• Anonym (Kaninmorr)

Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

• Svar på tråden Aggressiv kanin?
  • molly50
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 20:46:54 följande:
    Jag ska absolut ha bättre koll på dottern nästa gång. Du har rätt.
    Det låter bra. Glad
  • Anonym (Kanin)

Den är nog inte aggressiv, utan snarare rädd. Det kan visa sig som ilska. Låter som den går i självförsvar. Bäst att inte ta i den just då eller gå efter den. Bara låta den vara tills den har lugnat sig.

Dom kan bitas ganska hårt. Jag hade en kanin som högg mig i magen en gång och det gick hål. Så man får vara lite försiktig och försöka läsa av dom. 

• Anonym (Kanin)
    Anonym (Kanin) skrev 2025-04-16 01:47:32 följande:

Den är nog inte aggressiv, utan snarare rädd. Det kan visa sig som ilska. Låter som den går i självförsvar. Bäst att inte ta i den just då eller gå efter den. Bara låta den vara tills den har lugnat sig.

Dom kan bitas ganska hårt. Jag hade en kanin som högg mig i magen en gång och det gick hål. Så man får vara lite försiktig och försöka läsa av dom. 

Vill bara tillägga att den högg mig utan förvarning en morgon när jag satt med den lugnt i soffan som barn. Annars var det en jättefin och snäll liten kanin.
    Men kan tänka mig att det såklart kan bli värre om dom skulle känna sig mycket skrämda och trängda av någon anledning, så var lite försiktig.
  • Snälla Killen

Om kaninen inte visar förbättringar till påsk-helgen, så släpp ut den och jaga påskharen istället..

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Kaninägare här) skrev 2025-04-15 20:55:14 följande:

Hej TS!

Är kaninägare sen många år tillbaka. Det är inget konstigt att du inte känner till att kaniner morrar, de brukar vara tysta djur som sitter snällt i sin bur. Men den här kaninen går fritt säger du, då är det lite vanligare att de gör lite ljud, därav "morrning". Morrning är som flera här skrivit rädsla/stress eller avståndsbeteende.

Kaniner är mycket känsliga djur och kan lätt bli stressade. Kaniner och barn är tyvärr, generellt sätt ingen bra kombo. Därför är det aldrig bra att lämna en kanin och ett litet barn ensamma. Men det vet du nu. Men observera att kaniner kan mycket väl bitas utan att "varna" innan. Så för både kaninen och dotterns skull så ha de under uppsikt. Det kan gå bra, men ni vuxna måste ha översikt hela tiden för händer det något är det ni vuxna som bär ansvaret. Varken barnet eller djuret.

Tycker det är bra att du har insett att ni båda agerat fel. Och jag håller med om att en del kommentarer här är lite väl elaka. Men var försiktig, en rädd kanin kan bli aggressiv och bitas.

Det tycker jag blir rätt fel gällande kaniner. Har man inte kunskap, d v s ägt flera kaniner och sen googlar så står det ofta att det är ett barnvänligt djur. Det stämmer inte, de har både vassa tänder och klor som kan skada ordentligt. Generellt kan man ju säga oavsett djur, att man aldrig ska lämna mindre barn och djur ensamma med varandra.  
  • elmadumle
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 14:08:07 följande:

Ja alltså hon får ju inte jaga kaninen, både jag och min kompis förklarar till dottern att kaninen blir stressad. Men ibland när inte vi ser så kan dottern följa efter/springa efter kaninen för hon tycker kaninen är rolig och söt. Har dock aldrig hört en kanin morra. Men det gör denna kaninen. Min kompis säger dock att hon tror inte kaninen kommer bitas, och det tror jag inte heller. Men det känns ju inte bra att kaninen stampar och morrar. Dottern skrattar och tror kaninen vill leka, men jag förklarar att kaninen inte gillar det. Men 3-åringar lyssnar inte alltid och jag skulle inte kunna se kaninen igen utan att göra något dumt om den biter min dotter.

Kaninen bor där och din dotter inkräktar på dennes revir, därför morrar den och stampar som en varning. Du är skyldig att se till att din unge håller sig borta från kaninen. Du får skylla dig själv om din unge blir biten, kaninen följer bara sin instinkt - skydda sig själv från fienden. 
  • elmadumle
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 19:01:00 följande:

Visst, min dotter ska inte vara ensam med kaninen så tråkiga saker händer. Det är absolut mitt ansvar att ha koll på dottern och se till så hon inte gör kaninen illa. Men, djurägare har också ett ansvar anser jag, att se till att djuren i detta fall kaninen, inte gör illa min dotter. Djurägare behöver uppfostra sina djur/kaniner att inte bete sig aggressivt bara för att de är stressade eller rädda.

