• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-17 15:45:19 följande:

Artikel 18 innebär inte att arbetsgivare inte har rätt att hindra dig anställning om du vägrar arbetsuppgifter som ingår i tjänsten (och som strider mot din religion eller ditt samvete).

KillBill skrev 2019-07-17 15:36:45 följande:

Jag har självklart läst Europakonventionen artikel nio men frågan är om du har gjort det. Av artikel nio punkt 2 framgår att samvetsfriheten är inskränkt om det krävs sett till skydd för hälsa och  andra personers fri- och rättigheter.

När svenska domstolar har prövat frågan om samvetsfrihet har domstolarna kommit fram till att skydd för hälsa och  andra personers fri- och rättigheter väger tyngre än enskild vårdpersonals rätt till samvetsfrihet.

Ja, precis. Inget här är nytt för mig...

Det enda som är nytt för mig är din tolkning av det som jag har skrivit. Hur lyckades du få till den slutsatsen - att någonting av det jag som har skrivit, skulle innebära att arbetsgivaren ej skulle ha rätten att hindra en anställning om arbetstagaren åberopar samvetsfrihet? Var jag inte väldigt tydlig med att större delen av den moderniserad världen fungerar så?

Du hittar på för mycket och svarar på för lite (läs: i stort sett inte en enda fråga är besvarad av dig). Varför ska man diskutera med dig? - om det nu är en fråga som du svarar på.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-17 15:58:18 följande:
    Du är inte ens relevant med inlägget här. Men ska bemöta det som sagt...

Ja, visst är det upp till arbetsgivaren att avgöra huruvida man platser på arbetsplatsen samt i arbetslaget - ingetdera ändras av att man åberopar samvetsfrihet angående vissa arbetsuppgifter, utan det är alltid arbetsgivaren som avgör samt planerar behövlig kompetens efter behov.

Debatten handlar inte om arbetsgivare och anställda som ingår överenskommelser om undantag på arbetsplatsen. 

Diskussionen handlar om det ska bli otillåtet för arbetsgivare att neka personer anställning på grund av att personen vägrar utföra arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Det är det som Ellinor Grimmarks strid handlar om, en strid som applåderas av framstående kristdemokrater.  

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-07-17 15:37:29 följande:

Haha, är det inte i Bromölla eller någon annan Skånehåla kommunen, dvs KDSD och M, har beslutat om böneförbud under arbetstid.

Har du glömt att upplysa KDSD om samvetsfriden enligt artikel 18

Samvetsfriheten och religionsfriheten är två helt olika rättigheter som därmed åberopas för helt skilda saker... och hur långt religionsfriheten bör så sig i Sverige är en diskussion i sig.

Personligen har jag inga problem med varken en mer framträdande religionsfrihet - som exempelvis tillåter en viss avsatt arbetstid åt bön eller för den delen åt nattvard - eller en mindre framträdande sådan - där ingetdera är tillåtet under arbetstid. Bara det är konsekvent (på nationell/statligt kontrollerande nivå) eller alternativt upp till den enskilde arbetsgivaren (på en fri marknadsnivå).

Gillar för övrigt att du fick två tummar upp för ett så diskussionsbidragande inlägg. Din publik är fantastisk.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-17 16:19:02 följande:

Debatten handlar inte om arbetsgivare och anställda som ingår överenskommelser om undantag på arbetsplatsen. 

Diskussionen handlar om det ska bli otillåtet för arbetsgivare att neka personer anställning på grund av att personen vägrar utföra arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Det är det som Ellinor Grimmarks strid handlar om, en strid som applåderas av framstående kristdemokrater.  

Haha, vart hittar du den diskussionen? Jag har iallafall inget med den diskussionen att göra och inte heller har samvetsfrihet det - för den rättigheten kräver knappast att arbetsgivare ska tvingas till anställning.

Och hur kan du ens få för dig att den rungande majoriteten av den moderniserad världen, fungerar så fruktansvärt knepigt som föreslås här? Hittar du ärligt talat din diskussion ens på den här planeten? Vart är folket som propagerar för att arbetsgivare ska tvingas anställa folk som åberopar samvetsfrihet? Vi kan vara två som himlar med ögonen åt det folket, i sådant fall... men du verkar inte vilja reflektera över det jag skriver överhuvudtaget. Du har liksom bestämt min position, vad jag tycker och tänker på förhand... och det blev otroligt fel.

Hur mycket har du tänkt att hitta på kring det här egentligen? Du improviserarar så mycket hit och dit att det känns som jag är mitt uppe i ett freestyle rap-battle.
  • Anton Chigurh
    KillBill skrev 2019-07-17 14:41:52 följande:

.

Vad svamlar du om?

Jag har hela tiden hävdat att  det är arbetsgivaren som bestämmer vilka arbetsuppgifter som ska utföras på arbetsplatsen och att arbetsgivaren således har rätt att neka personal anställning som inte kan tänka sig att utföra arbetsuppgifter som ingår i arbetet.  Om vårdpersonal inte kan tänka sig att utföra uppgifter som ingår i arbetet på en avdelning för de söka sig till andra delar av vården.

Det är du som anser att arbetstagare av religiösa skäl ska har rätt att vägra utföra vissa arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Du vill påskina att detta är en mänsklig rättighet men det stämmer inte. 

Vem som svamlar här, du.....eller Digestive.

DET, framgår med all.....önskvärd.....tydlighet. BILL !!!

