebrian och Galadriel ett litet samtal efter, gärna som förklarar hur alver ser på det där med döden (vanligtvis tillfällig, Mandos, osv). Kanske även hur orcherna blev till? Kanske för magstarkt om vi just nu föreställer oss Celebrian som en, vad då, 10-åring? Exposition dump eller historieberättande? World building!
2: Flytta barnens lek och Finrods samtal med Galadriel till efter berättelsen. Byt ut Finrod mot Celeborn. Byt ut snacket om stenar och båtar mot något som makes sense och visar på Celebrians äventyrslystnad istället. Kanske hon kan fråga sin pappa om hur Valinor doldes, eller om Numenor eller Tol Eressea. Vi kan fortfarande få med det hela om att Finrod/Celeborn inte alltid kommer vara där för Galadriel/Celebrian, men med en twist.
3: Istället för "Galadriels" jakt på hämnd hamnar Celebrian i bergen pga sin egna, och sitt gäng kompisars äventyrslyssnad. Hela grälet och gnyet om att vända tillbaka hem tar vi bort, det här är ett gäng positiva ungdomar som utforskar världen. De letar inte efter något särskilt, de vill bara upptäcka. Så, de upptäcker denna fästning, precis som i serien, men eftersom Celebrian inte är "Galadriel" så blir det ingen exposition dump om vad det är för ställe eller varför det är så kallt. NU börjar hela gänget fundera på om det kanske är dags att vända tillbaka. De är ändå alver, de känner att något inte är riktigt rätt här. Nyfikenheten vinner över olusten för tillfället, de hittar symbolen, men vet så klart inte vad den betyder. De hittar även orchen, men genom att "snubbla över den", inte genom att leka Hulken mot en isvägg.
Om jag kunde så skulle jag skriva om slutet i:"Shogun". Jag blev väldigt besviken på slutet efter att ha plöjt igenom hela boken!
Om jag kunde så skulle jag skriva om slutet i:"Shogun". Jag blev väldigt besviken på slutet efter att ha plöjt igenom hela boken!
House of night/Nattens hus: Jag skulle bascially göra om allt, hur, det var skrivet.
Det är ingen hemlighet hur dåligt skrivna dem böckerna är, men jag gillar the plot, och den ska var kvar.
Var SÅ besviken över filmatiseringen av The Dark Tower, som ju också floppade rejält. Gör om gör rätt.
Till att börja med så fungerar inte Idris Elba i huvudroller även om han är fantastisk i andra roller. Roland är en typ sliten cowboy, lång och gängöig med genomträngande blå ögon, och ja... han är vit, vilket har betydelse för hans relation med en av de andra huvudpersonerna.
Största felet är dock att filmen varken följer Kings böcker eller börjar med Wizard and glass, vilket vore det logiska, utan i stället får en påhittad extrahistoia i historien med actionbetoning och en mycket intetsägande skurk som inte på något sätt speglar den krypande ondska och psykopati som bokens "man in black" står för.
Det finns mer än tillräckligt med actioninslag i böckerna utan att putta in extra pangpang.
En film borde i stället spegla den post-apokalyptiska stämningen i böckerna och betona ödsligheten efter civilisationens förfall, fokusera på Rolands fixering vid sitt uppdrag och relationen mellan de välskrivna huvudpersonerna(t.ex. Roland fadersroll gentemot Jake) - det gör att de med dramatiska inslagen sedan blir så mycket starkare och mer meningsfull. Allra helst skulle en TV-serie göras, om jag förstår rätt så bordlades de planerna när filmen floppade - vilket är ett stort misstag - en välgjord serie skulle kunna konkurrera med de mest populära av de fantasyserier som nu streamas .
Jag vill också skriva om varenda prinsessberättelse som någonsin har skrivits! "Och så levde de lyckliga i alla sina dagar!" Jaha, men berättelsen berättar ju inte hur det gick sen. Han kanske var värsta hustrumisshandlaren eller värsta fyllot. Jag vill veta vad som hände sen!
