• Anonym (April)

Biverkningar av antidepressiva

Hej! jag känner mig desperat angående min situation. Beskriver lite kort..
    Ångest och depression sedan tonåren. Medicinerat med ssri sedan 20 års åldern men brukar försöka sluta ca en gång om året pga biverkningar. Livet fungerar bättre med medicin men biverkningarna gör det ohållbart. 

biverkningar som jag lider mest av: sexuell dysfunktion, skakningar/tremor som försvårar arbetsliv, vardagsliv och träning samt viss emotionell avtrubbning - kan ej gråta. 

mediciner jag testat: escitalopram sertralin fluoxetin (endast en vecka pga fick panik av jättestora pupiller), venlafaxin, Aurorix, Voxra som tillägg, Buspar som tillägg ) 

självklart har jag läkarkontakt men vill gärna ta del av era erfarenheter. Läkare har föreslagit Cymbalta eller Brintellix. anledningen till att jag tvekar att om jag nu är biverkningskänslig så borde Cymbalta vars ganska tung? Brintellix har ej indikation ångest så oroar mig för att den ej kommer hjälpa. 

jag undrar:
    Finns det ngn där ute som har erfarenhet av ovan nämnda biverkningar och att ett annat preparat inte givit dessa? 
    Eller ska jag tänka att alla ssri/snri kommer ge dessa biverkningar för mig och ge upp sökandet? 

Råd att sluta medicinering och börja träna / gå i terapi undanbedes då jag redan gör detta. 

Är väldigt tacksam över hjälp eller bara något som kan ge lite hopp! 

• Svar på tråden Biverkningar av antidepressiva
  • Anonym (April)

puffar lite.. 

För er som inte orkar läsa hela inlägget så undrar jag om någon haft biverkningar i form av skakningar / tremor och / eller nedsatt sexuell funktion och/eller inte kunnat gråta på ett ssri/snri läkemedel men inte på ett annat ? Är det lönt att prova nya läkemedel inom samma grupp? Läkaren säger att det kan skilja sig åt men något säger mig att just dessa biverkningar är starkt kopplade till läkemedel som inverkar på serotoninsystemet 

• Anonym (Tm)
    Anonym (April) skrev 2025-04-15 21:54:40 följande:

puffar lite.. 

För er som inte orkar läsa hela inlägget så undrar jag om någon haft biverkningar i form av skakningar / tremor och / eller nedsatt sexuell funktion och/eller inte kunnat gråta på ett ssri/snri läkemedel men inte på ett annat ? Är det lönt att prova nya läkemedel inom samma grupp? Läkaren säger att det kan skilja sig åt men något säger mig att just dessa biverkningar är starkt kopplade till läkemedel som inverkar på serotoninsystemet 

Tremor känner jag till och tar venlafaxin. Vilken tar du just nu? Känner du skillnad beroende på hur hög dosen är? Eller biverkningarna är lika jobbiga oavsett dos?
  • Anonym (Man)

En kompis tappade den sexuella förmågan av antidepressiva. Men så mycket mera vet jag inte.

• Anonym (Noexperience)

Har ingen erfarenhet men är inte antidepressiva till för att man ska bli glad och få mer energi?

Varför får vissa så negativa effekter av något som egentligen ska göra att det blir bra?

Jag vill ta antidepressiva och ska börja men vill inte tappa sexlusten och sånt där. Känns ju ganska deppigt.

• Anonym (April)
    Anonym (Tm) skrev 2025-04-15 22:17:16 följande:
    Tremor känner jag till och tar venlafaxin. Vilken tar du just nu? Känner du skillnad beroende på hur hög dosen är? Eller biverkningarna är lika jobbiga oavsett dos?
    Tack för ditt svar!
    Jag tar Escitalopram 10 mg och ja biverkningarna blir mildare om jag tar 5 mg men då även på bekostnad av effekten.
  • Anonym (April)
    Anonym (Man) skrev 2025-04-16 11:32:28 följande:

En kompis tappade den sexuella förmågan av antidepressiva. Men så mycket mera vet jag inte.

