• Anonym (Viking_usch)

Har behovet hos män att se ut som "riktiga vikingar" gått överstyr?

Stora helskägg och grova ansiktsdrag, samt försök att se äldre ut har ju varit på modet hos män i snart 20 års tid. Sällan man ser män med stil numera. Den renrakade (i ansiktet) mannen med snygg frisyr verkar vara på utdöende. Är så trött på alla dessa viking-wannabes på datingappar. Det finns säkert kvinnor som tycker det är hett, men jag efterlyser mer känsla för stil och snygghet hos dagens män. Någon som kan relatera?

• Svar på tråden Har behovet hos män att se ut som "riktiga vikingar" gått överstyr?
  • Anonym (Hm)

Hahha jag upplever snarare tvärtom. Alla är renrakade baby-face nuförtiden. Du bor inte i Stockholm gissar jag?

• Anonym (Glada garderoben)

Den stilen är väl redan över i huvudstaden men ute i landet ligger folk efter, som de har gjort i alla tider. Det går i vågor.

Idag lever också alla stilar mer eller mindre parallellt, och allt mode är tillgängligt samtidigt vilket det inte var förr i världen.

En del har sin American rockabilly/lumberjack- stil och älskar det, gotharna tuggar på med sitt svarta, gymjockarna bor i mjukisbrallor och hoodie och wannabe-stekarna har skjorta och klocka.

Alla söker en identitet som man, på något vis.

Jag är glad att vara kvinna och kunna använda alltihop när jag vill. Cool

• Anonym (Malin)

Den skäggiga stilen finns väl mest hos kändisar och idrottsmän, vanliga killar ser ut som de brukar? Jag bor på landet och inte ser jag något vikingamode här. Var bor du?

• Anonym (Boo)

Nu är jag gift sedan länge men jag gillade vikingastilen på tiden då det begav sig, förutsatt att den bars av en stoisk och vältränad, långhårig och (välvårdat) skäggig man med genuint intresse för skandinavisk historia och vikingarock, och inte en "nordisk patriot" eller någon som bara försökte hävda sig med hypermaskulina attribut men en sviktande självkänsla.
    Sen gifte jag mig med en babyfaced stekare från Centralasien, med doktorand i historia 😂

Jag skulle tro att det beror på var man letar. Här i översta Norrland verkar vikingalooken fortfarande stå högt i kurs. Det är ju å andra sidan inte så praktiskt att trava omkring i Armani-kostym och italienska läderskor när man lever i en halvmeter snö och trettio minusgrader ungefär fem månader om året, så är man ute efter en sån kille får man nog bege sig söderut.

Svar på tråden Har behovet hos män att se ut som "riktiga vikingar" gått överstyr?