• randiga tigern

Frågor om högt FSH

Hej! Jag är ny här!
    Har precis fått veta att mitt FSH värde ligger för högt.....och det är visst inte alls bra. Vad innebär det egentligen? Är det att mina ägg inte fungerar som dem ska eller?.....jag kommer inte riktigt ihåg vad han sa läkaren....det vart liksom en ganska rejäl kalldusch för oss. Vi var på infomöte för IVF - min sambos sperimer var för få....så vi var helt hundra på att det skulle funka att bli gravida med lite hjälp men så fick jag veta att det även var fel på mig! Att mina ägg eller vad det nu var inte alls funkar!
    Varför ska allt vara sååååååå krångligt!!!!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Frågor om högt FSH
  • Karola

Hej! Jag fick precis samma besked i nästan samma situation. Det skulle inte vara mig det var fel på utan min sambo. Det blev tvärtom. Jag har ett FSH värde på 14. Det betyder att jag under en IVF behandling producerar färre ägg än någon som inte har högt FSH värde. Det är segare att få till ägg helt enkelt.

Det är ett stort problem eftersom det blir lite spill på vägen. Att man har x antal äggblåsor vid ultraljud, kan bli färre äggblåsor man får ut vid äggplockning, som kan bli färre ägg, som kan bli färre ägg som befruktas, som gör att urvalet av ägg att plantera in blir mycket litet. Visst räcker det i teorin med ett toppägg, men då har mn inte råd med något spill. Och "spill" blir det ju nästan alltid vad jag har förstått.

Jag hade på mitt sista ultraljud 4 äggblåsor (inte så mycket)och vi ska till doktorn i morgon och se....

Lycka till!

/K

• Nia77

Hej.
    Hoppar med på denna tråd...
    Har också högt FSH och undrar om det finns fler som vill dela med sig av sina erfarenheter! Har ni gjort IVF? Korta eller långa metoden? Hur många försök, ägg osv. När blev det aktuellt med äggdonation för er del?

Tacksam för alla svar!
    Kram, Nia

• Karola

Hej!

Jag är på fösök ett. Jag fick till slut ut fem mogna ägg (av nio ägg totalt. Nio blåsor) vilket jag är så otroligt lycklig över. Det såg väldigt trögt ut på de fyra ultraljuden vi var på och jag hade m.e.m. maxdos på injektionerna. På det första ultraljudet hade jag tre mikrostora blåsor och läkaren var mycket bekymrad och jag bara grät och grät när jag kom hem. Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli äggplock ens men det tog sig. Jag injicerade i 16 dagar vilket är rätt länge. Av de fem blev bara ett befruktat (FSH 14 på mig och sedan dåliga spermier, puh!!). Detta lilla enda har delat på sig precis som det ska och var tydligen fint och sedan tre timmar tillbaka är jag en ruvare!

Jag och sambon klamrar oss hela tiden fast.....

Kram K

• randiga tigern

Hej!

Nu har jag lugnat ner mig lite. Har precis fått min mens och ska ta blodprov på dag 3 i menscykeln för att kolla mina FSH värden på nytt. Förra gången togs dem inte på dag 3. Hoppas att proverna visar bättre denna gång. Vad är normalt FSH värde?

• H o p e

Hej alla,

Jag hoppar åxå på denna tråd. Vår situation ser lite annorlunda ut eftersom vi är två kvinnor men min sambo har dock samma problem som ni. Hennes FSH-värde låg på 12. Efter det beskedet skulle ytterligare ett prov tas med stimulering av äggstockar med pergotime. Nu är även det gjort och vi väntar med vånda på beskedet. Det är tydligen så att om de sammanlagda värdet av de två resultaten överstiger 25 så brukar inte ens IVF fungera. Detta betyder att värdet inte får vara över 13 i vårt fall. Har ni fått samma besked om de sammanlagda värdena?

Vad har ni för FSH-värde?

Kram till er alla!

• Linisen

FSH värden kan hoppa ocskå beroende på vad i cykeln man är.

För mig är det helt kört dock, jag pendlar mellan 90-154 iu/l vilket är så mycket att det troligen har slagit ut äggstockarna helt....

• H o p e

Finn det två olika skaler/värden man mäter FSH med? Min sambo hade ett värde på 12 och man ska ligga mellan 1-10. Någon som vet om det värdet är mätt i iu/l?

• Linisen

Oftast mäter man i iu/l, kolla med din sambos gyn. Brukar inte vara olika enheter men kan förekomma

• H o p e

Hej igen!

Tänke kolla om någon har riktigt bra koll på det här med provtagningen. På www.linne.se/resultat/ står det följande:Hormonproverna som kompletterar ultraljudsundersökningen är ettt s k klomifentest. Det innebär att hypofyshormonet FSH mäts i blodet dels i tidig menscykel, dels efter att patienten tagit en kur med tabletten Pergotime. FSH- värdet har visat sig vara en bra mätare på äggstockarnas vitalitet, "kraft", (låga värden bra, höga värden sämre) och på så sätt vilken chans paret har att lyckas. Pergotime stimulerar ägglossningen och "belastar" äggstockarna så att de som bara har en lätt nedsatt kraft avslöjar sig i form av stigande FSH-värden efter tabelettkuren.

Men får gyn sa att om vi får ett högt värde så att det sammanlagda resultat av det två testgångerna blir mer än 25 så är det kört. Men om man läser denna text så verkar det ju som att man ska få ett högt värde efter stimulering med pergotime för det indikerar att det endast rör sig om en lätt nedsatt funktion...kliar mig i huvudet...

Någon som förstår och kan förklara för mig???

• H o p e

Hej, min sambos värde låg på 12 cd 3 och sedan med stimulering av pergotime låg det på 6,8 cd 10. Någon som kan hjälpa mig att reda ut hur vi ska tolka siffrorna? Är det IVF som gäller för oss tror ni? Har läst att om värderna är väldigt varierande är det värre än om de ligger stabilt. Räknas dessa värden som väldigt varierande?

Jag förstår inte varför det alltid ska vara så svårt att få raka och klarar besked från läkare? Känner mig alltid som ett UFO med 1000 frågor efter kontakt med dem

Svar på tråden Frågor om högt FSH