• Anonym (Dotter)

Fysiska symtom vid depression?!

Hej alla där ute... Tänkte höra om nån kunde hjälpa mig lite... Min mamma mår inte så bra, troligtvis "lättare" depression enligt husläkare. Hon har tidigare haft B12 brist så det kan ju kanske bero på det.

Jag undrar nu om nån kunde hjälpa mig med att tyda mammas fysiska symtom, tex yrsel och "pirr" i kroppen (hon säger att det typ bubblar i kroppen). Känns det igen?! Eller är det något annat man bör vara uppmärksam på?!

SNÄLLA, ge mig nåt tipps eller råd...

• Svar på tråden Fysiska symtom vid depression?!
  • k girl

Ja, man kan få fysiska symtom av depression. Själv hade jag sömnstörningar, trötthet, utmatthet, oro i kroppen (pirr?), huvudvärk, hjärtklappning och illamående.

• Anonym (P)

Yrsel, hjärtklappning, och oro i såväl kropp och själ har jag också haft. Det är vanliga symtom vid depression.

• Anonym (Songbird)

Ja, det är ångesten som ger yrseln och känslan av att gå på högvarv.

• Anonym (är där)

Pirret i kroppen är nog ångesten...

När jag får ångest så blir jag som yr och det kryper i kroppen och jag vet inte vad jag ska ta mig till...

• Anonym (Dotter)

Tack för era svar!

Ja, det låter ju som om mamsen har en depression då... symtomen verkar ju stämma...

• Linisen

Innan jag fick reda på att det var depression jag led av hann jag ta en herrans massa prov. Jag var jätteyr, mådde illa kände mig alldeles konstig och humöret var en enda röra. Jag hade pirr i benen och ibland domnade de bort när jag satt en kortare stund och kunde inte stå på dem, usch det var läskigt.

Jag var inne och gjorde CAT scan för för de trodde jag kanske hade Ms eller hjärntumör men det var "bara" en depression, fattade inte det förrän långt senare, jag var helt nere iskorna, idag mår jag mycket bättre men inte helt bra ännu (10 år sedan.....)

• Anonym (Dotter)

Linisen, tack för ditt svar! Glad Hoppas att du fortsätter krya på dig!!!
    Dina symtom låter till stor del som min mammas... Men tack och lov verkar hon ha mått ganska bra i helgen...?! Jag håller alla tummar jag för henne! Och alla andra som mår dåligt!

• Tös

- Illamående
    - hjärtklappning
    - svårt o sova
    - bristande matlust
    - yr
    - tinnitus
    - ont i kroppen
    - grymma humörsvängningar
    - o en drös till. *L*
    - svimmar

Jag har varit sjuk i 2 år o lite till..

• silhuett

Jag har

- trötthet
    - sömnsvårigheter
    - utmattad
    - andfådd
    - illamående
    - huvudvärk av och till

• silhuett

Och när jag får ångest blir jag även yr i huvudet och orolig i kroppen, samt väldigt matt så jag måste lägga mig ner och vila

• tokfia

Jag har
    -trötthet
    -illamående
    -svårt att sova
    -ryckningar i kroppen
    -huvudvärk
    -allmän värk
    -utmattning
    -yrsel
    -tinnitus + en hel del andra symtom...

och jag gick med en depressiondiagnos i fem år innan man kom på att det var en neurologisk sjukdom (myalgisk encefalomyelit) jag led av...Läkarna försökte övertyga mig om att jag var deprimerad och ville att jag skulle ta antidepressiva, vilket jag oxå provade (att de inte hjälpte behöver jag inte säga va? Ja, jag tog dem mer än en månad..) Så lita inte blint på läkarna är mitt råd!

• Lajan
    tokfia skrev 2006-05-30 18:01:15 följande:

Jag har
    -trötthet
    -illamående
    -svårt att sova
    -ryckningar i kroppen
    -huvudvärk
    -allmän värk
    -utmattning
    -yrsel
    -tinnitus + en hel del andra symtom...

och jag gick med en depressiondiagnos i fem år innan man kom på att det var en neurologisk sjukdom (myalgisk encefalomyelit) jag led av...Läkarna försökte övertyga mig om att jag var deprimerad och ville att jag skulle ta antidepressiva, vilket jag oxå provade (att de inte hjälpte behöver jag inte säga va? Ja, jag tog dem mer än en månad..) Så lita inte blint på läkarna är mitt råd!

Hur tog dom reda på det?
    hur mår du nu och vilken medicinering har du?
Svar på tråden Fysiska symtom vid depression?!