• Nokkan

Jag har Hyperprolaktinemi =godartat tumör!! Någon som har detsamma? Hjälp mig!!!

Finns det någon mer som jag? Skulle behöva allt stöd som går att få just nu. Idag fick jag och min man svaren på vår fertilitetsutredning. en chock för mig då läkaren säger att vi har hittat ett problem hos dig, som vi hoppas kunna lösa. Jag hade fått pergo i två månader men de skulle jag slänga nu sa han,de skulle inte hjälpa. För jag har Överproduktion av hypofysens hormon prolaktin. Orsak: En godartad tumör i hypofysen säger läkaren. Det jag hörde var "HJÄRNTUMÖR; CANCER I HJÄRNAN! men det ska inte vara så farligt. Jag får börja äta medicin nu som heter Dostinex varje vecka. Denna medicin ska göra så att hormonen återgår till det normala och i såfall kan jag få tillbaka min ägglossning. Men jag skall skickas på en MRI-scan för att titta på tumören så att den inte är för stor eller nåt..hörde inte allt läkaren sa, bara ordet MRI-scan fick mig att gråta för jag har värsta klastrofobin. Men tydligen är oddsen låga att bli gravid på egen hand så han frågade oss om vi ville ställa oss i kö för provrörsbefruktning. Så det var verkligen tre chocker på rad. Och jag i mitt chocktillstånd sprang i väg till bussen och åkte till jobbet direkt. lipade på bussen ,lipade på jobbet och fick tillslut bli hämtad av en kompis.
    Om någon har något liknande som kan ge mig lite info kring detta så vore jag jättetacksam eller om ni hört någon som har detta också.
    Jag känner mig ensammast i världen.

ps. självklart är min man stöttande, men han säger att vi ska fixa det ändå osv, och han tyckte det var skönt att få ett svar på varför, sen tar vi nästa steg som han sa. Självklart ska vi det, men jag är inte där just nu....
    Hälsningar
    Nokkan

• Svar på tråden Jag har Hyperprolaktinemi =godartat tumör!! Någon som har detsamma? Hjälp mig!!!
  • A S K

Kan inte hjälpa dig men vill ge en tröstande kram i alla fall!

*Kramar om*

Lycka till!!

• Jeanette

***STYRKEKRAM***

Har tyvärr inga råd o ge.
    Lycka till!
    Kramiz

• Millimani

Styrkekramar till dig!!
    Har hört talas om denna typ av tumör och jag förstod som att det inte alls är nåt ovanligt, och det är ofarligt! Oftast upptäcker man det på unga tjejer som inte kommer i puberteten (får mens) Förstår att du är i chock, men försök att inte oroa dig.

Döm inte en annan människa, förrän du gått en mil i hans mockasiner...
  • Nokkan

Vad jag har lärt mig idag är att det är ofarligt så länge den inte växer till sig och trycker på synnerven. Sedan är det nog rädslan för att bli opererad i hjärnan skrämmande, har hört en del som fått göra det. Visserligen har de barn och mår bra idag men inget roligt.....allls

• ACKAN

Jag har ett sk mikroadenom på hypofysen som utsöndrar prolaktin, så det är nog ungefär samma som du kan ha.
    Operationer är helt förlegat enligt min läkare, genom medicinering kan man så att säga få den att "skrumpna"
    Nu är det 2 år sen jag fick reda på att jag hade det, men känner absolut inte av den. Ska snart röntgas igen så då får vi se om den har börjat ge med sig.

Det är absolut inget att oroa sig för..

Kram på dig!

Tar dagen som den kommer...
  • Felivia

Hejsan. Jag har samma "åkomma" som du. Jag har ett prolaktinom. Det konstaterades för ca 4-5 år sedan. Till en början åt jag dostinex men dom hjälpte inte på mig så jag fick en ny medicin som heter pravidel. Den var bättre på mig.
    Skulle kunna skriva hur mycket som helst till dig för jag vet hur du känner dig. Man tror att man är helt ensam för man hör aldrig någon med detta problem. Jag har fortfarande inte gjort det innan dig nu. Jag kan glädja med att det går att bli gravid. Jag fick en son i november.
    Jag känner inte av mitt prolaktinom och det är ingenting att oroa sig för.

Stora kramar...

• hope68

Hej!!Jag undrar om nån här har haft några symptom av tumören?jag har läst lite och jag börjar fundera om det är det jag har...vi har försökt att bli gravida här i 6 mån nu o det händer inget.Jag får ömmande bröst på dag 1 på ÄL (Kommer inte ihåg att jag haft det förut).Har 2 äldre barn och för 7 år sedan gjorde jag en abort,så jag har aldrig haft problem att bli gravid tidigare.Jag känner mig hängig o har ingen sexlust direkt.Problemet är att jag är så rädd att gå till doktorn.Livrädd för att jag ska få samma besked som Nokkan.Kan dom se det genom blodprov bara att man har en tumör??
    Mvh Livrädd hope68

• Nokkan

Hej hope86!
    Om jag har förstått det rätt så finns det flera orsaker till att man får förhöjd prolaktin. Att man gått på droger - speciellt mariana, eller man har körtelproblematik eller en tumör i hypofysen. alla dessa orsaker gör så att hormonet prolaktin ökar. Ett blodprov möter nivån av prolaktin. Normalt ska de ligga på 400 fick jag veta och jag låg på 1000 så jag hade ganska högt. NU måste jag göra en magnetröntken för att se hur stor tumören är. Blodproven visade inte att jag hade några problem med körteln och jag har inte tagit droger så därför antar jag de säger att det är en tumör.

Men jag vet inte om du kan gå till en vanlig doktor och fråga om de vill ta ett sådan här test, det ingår vad jag förstår i en fertilitetsutredning.

Men du kanske ska börja med att testa din ägglossning? jag testade i fyra månader innan vi sökte hjälp, och då använde jag stickor 3 veckor per månad och på så sätt fick jag aldrig utslag på stickorna, så de misstänkte nog detta med en gång. Men man kan ha svårt att få till sin ägglossning utan att man har förhöjda prolaktinvärden, då brukar man får pergo. Så om du inte vill kontakta läkare direkt, testa med äl-stickor några månader.
    Det är trots allt bara 20% chans att bli gravid per samlag och har man låg sexlust och inte vet när man har sin ägglossning kan det ju vara svårt att hitta rätt tidpunkt.
    Lycka till!

• Hosana

Jag ska seja deg seriöst va nr redd jag var pericis i en sån situation som dej jag kunde nt bli gravid men när jag började att nt stressa så mycket og efter 3år nu blev jag gravid takk Gud jag e i 12 vecka va stark og Gud ser på deg de bara han som kan hjälpa deg .

Svar på tråden Jag har Hyperprolaktinemi =godartat tumör!! Någon som har detsamma? Hjälp mig!!!