svärföräldrar
Hej! Har ett dilemma nu i påsk och det är att jag sedan 12 år flyttat med min man till samma område som hans föräldrar och långt från mina släktingar. Jag trivs inte jättebra med hans mamma har det visat sig, som är väldigt dominant, men smart och blir sur och vill gärna sätta folk på plats om man inte gör som hon vill. Jag själv tycker det är lite jobbigt att behöva umgås allt för ofta och länge med mina svärföräldrar och den senaste månaden har de varit hos oss 2 av 4 helger vilket varit ok, en pga födelsedag och en spontanmiddag. Nu när det blir påsk fick jag reda på nyss att min mans syster kommer och hälsar på mina svärföräldrar och vill att vi ska umgås hemma hos svärföräldrarna, som jag själv tycker kan bli lite mycket, helst flera dagar på raken, så vi ska bo där och bara om jag nämner att jag helst bara firar påsk i en dag och sen åker hem, uppfattas det som om det är jag som är besvärlig och ställer krav, eftesom jag inte vill vara med i flera dagar. Sen att systern utan förvarning kan lämna svärföräldrarnas hus och hälsa på en kompis när vi är där för dem, är inget som någon brukar bry sig så mycket om. Har någon tips på hur jag bäst berättar att jag kommer vara hos svärföräldrarna max en dag sen åker jag hem, kollektivt eller på cykel om det behövs. Utan att verka besvärlig?