Biverkningar av antidepressiva
Hej! jag känner mig desperat angående min situation. Beskriver lite kort..
Ångest och depression sedan tonåren. Medicinerat med ssri sedan 20 års åldern men brukar försöka sluta ca en gång om året pga biverkningar. Livet fungerar bättre med medicin men biverkningarna gör det ohållbart.
biverkningar som jag lider mest av: sexuell dysfunktion, skakningar/tremor som försvårar arbetsliv, vardagsliv och träning samt viss emotionell avtrubbning - kan ej gråta.
mediciner jag testat: escitalopram sertralin fluoxetin (endast en vecka pga fick panik av jättestora pupiller), venlafaxin, Aurorix, Voxra som tillägg, Buspar som tillägg )
självklart har jag läkarkontakt men vill gärna ta del av era erfarenheter. Läkare har föreslagit Cymbalta eller Brintellix. anledningen till att jag tvekar att om jag nu är biverkningskänslig så borde Cymbalta vars ganska tung? Brintellix har ej indikation ångest så oroar mig för att den ej kommer hjälpa.
jag undrar:
Finns det ngn där ute som har erfarenhet av ovan nämnda biverkningar och att ett annat preparat inte givit dessa?
Eller ska jag tänka att alla ssri/snri kommer ge dessa biverkningar för mig och ge upp sökandet?
Råd att sluta medicinering och börja träna / gå i terapi undanbedes då jag redan gör detta.
Är väldigt tacksam över hjälp eller bara något som kan ge lite hopp!