• Anonym (Maja)

Efter hur lång tid är det passande att bjuda hem ungdomens pojkväns föräldrar? Hur gör man vid kulturkrock?

Är så osäker. Min dotter har en pojkvän sen 6 mån bakåt. De är tillsammans ofta och sover både hemma hos oss och hos honom. Vi föräldrar har bara hejat på varandra en gång och presenterat oss på ett par fotbollsmatcher då båda ungdomarna tränar och är engagerade i kommunens fotbollsklubbar.

Nu tar pojkvännen studenten och han sa idag när vi åt middag ihop här hemma att vi är välkomna till mottagningen hos honom. Min dotter tar också studenten, men inte samma dag som honom,  men jag hade inte en tanke på att bjuda hans föräldrar till mottagningen. 

Känner mig nu kluven. Till saken hör att jag kommer från ett annat land där man ser annorlunda på relationer. Mer gammaldags. Mina syskon och mina föräldrar kommer tro att ungdomarna ska gifta sig och att det är superseriöst. 

Känner mig kluven och stressad.  Pojkvännens föräldrar verkar trevliga men vi har ju bara setts en gång och vet inte om dekämms rätt att bjuda dem på mottagningen när hela feta släkten är där och jag inte ens lärt känna dem innan.... hjälp mig hur ska jag tänka/göra. Min dotter säger att det inte spelar henne någon roll att jag får bestämma.

• Svar på tråden Efter hur lång tid är det passande att bjuda hem ungdomens pojkväns föräldrar? Hur gör man vid kulturkrock?
  • Anonym (Ingen fara)

Om ni är inbjudna till pojkvännens studentmottagning så är ni välkomna dit om ni vill. Annars tackar ni nej om det krockar med annat.

Ni behöver inte bjuda dom tillbaka på dotterns studentmottagning. Jag tror inte de är intresserade av att skapa ett släktdrama där alla tror att era barn ska gifta sig med varandra. 

• Anonym (Maja)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2025-04-21 00:42:56 följande:

Om ni är inbjudna till pojkvännens studentmottagning så är ni välkomna dit om ni vill. Annars tackar ni nej om det krockar med annat.

Ni behöver inte bjuda dom tillbaka på dotterns studentmottagning. Jag tror inte de är intresserade av att skapa ett släktdrama där alla tror att era barn ska gifta sig med varandra. 

Drama blir det inte och de vet ju inte hur min släkt är, mest jag som blir stressad av tanken. Min släkt är sociala och trevliga så det är ju inte deyät. Men jag kommer få tusen frågpt efteråt och jag känner att jag inte vill blanda in dem så tidigt i dotterns relation, då de har lätt för att lägga sig i. Eftersom jag inte ens känner hans föräldrar så skulle vara skönt att inte blanda in släkten på första riktiga träffen.

Men känns ju dumt att inte bjuda dem nu när de bjudot oss.
    Jag skulle ju gärna vilja gå till hans mottagning rn stund då han bjöd oss, men det kanske är olämpligt om jag inte tänker bjuda tillbaka hans föräldrar?
  • Anonym (Silvia)

Bjud hem föräldrarna och killen på middag nu snart. Prata då om varför ni tycker det känns jobbigt att bjuda in dem tillsammans med era släktingar men säg att ni gärna vill lära känna dem. 

• felicityporter

Om jag vore du hade jag valt att bjuda tillbaka föräldrarna på din dotters mottagning och tagit eventuella frågor med övrig släkt men avdramatiserat det hela. Helt enkelt varit trevlig och rak med att du inte vet vad det hela kommer leda till men att din dotter och hennes kille gillar varandra och att ni får se vart det barkar. Krångla inte till det!

• Tuttälskare

Deras inbjudan kommer utan att ni blir skyldiga bjuda igen!
    Gå om ni vill eller låt bli.
    Gör som ni vill, det är barnen som är ihop inte föräldrarna. 
    Hur kan detta ens vara en fråga? 
    Ta kontroll över ert liv låt inte släkt eller andra bestämma vilka el när ni bjuder hem någon. 

• Anonym (Kimchi)

Bjud hem pojkvännens föräldrar på fika eller middag innan studenten. Då får nu lära känna dem. Bjud in dem sedan. Vad din släkt lägger in i att de är där tycker jag du ska strunta i. Lätt sagt men en enkel förklaring är att du bara säger klart jag vill/får bjuda vem jag vill. Släkten får hacka i sig nutida värderingar. Jag tycker det låter väldigt trevligt att ni föräldrar träffas på ett avslappnat sätt. 

• Anonym (?)
    Anonym (Maja) skrev 2025-04-20 22:21:40 följande:
    Efter hur lång tid är det passande att bjuda hem ungdomens pojkväns föräldrar? Hur gör man vid kulturkrock?

Är så osäker. Min dotter har en pojkvän sen 6 mån bakåt. De är tillsammans ofta och sover både hemma hos oss och hos honom. Vi föräldrar har bara hejat på varandra en gång och presenterat oss på ett par fotbollsmatcher då båda ungdomarna tränar och är engagerade i kommunens fotbollsklubbar.

Nu tar pojkvännen studenten och han sa idag när vi åt middag ihop här hemma att vi är välkomna till mottagningen hos honom. Min dotter tar också studenten, men inte samma dag som honom,  men jag hade inte en tanke på att bjuda hans föräldrar till mottagningen. 

Känner mig nu kluven. Till saken hör att jag kommer från ett annat land där man ser annorlunda på relationer. Mer gammaldags. Mina syskon och mina föräldrar kommer tro att ungdomarna ska gifta sig och att det är superseriöst. 

Känner mig kluven och stressad.  Pojkvännens föräldrar verkar trevliga men vi har ju bara setts en gång och vet inte om dekämms rätt att bjuda dem på mottagningen när hela feta släkten är där och jag inte ens lärt känna dem innan.... hjälp mig hur ska jag tänka/göra. Min dotter säger att det inte spelar henne någon roll att jag får bestämma.

Bjud hem pojkvännens föräldrar innan först, sen på studenten. 

Berätta för dina släktingar att det är andra seder och traditioner i Sverige 
  • Anonym (Nico)
    Anonym (Maja) skrev 2025-04-20 22:21:40 följande:

Försök att slappna av, strunta i vad alla tycker och sätt din dotter först. Gå på pojkvännens mottagning och bjud in pojkvännens föräldrar. Ha trevlig och umgås.
Svar på tråden Efter hur lång tid är det passande att bjuda hem ungdomens pojkväns föräldrar? Hur gör man vid kulturkrock?