Digestive skrev 2019-07-17 16:23:18 följande:
Samvetsfriheten och religionsfriheten är två helt olika rättigheter som därmed åberopas för helt skilda saker... och hur långt religionsfriheten bör så sig i Sverige är en diskussion i sig.
Personligen har jag inga problem med varken en mer framträdande religionsfrihet - som exempelvis tillåter en viss avsatt arbetstid åt bön eller för den delen åt nattvard - eller en mindre framträdande sådan - där ingetdera är tillåtet under arbetstid. Bara det är konsekvent (på nationell/statligt kontrollerande nivå) eller alternativt upp till den enskilde arbetsgivaren (på en fri marknadsnivå).
Gillar för övrigt att du fick två tummar upp för ett så diskussionsbidragande inlägg. Din publik är fantastisk.
Så du räknar tummar, det förvånar mig inte i och med att det går ihop med ditt synsätt där du ideligen hänvisar till hur andra gör.
Anarkism och konformism är annars två relativt motsatta storheter, såvida man inte är det ena men låtsas vara det andra vid mer högtidliga tillfällen
Missförstå mig inte - visst kan det vara intressant hur andra ser på saker och ting, men om man inte bottnar i sina egna åsikter innan man sneglar på hur andra gör blir det bara ängsligt och osjälvständigt.
Det finns en gammal strip från tidningen Mad där en klunga står under ett plakat med texten "Vi är konformister", så avlägsnar sig en person från klungan och deklarerar sig vara nonkonformist - lite senare är klungan delad i två lika stora delar, den ena delen bestående av konformister och den andra klungan av nonkonformister - eller var det möjligen anarkister