• sara08

    Åka buss?

    Jag undrar hur ni skulle göra med en liten 3 månbebis som man vill ta med på buss - inte stadsbuss med plats för barnvagn utan sån där länsbuss typ Swebuss? Var kan man ha lillen då?

  • Svar på tråden Åka buss?
  • maria1979

    vi åkte med svenska buss upp till stockholm.. med våran 4 månaders.. hon satt eller låg i vårat knä hela resen...

  • sara08

    Det kanske går bra.. kändes bara så osäkert när det kränger o bromsar så... men i bärselen kanske ja. Tack

  • maria1979

    hmm... nä inte bärsele i bussen... men vagnen brukar juh få plats i bussens bagage.. hmm... iaf den bussen vi åkte med...

    LInnéa verkade inte fara illa för att hon var utan bilstol... jag ammade henne när han var hungrig... o hon skrek inget.....

  • Nyfiken gul

    då jag har helgpendlat mycket mellan mig och sambon innan vi flyttad ihop så såg jag en del olika lösningar.

    i mån av plats kan ett babyskydd/bilbarnstol fungera utmärkt och du slipper dessutom ha bebisen i knät hela tiden, kan bli lite långt annars..

    annars är tipset också bärsele eller bärsjal....

  • sara08

    Tack! Tror jag vågar mig ut på bussfärd nu. Blir lite svårt att bära med sig bilstolen när jag ska ha barnvagn o packning.

  • Villebusen

    Jag skulle ALDRIG åka med mitt barn i en buss utan barnstol/babyskydd som går att sätta fast med bälte. (vet flera bussar som bara har bälte längst fram) vad händer när bussen krockar och barnet sitter i famnen jo den FLYGER i flera ggr sin egen vikt ifrån föräldrarna men alla föräldrar är ju olika jag skulle aldrig åka med mitt barn utan att det satt fastspänt.

  • Upptagen

    Jag ska antagligen också åka långfärd med buss i nästa vecka... funderar på att sätta henne i babyskyddet, men det finns ju inga trepunktsbälten att fästa det i tyvärr.

    Det andra alternativet är att flyga, men även då sitter ju inte bebis fastspänd...

    Tyvärr bestämmer inte jag hur vi åker då jag blir bjuden på resan av min mamma, så det är hennes ekonomi som styr.

  • Villebusen

    Bebisen sitter fast i ett eget bälte som sitter fast i ditt bälte på flyget. Så på flyget sitter barnet mer fastspänt än på bussen.

  • sara08

    Hm... svårt när buss är det enda alternativet att hälsa på mormor - om man inte har bil. Och mormor kan inte resa...

  • Upptagen

    jag ska åka långt med buss nästa torsdag, vi tar med babyskyddet och låter henne sitta där. får väl se om drt går att spänna fast det,man kan ju alltid fråga. Det knepiga är ju att hon inte kan styra stoppen, så då får man ju lov att ta upp henne för amning m.m under resans gång.

    Tycker det är trist att man ska ses som världens sämsta mamma om man åker buss med bebis... vi har inte heller något bättre val förutom att stanna hemma.
    Är det inte lika hemskt att åka stadsbuss med småbarn då? Då sitter de inte heller fastspända!

  • Jesi

    I vissa bussar finns det ju bälten men inte trepunktsbälten. Men det ska ju gå att sätta fast babyskydd i i sådant bälte oxå.

    Jag åkte över med färjan till gotland och var tvungen att ha både barnvagn och bilstol med (skulle åka bil i visby). Trodde att det inte skulle gå att få plats med det. Men om jag lade ner babyskyddet i vagnens underrede och sedan satte på överdelen gick det bra och så hade jag ryggsäck. Det gick även att få plats med en del bagage i själva babyskyddet oxå.

  • therre

    jag har också funderat tidigare, inte för att jag någonsin åker buss, men bara annars :) frågade min sambo som har mer eller mindre med bussar att göra i jobbet hur man skulle göra och han sa att barnet får sitta i någons knä eller om man tar med egen stol. jag skulle inte ta med mitt barn och låta han/hon sitta i knä. låter ut osäkert!

  • CheyanneMcconnell

    Ja det går ju hur bra som helst, speciellt med bärsele som många säger. Men frågan är hur trevligt det är för alla medpassagerare att du har en skrikande liten unge i bussen, haha. Men du kanske inte har något annat val, då får det ju vara så. Är det en lång färd så kan jag rekommendera att ta med öronproppar åt folk, det har jag bevittnat och blivit given, det är alltid högst uppskattat, mer av gesten än något annat. Jag körde länge riktiga maskiner med ungen i knät, o det skuttar ju lite mer än en buss. Typ dessa https://www.truck1eu.se/lantbruksmaskiner/fran-pole så bör ju gå hur bra som helst med buss tänker jag.

Svar på tråden Åka buss?