Jag vill också skriva om varenda prinsessberättelse som någonsin har skrivits! "Och så levde de lyckliga i alla sina dagar!" Jaha, men berättelsen berättar ju inte hur det gick sen. Han kanske var värsta hustrumisshandlaren eller värsta fyllot. Jag vill veta vad som hände sen!
Istället för att kasta ringen i den där vulkanen så går Frodo och bränner en Koran i slutet.
A perfect storm: Alla idioter som går till sjöss i skarp stormvarning drunknar redan efter 10 minuter och sen får vi istället följa det lilla samhällets glada tillvaro utan dem.
Jag älskar George Clooney men inte ens han kunde få mig att acceptera det sömnpillret.
Var SÅ besviken över filmatiseringen av The Dark Tower, som ju också floppade rejält. Gör om gör rätt.
Till att börja med så fungerar inte Idris Elba i huvudroller även om han är fantastisk i andra roller. Roland är en typ sliten cowboy, lång och gängöig med genomträngande blå ögon, och ja... han är vit, vilket har betydelse för hans relation med en av de andra huvudpersonerna.
Största felet är dock att filmen varken följer Kings böcker eller börjar med Wizard and glass, vilket vore det logiska, utan i stället får en påhittad extrahistoia i historien med actionbetoning och en mycket intetsägande skurk som inte på något sätt speglar den krypande ondska och psykopati som bokens "man in black" står för.
Det finns mer än tillräckligt med actioninslag i böckerna utan att putta in extra pangpang.
En film borde i stället spegla den post-apokalyptiska stämningen i böckerna och betona ödsligheten efter civilisationens förfall, fokusera på Rolands fixering vid sitt uppdrag och relationen mellan de välskrivna huvudpersonerna(t.ex. Roland fadersroll gentemot Jake) - det gör att de med dramatiska inslagen sedan blir så mycket starkare och mer meningsfull. Allra helst skulle en TV-serie göras, om jag förstår rätt så bordlades de planerna när filmen floppade - vilket är ett stort misstag - en välgjord serie skulle kunna konkurrera med de mest populära av de fantasyserier som nu streamas .
Jag vill också skriva om varenda prinsessberättelse som någonsin har skrivits! "Och så levde de lyckliga i alla sina dagar!" Jaha, men berättelsen berättar ju inte hur det gick sen. Han kanske var värsta hustrumisshandlaren eller värsta fyllot. Jag vill veta vad som hände sen!
Ok, ganska avancerade SPOILERS för Final Fantasy XVI för alla som bryr sig om sånt.
Förvisso inte film, men vill ändå få ner dessa tankar på pränt.
Final Fantasy XVI har jag tänkt på en del på senaste. För att jag spelar det, duh.
Jag har problem med tidslinjen. Ok, inte det som händer utan att den är för lång.
I början av spelet får man en flashback till huvudkaraktären Clives ungdom. Clive är här 15 år. Andra karaktärer vi möter som jag hänger detta problem på har inga avslöjade åldrar i spelet men här är mina gissningar: Joshua, Clives lillebror, som verkar vara någonstans mellan 7 och 10, enligt uppgift på fandom är han 10. Torgal, som är en hundvalp, definitivt yngre än 1 år. Och Clives och Joshuas mamma Annabella, som, eftersom hon har en 15-årig son, förhoppningsvis är minst 32.
Under denna flashback får vi också se incidenten vid Phoenix Gate, där killarnas pappa mördas och Joshua, som är fenixen, går bärsärk, och Ifrit också går bärsärk och sen är alla utom Clive döda eller förmodat döda. Ja och Annabella är inte heller död för hon var inte där.
Spelet hoppar sedan 13 år framåt i tiden. Clive är nu 28, har varit slav och soldat som nu rymt, och återförenas med... Torgal. Hunden som nu alltså är minst 13 år gammal och vid väldigt god vigör. Inte för att det inte finns pigga 13-åriga hundar, jag har haft några själv. Joshua (som vi som spelare, och Clive förstås, inte vet är vid liv) är nu 23, och Annabella är förhoppningsvis minst 45. En annan person som jag vill ta upp här är Hugo Kupka. Clive dödar i den här sektionen Kupkas stora kärlek. Kupka sänder ut en räd mot Clives tillhåll men deltar inte själv, trots att han är/kan förvandla sig till Titan, en gigant som kan krossa berg.
