Problem med salt- och vattenbalansen
Efter många är med besvär med både ångest och orkeslöshet till och från så kom min förra läkare fram till att jag har problem med salt- och vattenbalansen.
Han grundade det på att jag inte hade vanlig ångest, den uppkom bara ibland. Mellan varven var jag ?normal?.
Orkeslösheten kom också utan anledning.
Han lyssnade och grottade ned sig något otroligt i mina problem. Såg helheten. Som ingen annan hade gjort på 16 års tid.
Men exakt vad det var med min salt- och vattenbalans visste han inte. Han var psykiater, men extra intresserad av hela kroppen och sambandet mellan det psykiska och fysiska. Han slutade dock sen.
Är det någon här inne som kan ha en aning?
- Mina njurvärden är normala, bortsett från ett natrium som är i det lägre referensintervallet. På gränsen till för lågt.
- Jag känner aldrig törst. Jag skulle lätt kunna gå en hel dag utan att dricka. Har jag tränat och svettats massor så blir jag inte törstig. På morgonen är jag inte törstig. En varm dag är jag inte törstig. Enda gången jag möjligtvis kan vara Lite törstig är om jag ätit en väldigt salt pizza, men det är ytterst lite. Jag dricker för jag måste. Märker av det med yrsel, orkeslöshet och slöhet istället. Hjärtklappning. För att inte tala om ångest och irritation. Den försvinner direkt när jag dricker och fyller på med salt. Skiter jag i att dricka ändå så kommer hemska panikångest några timmar senare.
- Lågt blodtryck.
- Orkrslöshet.
- Intolerans mot värme, bastu och sol (värmen). Får hjärtklappning av det.
- Förstoppning (vätskebrist)
Man har kollat Addison men det hade jag inte.
Kan jag ha något fel på njurarna som inte syns (än)? I tonåren hade jag streptokock infektion med betahemolyserande streptokocker grupp A , syntes på blodprov (man tog det). Därefter blev jag såhär.