• Bellahhh

    Hur uppstår en cp-skada?

    Vad är det som orsakar en syrebrist hos bebisen i magen som gör att hjärnskador uppstår?? Jag har hållt andan i över en minut och är livrädd att bebisen har tagit skada av det! Snälla hjälp mig! Jag mår jättedåligt!

  • Svar på tråden Hur uppstår en cp-skada?
  • Lejonmamman

    Jag är helt säker på din bebis inte fått en hjärnskada bara för att du hållit andan en stund!
    Du behöver inte oroa dig vänne !!!

    Hjärnan måste vara utan syre lång tid för att en skada k a n s k e ska uppstå.
    Men ring din BM tror hon kommer säga samma sak!

    www.skane.se/templates/Page.aspx

  • saraseal

    Bellahhh

    hej du verkar lite grtavid och hysterisk =) nej det är ingen fara LOVAR!! men om du vill ha det bekräftat så du känner dej trygg så ring Mvc och fråga, ingen fråga är onormal när man är gravid, dom är vana

  • PetraGos

    Cp är inte ärftligt utan beror på andra omständigheter, till exempel en tidig händelse under fosterlivet som skadar hjärnan.
    Skadan kan bero på infektioner hos mamman, en tillväxthämning beroende på brister i moderkakans funktion eller andra händelser under fostrets utveckling allvarlig syrebrist eller hjärnblödning i samband med förlossning eller för tidig födsel.

    Du behöver inte vara orolig att ditt barn ska ha tagit skada av att du hållt andan..

    Lycka till!!

  • vera82

    Det finns inga löjliga frågor.
    Barnmorskorna har nog hört det mesta så ring dit du

  • listo

    Barnet får syre från ditt blod, inte från dina lungor. Och även om du så håller andan i 3 minuter så finns det gott om syre i blodet. Det är alltså INGEN risk för syrebrist hos barnet för att du håller andan!

  • McIris

    I sånt fall skulle ju du själv få hjärnskador av att hålla andan, din syre mängd i blodet påverkas ju inte av att hålla andan. Om det var så lätt att få CP- skadade barn skulle det nog födas lite fler. Nästan alla CP- skador uppstår strax innan, under eller stax efter förslossning. Förlåt men det är lite skojigt att du på allvar tror att hålla andan är skadligt för barnet(med hjärta)

  • pemi

    Varför hålla andan i en minut??? *bara nyfiken*

    Säger i alla fall som de andra, bebisen tar inte skada av att du håller andan någon minut. OM du skulle hålla andan för länge så svimmar du och börjar där med andas igen (en nturlig reflex), detta sker låååångt innan bebis tar skada.

    pemi

  • Tina83

    min bm sa att man inte ens skulle ligga på rygg, o jag som alltid vaknar på rygg.

    man undrar ju hur länge man legat så, kan ju va flera timmar!

    men om man inte själv får andnöd kan det väl inte va farligt för bebisen?

    har känt nån gång att jag får svårt att andas, då byter jag ju ställning..

  • AnneSophie

    Tina;

    OM man mår dpligt av att ligga på rygg, alltså blir yr eller svimfärdig (och sådant känner du av även om du sover), så ska man naturligtvis undvika ryggläge. Detta är då ett tecken på att du trycker på stora kroppspulsådern.
    OM du mår bra när du ligger på rygg så är det faktiskt helt OK och inte farligt.

    Under min första graviditet kunde jag ligga hur som helst, tom på mage, utan att må dåligt av det.
    Under min andra graviditet kunde jag bara ligga på sidan. Låg jag på mage så kräktes jag nästan och låg jag på rygg så fick jag blodtrycksfall.

  • AnneSophie

    Förlåt, rättning av mig själv...

    INTE stora kroppspulsådern utan stora kroppsvenen (vena cava).

  • flaxan

    Det kan inte vara ngn fara. Isåfall borde man inte få bada dvs. simma under vattnet som gravid för då håller du ju också andan.

  • Bellahhh

    Tack alla goa tjejor.. Jag är väldigt övernervös av mej just nu..! Jag vet hur fult som helst, jag å min sambo hade en tävling om vem som kunde hålla andan längst! (Han är dykfreak och har försökt övertala mej om att det inte är farligt...)

  • elso

    kan barnet få cp-skada eller andra hjärnskador av att järnvärdet i mitt blod är för lågt?? det har ju fått mycket mindre syre pga det.

    jag ligger på 94, fick reda på att jag gjort det länge, började inte med järntabletter förrän nu i vecka 31..

  • saraseal

    elso

    mitt blod låg på 30 i vecka 33 när de upptäckte det, jag fick ta sprutor i två veckor för det sen. men det var ingen fara för barnet, snarare mer att barnet hade tagit det som det skulle ha och jag fick ta det som blev över. Kroppen ger nog barnet i första hand =)

  • yasdem

    Elso 

    får jag fråga hur det gått för bebis? jag har varit orolig över samma sak :( att bebis ska ha fått en cp skada pga dåligt järnvärde.. var blå om läpparna ett tag i andra trimestern men visste inte att det kunde bero på sålig syresättning. Vaknadd också en natt av att jag inte kunde andas :( är så orolig nu.. v. 33

Svar på tråden Hur uppstår en cp-skada?