• ansalilla

FSH högt, när ska man fundera på äggdonation

Hej, jag försöker här också... Har varit inne under IVF och ställt mina frågor www.familjeliv.se/Forum-7-134/m9003144.html

Jag är 34 år med någorlunda regelbunden mens, normalt runt 32 dagars cykel, med ägglossning, har försökt att bli gravida i ett år, och har en dotter på 2 år och ett par månader. Min sambo och jag har genomgått en utredning och fick igår reda på att mitt FSH ligger på 14. Läkaren var väldigt otydlig, förstod inte om det alls fanns chans att bli gravid naturlig väg nu. Hon tyckte vi snabbt skulle försöka med IVF - eftersom värdet säger att mina äggstockar håller på att åldras. Hon var väldigt otydlig med chanserna för att lyckas med IVF.

På IVF blev jag hänvisad hit där många har liknande problem. Ni som beslutat er för att gå vidare med en äggdonation, om FSH var problemet, vad låg era värden på?

Många kramar till er alla som jag vet fått kämpa, och kämpar på!

• Svar på tråden FSH högt, när ska man fundera på äggdonation
  • ansalilla

Försöker igen. Är det ngn här med mina FSH värden som pga dessa beslutat sig för äggdonation. Känner mig så vilsen...

• Linisen

Hej ts

Mina FSH värden har varit så mycket högre än dina så jag kan itne riktigt säga att jag är i samma situation. De har varit uppe i 156 men nu "nere" i 90 och det är ju ganska långt ifrån dina värden eller hur? Jag har aldrig varit inne på IVF då de avfärdade det meddetsamma när de såg mina FSH värden.

Förlåt att det inte blev bättre svar än då....

Kramar
    L

• nellib

Jag blir 32 i år och har avslutat en utredning. Nu står vi i kö för äggdonation. Sommaren 2005 hade jag 13,5 i FSH och i början av detta år 18, så det kan tyvärr gå fort. Eftersom jag inte svarade på pergotime utan fick ett FSH värde på 43 så avskrev de direkt att jag skulle kunna få barn

• mrscooper

Hej ansalilla,

Mitt värde ligger på 13,5 och vi står i kö för äggdonation. Vi har tre st misslyckade ivf bakom oss, på tre försök fick vi ut totalt 5 ägg. Troligtvis beroende på mitt FSH värde.......
    En läkare skriver i min journal att "FSH-värdet är åt det höga hållet, men enligt våra regler inte alltför högt." Samma läkare sade vid vår utredning att vi har större chans att lyckas själva än att lyckas med ett nytt ivf-försök......

TYcker du att läkaren är otydlig, fråga igen vad han eller hon egentligen menar, vad detta med högt FSH innebär.....

Kramar

// Mrs Cooper =)

• H o p e

Hej, min sambos värde låg på 12 cd 3 och vi hade ställt in oss på att det inte skulle funka för henne och att alternativet var äggdonation. Men efter med stimulering med pergotime låg värdet på 6,8 cd 10. Någon som kan hjälpa mig att reda ut hur vi ska tolka siffrorna? Tror ni att det kan fungera med IVF då eller är det fortfarande ÄD som är alternativiet? Har läst att om värderna är väldigt varierande är det värre än om de ligger stabilt. Räknas dessa värden som väldigt varierande?

Jag förstår inte varför det alltid ska vara så svårt att få raka och klarar besked från läkare? Känner mig alltid som ett UFO med 1000 frågor efter kontakt med dem

Svar på tråden FSH högt, när ska man fundera på äggdonation