Ja tyvärr mycket vanlig biverkning! Tack för ditt svar 
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (Noexperience) skrev 2025-04-16 11:36:14 följande:

Har ingen erfarenhet men är inte antidepressiva till för att man ska bli glad och få mer energi?

Varför får vissa så negativa effekter av något som egentligen ska göra att det blir bra?

Jag vill ta antidepressiva och ska börja men vill inte tappa sexlusten och sånt där. Känns ju ganska deppigt.

För att de flesta läkemedel kan ge biverkningar. Man får göra en avvägning om man får mer nytta av medicinen eller om biverkningarna är för svåra. Och ja, att sexlusten och möjligheten att få orgasm påverkas av antidepp är mycket, mycket vanligt.
  • Anonym (April)
    Anonym (Noexperience) skrev 2025-04-16 11:36:14 följande:

Ja de är ju till för att behandla en depression och / eller ångest. Jag håller med och därför har jag slutat x antal ggr och då blir jag dålig psykiskt. Så blir ett val för mig att antingen vara sjuk i depp och ångest eller ha ett härligt sexliv :( verkligen deppigt i sig.. MEN har många vänner som inte får så mycket biverkningar så man får testa själv och se om det är värt det! Själv skulle jag ALDRIG ta antidepp om jag inte var absolut tvungen för att ha ett fungerande liv. I teorin tycker jag att man ska ?ta tag i grundorsaken?, träna, ta hand om sig etc etc istället men det funkar inte för mig ändå?  
    Hoppas du blir hjälpt!
  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (April) skrev 2025-04-16 17:17:04 följande:
    Ja de är ju till för att behandla en depression och / eller ångest. Jag håller med och därför har jag slutat x antal ggr och då blir jag dålig psykiskt. Så blir ett val för mig att antingen vara sjuk i depp och ångest eller ha ett härligt sexliv :( verkligen deppigt i sig.. MEN har många vänner som inte får så mycket biverkningar så man får testa själv och se om det är värt det! Själv skulle jag ALDRIG ta antidepp om jag inte var absolut tvungen för att ha ett fungerande liv. I teorin tycker jag att man ska ?ta tag i grundorsaken?, träna, ta hand om sig etc etc istället men det funkar inte för mig ändå?  
    Hoppas du blir hjälpt!
    Håller helt med dig. För mig var antidepp en absolut sista utväg. Annars hade jag aldrig tagit det pga alla biverkningar.
  • Anonym (April)
    Anonym (Vanligt) skrev 2025-04-16 17:21:23 följande:
    Håller helt med dig. För mig var antidepp en absolut sista utväg. Annars hade jag aldrig tagit det pga alla biverkningar.
    Precis.. det är inte så att man blir lycklig av medicinen direkt. Vad tar du för preparat och vad har du för biverkningar? Har du testat flera preparat ? 
  • Anonym (Tm)
    Anonym (April) skrev 2025-04-16 17:10:40 följande:
    Tack för ditt svar!
    Jag tar Escitalopram 10 mg och ja biverkningarna blir mildare om jag tar 5 mg men då även på bekostnad av effekten.
    Det är jätte svårt med antidepressiva. Min hjälper mig att fungera i vardagen, men får också leva med skumma biverkningar. Jag gick till vårdcentralen för att jag har konstiga symptom. Det var då min läkare sa "detta kan man få av venlafaxin". Har inte tänkt på det då jag ätit den i flera år. Men hittar heller ingen annan orsak till mina symtom. Men vågar heller inte slutna med den. 
    Utifrån din beskrivning låter det som du får biverkningar oavsett sort. 
    Du kan inte testa att sänka den och ha en annan tilläggs medicin i låg dos kanske?
  • Anonym (Anhörig)

Har ingen egen erfarenhet men har läst på extremt mycket i egenskap av nära anhörig till någon som varit för dålig för att själv ta tag i sitt tillstånd. Många verkar uppleva en positiv effekt av SSRI och Mirtazapin i kombination. Kanske kan det vara något att testa...? Dels för att du då eventuellt kan ta en lägre dos av ditt SSRI-preparat och minska biverkningarna samt att Mirtazapin brukar ge god effekt på det sexuella. Både lust och funktion. 

