• Anonym (Jessica)

Problem med salt- och vattenbalansen

Efter många är med besvär med både ångest och orkeslöshet till och från så kom min förra läkare fram till att jag har problem med salt- och vattenbalansen. 

Han grundade det på att jag inte hade vanlig ångest, den uppkom bara ibland. Mellan varven var jag ?normal?. 

Orkeslösheten kom också utan anledning. 

Han lyssnade och grottade ned sig något otroligt i mina problem. Såg helheten. Som ingen annan hade gjort på 16 års tid.

Men exakt vad det var med min salt- och vattenbalans visste han inte. Han var psykiater, men extra intresserad av hela kroppen och sambandet mellan det psykiska och fysiska. Han slutade dock sen. 

Är det någon här inne som kan ha en aning? 

- Mina njurvärden är normala, bortsett från ett natrium som är i det lägre referensintervallet. På gränsen till för lågt. 

- Jag känner aldrig törst. Jag skulle lätt kunna gå en hel dag utan att dricka. Har jag tränat och svettats massor så blir jag inte törstig. På morgonen är jag inte törstig. En varm dag är jag inte törstig. Enda gången jag möjligtvis kan vara Lite törstig är om jag ätit en väldigt salt pizza, men det är ytterst lite. Jag dricker för jag måste. Märker av det med yrsel, orkeslöshet och slöhet istället. Hjärtklappning. För att inte tala om ångest och irritation. Den försvinner direkt när jag dricker och fyller på med salt. Skiter jag i att dricka ändå så kommer hemska panikångest några timmar senare. 

- Lågt blodtryck.
    - Orkrslöshet.
    - Intolerans mot värme, bastu och sol (värmen). Får hjärtklappning av det.
    - Förstoppning (vätskebrist)  

Man har kollat Addison men det hade jag inte. 

Kan jag ha något fel på njurarna som inte syns (än)? I tonåren hade jag streptokock infektion med betahemolyserande streptokocker grupp A , syntes på blodprov (man tog det). Därefter blev jag såhär. 

• Svar på tråden Problem med salt- och vattenbalansen
  • Anonym (Jessica)

Blev ombedd av honom att äta mer salt. Och dricka mer. Han sa något om att mina njurar släpper ut för mycket salt. 

Men vad kan detta bero på? Om inte ni vet, vem kan jag prata med? de flesta inom vården slm jag pratat med rycker bara på axlarna och säger att de inte vet.

• Anonym (Jessica)

Finns det privata njurläkare? Eller nånting? 

• Anonym (jod)

Har du kollat om du har jodbrist?

• Anonym (pottan)

låter lite som pots

• Tom Araya

EFSA rekommenderar ett vätskeintag på 2,5 liter vatten per dygn för en vuxen man vid normal aktivitet. För en kvinna är behovet ca 2 liter.

Absolut minimum för att inte riskera hälsan är ca 30 ml/kg kroppsvikt och dygn (i genomsnitt). P.g.a. menstruation (bl.a.) förbrukar kvinnor mer vatten per kilo kroppsvikt än män.

För många handlar det om vanor snarare än törst för att dricka tillräckligt.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (jod) skrev 2025-04-16 16:38:24 följande:

Har du kollat om du har jodbrist?

Hur gör man det? 

Aldrig hört talas om. Jag har hypotyreos. Nåt samband där?  

• Anonym (Jessica)
    Anonym (pottan) skrev 2025-04-16 16:42:35 följande:

låter lite som pots

Ja känns som det 
  • Anonym (Jessica)
    Tom Araya skrev 2025-04-16 17:05:42 följande:

EFSA rekommenderar ett vätskeintag på 2,5 liter vatten per dygn för en vuxen man vid normal aktivitet. För en kvinna är behovet ca 2 liter.

Absolut minimum för att inte riskera hälsan är ca 30 ml/kg kroppsvikt och dygn (i genomsnitt). P.g.a. menstruation (bl.a.) förbrukar kvinnor mer vatten per kilo kroppsvikt än män.

För många handlar det om vanor snarare än törst för att dricka tillräckligt.

Där ser man. Ja går jag efter enbart törst skulle det väl bli några dl om dagen. Vanligtvis ligger jag på 1,5-2 l. Oftast 1,5. Ska försöka bättra mig men svårt när man inte är törstig. 
  • Tom Araya
    Anonym (Jessica) skrev 2025-04-16 17:24:39 följande:
    Där ser man. Ja går jag efter enbart törst skulle det väl bli några dl om dagen. Vanligtvis ligger jag på 1,5-2 l. Oftast 1,5. Ska försöka bättra mig men svårt när man inte är törstig. 
    Dricker du 1,5 liter så ligger du inte illa till, du får ju i dig vätska genom maten också.
  • Anonym (Jessica)
    Tom Araya skrev 2025-04-16 17:30:32 följande:
    Dricker du 1,5 liter så ligger du inte illa till, du får ju i dig vätska genom maten också.
    Vissa dagar funkar det. Men vissa dagar är jag så seg i hela kroppen. Typ om det är varmt eller om jag har gjort något ansträngande. Och gärna kommer dippen någon dag efteråt, om jag misskött mig. 

Det är jättesvårt det här. 
Svar på tråden Problem med salt- och vattenbalansen