En kanin springer inte fram och biter någon bara helt oprovocerat. En kanin uppfostrar man inte, den lever efter sina instinkter. Fara, i det här fallet din unge som jagar den, då måste den fly från sin anfallare. Till slut, om den blir trängd, kan den hoppa fram och riva eller i värsta falla bita i självförsvar. 
  • elmadumle

Ska också skriva: kan du sitta med ditt barn på golvet lugnt och låta kaninen komma fram till er? då kanske den till slut vågar sätta sig hos er en stund och kanske låta sig klappas försiktigt. Men fortfarande på kaninens villkor. Så fort den visar sig det minsta obekväm så måste den få komma undan utan att känns sig trängd. Sedan kan en kanin nafsa tex i kläder och riva i en tröja, det är inget aggressivt beteende utan den bäddar, gräver som kaniner gör. Men även ett litet tjuvnyp gör ju givetvis ont. Så, sitt lugnt på golvet, kanske locka med något gott som den är van vid att äta så kanske den vågar sig fram.

• Anonym (Kaninmorr)
    elmadumle skrev 2025-04-16 13:22:14 följande:

Ska också skriva: kan du sitta med ditt barn på golvet lugnt och låta kaninen komma fram till er? då kanske den till slut vågar sätta sig hos er en stund och kanske låta sig klappas försiktigt. Men fortfarande på kaninens villkor. Så fort den visar sig det minsta obekväm så måste den få komma undan utan att känns sig trängd. Sedan kan en kanin nafsa tex i kläder och riva i en tröja, det är inget aggressivt beteende utan den bäddar, gräver som kaniner gör. Men även ett litet tjuvnyp gör ju givetvis ont. Så, sitt lugnt på golvet, kanske locka med något gott som den är van vid att äta så kanske den vågar sig fram.

Vi har bestämt att dottern får klappa fint när kaninen tydligt är med på det, dvs som du skriver när den kommer fram. Allt ska ske på kaninens villkor. När kaninen är nöjd och går undan, ska det respekteras och det har jag förklarat för dottern ännu tydligare nu.
  • Virriga Vera
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-15 13:39:56 följande:
    Aggressiv kanin?

Min kompis har en kanin, en belgisk jätte. Kaninen går fritt i huset och är väldigt tam. Oftast jättemysig, men när min 3-åring springer efter den (hon gör det på lek) så kan kaninen morra och stampa i golvet innan den springer och gömmer sig. Kaninen har aldrig bitit eller rivit min dotter, men stampat och morrat lite lätt. Jag säger såklart till min 3-åring att inte springa efter kaninen och mys får ske på kaninens villkor. Men är inte detta ett aggressivt beteende från kaninen?

Nej, det är en kanin som är rädd och stressad som visar att den vill vara i fred. Att den gömmer sig är ju också ett sätt att visa att den inte alls gillar att ditt barn jagar den.
  • klyban
    Anonym (Kaninmorr) skrev 2025-04-16 14:58:17 följande:
    Vi har bestämt att dottern får klappa fint när kaninen tydligt är med på det, dvs som du skriver när den kommer fram. Allt ska ske på kaninens villkor. När kaninen är nöjd och går undan, ska det respekteras och det har jag förklarat för dottern ännu tydligare nu.

Annars kan man göra som vi gjorde och med djur, och att de frågar innan de attackerar djuren.
    Och det hade dom redan läst sig vid 3 år.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    klyban skrev 2025-04-16 16:00:07 följande:

Annars kan man göra som vi gjorde och med djur, och att de frågar innan de attackerar djuren.
    Och det hade dom redan läst sig vid 3 år.

*lärt
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Illustration100

Nu har jag inte läst hela tråden. En treåring är egentligen för liten för en kanin, men det är bra att du nu har försökt att förklara. Den har en mycket god hörsel, så de är mycket känsliga för skrik och höga ljud.

Som andra säkert har skrivit så stampar kaniner när de är riktigt rädda. Det är ett beteende från när de var vilda och skulle varna de andra för fara. Så stampar den så är den riktigt rädd, och det ska den inte behöva vara. Den vill ha lugn och ro. 

• Anonym (Hej)

Min familj hade en kanin som hette Kalle. Den brukade bita oss i tårna när vi satt vid köksbordet och åt mat. Skrattande

Svar på tråden Aggressiv kanin?