• Anonym (Vanligt)
    Anonym (April) skrev 2025-04-16 17:24:33 följande:
    Precis.. det är inte så att man blir lycklig av medicinen direkt. Vad tar du för preparat och vad har du för biverkningar? Har du testat flera preparat ? 
    Jag har provat många, kanske alla, genom åren. Nu tar jag Sertralin. Tror det är den som funkar bäst trots allt. Är avtrubbad, hjärtklappningar, noll sexlust och det känns som att jag är i en bubbla, huvudet känns konstigt hela tiden.
  • Anonym (April)
    Anonym (Tm) skrev 2025-04-16 21:38:03 följande:
    Det är jätte svårt med antidepressiva. Min hjälper mig att fungera i vardagen, men får också leva med skumma biverkningar. Jag gick till vårdcentralen för att jag har konstiga symptom. Det var då min läkare sa "detta kan man få av venlafaxin". Har inte tänkt på det då jag ätit den i flera år. Men hittar heller ingen annan orsak till mina symtom. Men vågar heller inte slutna med den. 
    Utifrån din beskrivning låter det som du får biverkningar oavsett sort. 
    Du kan inte testa att sänka den och ha en annan tilläggs medicin i låg dos kanske?

Har du lust att dela vad det är för symtom? 

Det var lite samma för mig, det var en sjukgymnast som påtalade att skakningarna kunde vara biverkninga. Vilket sedan bekräftades när jag slutade med medicinen. 

ja jag har testat det, men verkar behöva 10 mg Escitalopram för att fungera.

• Anonym (April)
    Anonym (Vanligt) skrev 2025-04-16 22:02:12 följande:
    Jag har provat många, kanske alla, genom åren. Nu tar jag Sertralin. Tror det är den som funkar bäst trots allt. Är avtrubbad, hjärtklappningar, noll sexlust och det känns som att jag är i en bubbla, huvudet känns konstigt hela tiden.
    Har du testat Brintellix ? Sägs ju ha mindre biverkningar generellt men allt är ju så individuellt 
  • Anonym (Tm)
    Anonym (April) skrev 2025-04-17 07:45:30 följande:

Har du lust att dela vad det är för symtom? 

Det var lite samma för mig, det var en sjukgymnast som påtalade att skakningarna kunde vara biverkninga. Vilket sedan bekräftades när jag slutade med medicinen. 

ja jag har testat det, men verkar behöva 10 mg Escitalopram för att fungera.

Förutom skakningar, så har jag yrsel, ostadighet och gungande känsla i kroppen. 
    Har även att det känns som kroppen skakar inombords, som en vibration ungefär.

Du kanske kan testa 5mg Escitalopram och en dos mirtazapin? 

Jag testade den kombon för något år sedan, dock var mitt problem att Escitalopram inte var lika effektivt för mig som venlafaxin, eller att mina utsättningssymtom från venlafaxinet var för jobbiga, svårt att veta vilket. Så jag bytte tillbaka till venlafaxin. 
  • Anonym (April)
    Anonym (Tm) skrev 2025-04-17 16:38:39 följande:
    Förutom skakningar, så har jag yrsel, ostadighet och gungande känsla i kroppen. 
    Har även att det känns som kroppen skakar inombords, som en vibration ungefär.

Du kanske kan testa 5mg Escitalopram och en dos mirtazapin? 

Jag testade den kombon för något år sedan, dock var mitt problem att Escitalopram inte var lika effektivt för mig som venlafaxin, eller att mina utsättningssymtom från venlafaxinet var för jobbiga, svårt att veta vilket. Så jag bytte tillbaka till venlafaxin. 
    tråkigt att höra om biverkningarna du upplever :(

ja alltså Mirta har aldrig vart aktuellt för mig då jag inte fixar att få ökad aptit ;) Tack för din omtanke 
Svar på tråden Biverkningar av antidepressiva