• Anonym (Anna)

Föräldrar till Au Pairer i USA

Hej.

Jag söker föräldrar med "vuxna " barn som har åkt som Au pair från Sverige  till USA. Där det uppsteg problem,(tex , bli dåligt behandlade eller till och med utslängda från "sina" hem)  lite nyfiken på hur organisationer agerar då?
    Vilka organisationer åkte dem med?
    Såg ett Kalla Fakta program från år 2021 om CC -hur dem tjejer blev behandlade (deras dröm blev mardröm ) så helst föräldrar till dem som åkte från år 2023 tills nu.

• Svar på tråden Föräldrar till Au Pairer i USA
  • Ikaros12

Jag har hört många historier. Båda bra och dåliga, men mest bra. Det finns absolut familjer som inte är bra och som utnyttjar situationen. Jag kan tänka mig att orsaken till att man skaffar en au Pair oftast beror på att man känner att man inte får ihop livet. Att man från början känner stress och därför har större förväntningar än vad som är görligt. Jag har hört att början kan vara tuff, men att allt sätter sig efter ett tag. Vad jag förstått så fick den jag känner som hade problem hjälp att byta familj snabbt när hon väl tog steget. Problemet är kanske att unga personer har svårt att på ett bra sätt sätta gränser för sig själv och vänder ut och in på sig själv för att få det att fungera, De vet inte vilka skyldigheter och rättigheter de har och kan inte prata om dem. De hamnar ju i en beroendeställning på många sätt. Jag har även åt andra hållet hört helt fantastiska historier där personer upplevt mycket och fått vänskap för livet. Jag tror att det är en otroligt nyttig upplevelse.

• Anonym (Anna)

Hej.

Tack för ditt svar. Jo det är ju det, vissa hamnar bra och vissa hamnar dåligt, 
    Men just dem som bli utslängda är jag mest nyfiken på?
    Hur organisationer reagerar på detta?
    Min dotter pga att hon frågade om sin lön, blev utsläng en helg och fick till svar från sin kontaktperson att hon har rätt att bo i Huset fram till på måndag. Vem vill bo i ett hus när man precis blev utslängd?
    Hon flyttade till en kompis, bokade om sin resa ( semesterresan ) och hennes organisation vägrar betala hennes lön och hennes biljetter.
    Dem har gett henne pengar till maten och kan tänka sig betala ombokningen av biljetten. Är inte det lite konstigt ? 
    Det är inte så att hon valde flytta utan hon blev utslängd :( Hon förlorar till och med au pair visum.

Svar på tråden Föräldrar till Au Pairer i USA