Och sen händer ingenting på 5 år! Eller, ja, någonting händer säkert, men för oss är det ett 5 års tidshop.
Och det är här som allt faller ihop för mig på allvar. Clive är 33. De kan funka. Torgal är 18! Visst, jag har haft en 18-årig hund, men inte fan var hon sååååå pigg. Ok, magi och grejer men ändå. Men de tre stora fallgroparna för mig är Joshua, Kupka, och Annabella.
Clive återförenas med Joshua, som nu alltså är 28. Much happiness and tears and all such. Visst. Men Joshua känns inte som att han är nästan 30. Särskilt inte när man lägger till att han i 18 år levt ett liv på resande fot i främmande, farliga miljöer, och dessutom varit sjuk sedan han var liten pga hela den där "han är fenix"-grejen.
Och Kupka? Han fick sin kärleks huvud i en låda (inte av Clive...), skickade ANDRA efter Clive och fick inte tag på honom, och sen satt han och.... regerade ett land i FEM ÅR innan han kom på att han kanske skulle spöa skiten ur.... ett tomt slott? Och hoppas att Clive ska återvända till sagda slott, som en gång var hans hem... för att.... Någon vill spöa skiten ut honom? Att Clive, fullt medvetet, går i den fällan är bara dumt.
Och sen har vi Annabella. Hon har skaffat sig en ny make och ett nytt barn. Exakt hur gammal sonen Olivier är är lite svårt att avgöra. Elwin, Clive och Joshuas pappa, hintade i flashbacken om att Annabella infantiliserade Joshua en aning. Olivier misstogs faktiskt av många för att vara en liten flicka i minst en trailer. Han verkar vara någonstans mellan 5 och 8, men jag hittar inget avgörande. Fandom gissar på att han är född "closer to 870" (året är 878), men det kan ju betyda när som helst mellan 868 och 872, så vi säger väl att han är 8, då. Annabella var alltså, förhoppningsvis, minst 42 när han föddes. Vilket inte är omöjligt men det är osannolikt med tanke på hennes ålder, tidsåldern (vagt europeisk medeltid), och det faktum att hon bara fött 2 barn innan, för 20 år sedan.
No, I don't buy it. Någon som skrev detta har inget grepp om tid, eller kvinnors fertilitet. Eller människors hämdlistnad för den delen.
Jag vill skala av lite tid, både i första och andra tidshoppet. Vi behöver inte peta på åldrarna i början, Clive som 15-åring är väl trovärdig. Jag hade gärna fått Joshua att vara lite yngre, på ren känsla av hur han beter sig. Många har gjort jämförelsen med GoT för det här spelet, och ja, Joshua känns lite yngre än eller max lika gammal som Bran. Men ok. Första tidhoppet är för stort. Alldeles för stort. Skala av 3-5 år på det. Ett tidshopp på 8-10 år känns mer trovärdigt. Clove skulle då vara 23-25 under den delen av spelet, Joshua skulle vara 18-20, Torgal 8-10 och Annabella förhoppningsvis minst 40-42. Andra tidshoppet vill jag också skala lite tid ifrån, till att vara endast 2 år. Jag vill också skjuta ner Oliviers ålder lite, han känns inte så mycket äldre än 6-7. Om han är 6 skulle Annabella fått honom vid 34-35, 2-3 år efter Phoenix Gate (som orkestrerades av henne och hennes nya man, för övrigt) och inte 10 år senare, när hon var en bit över 40.
Men, det är ju bara my 2 cents.
Jag skulle också skriva om mycket i Desperate housewives.
Gaby och Carlos skulle inte bli tillsammans igen. Victor och Gaby skulle bli endgame.
Finns mer att säga om DH, jag återkommer.
Jag skulle också skriva om mycket i Desperate housewives.
Gaby och Carlos skulle inte bli tillsammans igen. Victor och Gaby skulle bli endgame.
Finns mer att säga om DH, jag återkommer.
*Bump*