• Diorlover

Någon med flera missfall i bagaget?Och vill dela med dig?

Har väl ett nytt missfall på g nu eller så vet jag inte vad det handlar om.. svårt å veta om det var gamla hormoner som visade plusset eller om det var en ny graviditet..Eller om det bara är mens...Isåfall är det mitt tredje missfall... får man göra en utredning när man är så ung som mig,17 år??

• Svar på tråden Någon med flera missfall i bagaget?Och vill dela med dig?
  • Långbenopluto

Vet inte om man får göra en utredning när man bara är 17 år, men prata med din gyn mottagning så får du se vad dom säger.

Lycka till!

• Rolla

Ja det tycker jag oxå att du ska göra... prata med gyn.. sen vet jag att dem gör utredning efter 3 missfall.. men du e inte så gammal.. så jag vet inte.. men du ska ta o prata med gyn... jag tror inte att det e så bra för kroppen o få missfall efter missfall...

Lycka till

Jag har själv varit med om en missfall o det tycker jag va för mycket!

• Diorlover

För man vill ju gärna veta om man kan få barn eller ej eller om det är ngt fel på kroppen....men men

• Herus

Tycker du ska ringa till din gyn, fertilitetssjukhus eller till bm imorgon så du får veta.

• AHL

hej!
    Jag tror inte det spelar nån roll hur gammal man är , efter 3 får man utredning. Jag har haft 4 missfall varav 2 MA. Gjort utredning som visade att allt var bra. Men inga barn ännu, bara missfall.

Anna

• Chva72

Jag har haft 2 konstaterade MA och minst ett MF.. de var inte i rad, fick ett barn emellan.. men fick gå vidare ändå till början av utredning men då blev jag gravid av mig själv.. eller inte riktigt.. karln' var väl med på ett hörn.

Jag har nog svårt att bli gravid för under de 10 åren vi varit sambo har vi aldrig haft prev.medel och ändå har vi "bara" lyckats få till 2 barn.. fast 2st 10-poängare till ungar tycker jag förståss..

Mitt första konstaterade MF fick jag vi 16-17-års ålder.. sedan har jag haft "flera" förhållanden, varav ett långt.. så ungar får nog inte alla så lätt!

• Toadette

åldern ska väl inte spela någon roll. har man problem att bli gravid eller fått flera mf tycker jag helt klart man ska kontakta någon. Vi fick komma till fertilitetskliniken efter 2 mf och 2 års försök.

• orzia1

Tycker du ska kontakta ngn

"Fakta är att det finns en större efterfrågan på vård än vad som kan bemötas. Därför antog riksdagen Prioritetspropositionen 1996/97:60. Den ger instruktioner om hur man ska välja. Människovärdesprincipen måste följas dvs ingen får väljas bort pga ras, ålder, kön etc. Den reella urvalsprincipen är behovsprincipen dvs de som bedöms ha de största behoven, de svåraste sjukdomarna och den sämsta livskvaliten ska prioriteras. Men ska också ta hänsyn till ekonomiprincipen dvs om det finns flera behandlingssätt för samma sjukdom med likvärdiga effekter så ska det billigaste alternativet väljas."

Det finns två sätt att sprida ljus; att vara lågan eller spegeln där den reflekterar *23 dagar kvar*
  • God Is A Girl

orzian1, Gäller det även fertilitetsutredningar? Sist jag ringde nekade dom mig då jag är under 18 och bad mig återkomma i november (då jag blir myndig).

• orzia1

Jag tror det gäller även vid fertilitets behandlingar, det är vid en sån disskution detta kom fram. Hur länge har ni försökt? tror inte den kan neka dig om ni försökt aktivt 1 el 2 år (beroend epå landstingets regler)

här är tråden

http://beta.familjeliv.se/Forum-5-172/m8367652.html

Det finns två sätt att sprida ljus; att vara lågan eller spegeln där den reflekterar *23 dagar kvar*
  • God Is A Girl

jag har förskt i mer än ett och ett halvt år :( 20 månader snart..

det är ett år här i gävle.. så långt är jag med..

ska sätta mig och läsa tråden nu :) Tack!

• God Is A Girl

Tack så mycket för hjälpen orzia1! Ska ringa sjukhuset på måndag och ifrågasätta lite. Är ju villig att betala för mig också så dom bör ju inte nekat från början.

• orzia1

Det finns ingen fertilitets klinik ni kan gå till? o betala utredningen själv (kostar ca 3500 kr men kan vara värt det) o sen skickar de remiss istället till landstinget... är dock inte säker på att alla privata kliniker kan göra så..men vet öresundkliniken i Malmö gör så

• God Is A Girl

Det finns en privat klinik här också och dom har vi vart i kontakt med men dom sa samma sak, "kom tillbaka när du är 18". Tyvärr..
    Men gäller människovärdeprincipen även för privata kliniker?
    I så fall ringer jag nog dom med på månad och frågar lite.
    För har vi rätt till vård ska vi få det med.. iallafall ställa oss på kö.

• Rolla

Hej
    jag skrev tidigare här att jag har varit med om 1 missfall tidigare...
    Nu skriver jag igen om mitt andra missfall.......
    Förra gången grät jag i flera veckor o var totalt deprimerad men nu så kom tårarna bara på lördag... men varje gång jag e på toan o ser hur bebisen kommer ner i bit för bit... så e det verkligen hjärt krossande.... Jag vet inte hur jag ska ta itu med mina känslor.....
    Jag har ringt kurator idag o hoppas få en tid för att få ut alla dess akänslor som trycker sååå hårt på mitt hjärta!
    Lycka till alla
    Kram Rolla

Svar på tråden Någon med flera missfall i bagaget?Och vill dela med dig?