Ha en fortsatt skön afton.

Mhv. Broder //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-17 16:23:18 följande:
    Samvetsfriheten och religionsfriheten är två helt olika rättigheter som därmed åberopas för helt skilda saker... och hur långt religionsfriheten bör så sig i Sverige är en diskussion i sig.

Personligen har jag inga problem med varken en mer framträdande religionsfrihet - som exempelvis tillåter en viss avsatt arbetstid åt bön eller för den delen åt nattvard - eller en mindre framträdande sådan - där ingetdera är tillåtet under arbetstid. Bara det är konsekvent (på nationell/statligt kontrollerande nivå) eller alternativt upp till den enskilde arbetsgivaren (på en fri marknadsnivå).

Gillar för övrigt att du fick två tummar upp för ett så diskussionsbidragande inlägg. Din publik är fantastisk.
    Så du räknar tummar, det förvånar mig inte i och med att det går ihop med ditt synsätt där du ideligen hänvisar till hur andra gör.

Anarkism och konformism är annars två relativt motsatta storheter, såvida man inte är det ena men låtsas vara det andra vid mer högtidliga tillfällenSkrattande

Missförstå mig inte - visst kan det vara intressant hur andra ser på saker och ting, men om man inte bottnar i sina egna åsikter innan man sneglar på hur andra gör blir det bara ängsligt och osjälvständigt.

Det finns en gammal strip från tidningen Mad där en klunga står under ett plakat med texten "Vi är konformister", så avlägsnar sig en person från klungan och deklarerar sig vara nonkonformist - lite senare är klungan delad i två lika stora delar, den ena delen bestående av konformister och den andra klungan av nonkonformister - eller var det möjligen anarkisterGlad
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2019-07-17 15:53:34 följande:
    Ja böneförbudet som KD röstade för i Bromölla kan nog anses bryta mot  artikel 18. Däremot ger inte artikel 18 dig rätten att vägra utföra arbetsuppgifter (och behålla ditt arbete). 
    Signalpolitik till de egna anhängarna!
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-17 16:34:14 följande:
    Haha, vart hittar du den diskussionen? Jag har iallafall inget med den diskussionen att göra och inte heller har samvetsfrihet det - för den rättigheten kräver knappast att arbetsgivare ska tvingas till anställning.

Och hur kan du ens få för dig att den rungande majoriteten av den moderniserad världen, fungerar så fruktansvärt knepigt som föreslås här? Hittar du ärligt talat din diskussion ens på den här planeten? Vart är folket som propagerar för att arbetsgivare ska tvingas anställa folk som åberopar samvetsfrihet? Vi kan vara två som himlar med ögonen åt det folket, i sådant fall... men du verkar inte vilja reflektera över det jag skriver överhuvudtaget. Du har liksom bestämt min position, vad jag tycker och tänker på förhand... och det blev otroligt fel.

Hur mycket har du tänkt att hitta på kring det här egentligen? Du improviserarar så mycket hit och dit att det känns som jag är mitt uppe i ett freestyle rap-battle.

Menar du att diskussionen i KD om om lagstadgad samvetsfrihet dvs förbud för arbetsgivare att neka personer som inte vill utföra aborter anställning i abortvården gått dig helt förbi? Det låter osannolikt. 

Så här skriver Lars Adaktusson:  "Att svenska landsting och regioner inte längre vill medverka till lokala uppgörelser mellan arbetsgivare och sjukvårdsanställda innebär att vårt politiska ställningstagande i frågan behöver revideras. Värnar vi samvetsfriheten bör vi i fortsättningen verka för att även Sverige inför lagstadgad rätt till samvetsfrihet" http://adaktusson.eu/varna-samvetsfriheten/

Samvetet måste få utrymme vid svåra frågor om liv och död. Det är hög tid att införa verklig samvetsfrihet för sjukvårdspersonal, skriver tre kristdemokratiska kommunalråden Samuel Klippfalk, Jonas Segersam och Björn-Owe Björk. https://www.dagen.se/debatt/hog-tid-for-verklig-samvetsfrihet-for-vardpersonal-1.1072967

KD politiker i Kronoberg motionerade om samvetsfrihet för all landstingspersonal: https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2014/november/nu-backar-politikerna-i-kronoberg-om-att-utreda-samvetsfrihet/

KD politiker i Jönköping motionerade om samvetsfrihet för all landstingspersonal: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6078649

KDs riksting 2015: Belut om att KD ska ska arbeta för samvetsfrihet för personal inom vården (i strid mot partistyrelsens vilja) https://www.svd.se/kd-ska-arbeta-for-samvetsfrihet

KDs riksting 2017: Flera motionerar om lagstiftad samvetsfrihet: https://www.varldenidag.se/nyheter/kds-partistyrelse-vill-inte-se-lagstadgad-samvetsfrihet/repqiv!WN9vRXiLKbBDNH00QmeCZw/

• KillBill
    Anton Chigurh skrev 2019-07-17 16:59:51 följande:
    Vem som svamlar här, du.....eller Digestive.

DET, framgår med all.....önskvärd.....tydlighet. BILL !!!

Ha en fortsatt skön afton.

Mhv. Broder //Anton
    Återigen ett inlägg där du inte tillför något till den aktuella diskussionen. Har du verkligen inga egna argument att tillföra debatten? 
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2019-07-17 17:12:53 följande:
    Signalpolitik till de egna anhängarna!
    Precis!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?