• Anonym (issa)

Grannens barn stalkar oss

Har en granne som bor vägg i vägg med oss vars barn (kan kalla henne Lisa) går i samma skola som mitt ena barn. Är en väldigt krävande person som har stenkoll på oss upplever jag. Har ju delad vårdnad med barnen varannan vecka här. 

Har varit flera tillfällen när mina barn varit hos pappan på "fel" veckor, i början så blev jag ifrågasatt varför mitt barn som Lisa gärna leker med, inte är där. Nu har hon börjat bli arg på mig vissa tillfällen när saker inte stämmer.

Familjen talar inte så bra svenska, vilket gör att det är svårt att kommunicera med dem om problemet. Verkar ha lite andra regler och låter barnen vara uppe sent.

Mina barn har ifrågasatt varför just de måste gå och lägga sig när Lisas familj får vara uppe sent.

Till råga på det så är Lisa och bankar på min dörr i stort sett varje helg när barnen förväntas vara här. När vi ska åka nånstans med barnen kan hon komma utspringande och kräva att vi ska stanna kvar för att hon vill leka med mitt ena barn.

När jag är ensam kan hon sticka ut huvudet eller om hon ser mig på gården stå och vråla och kräva att mina barn ska komma hit eller fråga var de är.

Tyckte det var gångbart i början men nu har jag bott här i över ett år. Har försökt förklara för åtminstone pappan i familjen som har sagt att han ska prata med Lisa men endera vägrar hon lyda eller så går budskapet inte fram.

Är förmodligen ite för försiktig, men försöker undvika att skapa för mycket konflikter då jag är rädd att de ska bete sig som skit mot mig, störa och hålla på eller gå på mina barn.

Vette fan vad jag ska göra ärligt talat. Skapar enorm frustration och stress att ha den här ungen på mig hela tiden.

• Svar på tråden Grannens barn stalkar oss
  • Spucks

Att hon blir arg på dig när dina barn inte är här och att hon KRÄVER att ni ska stanna hemma, är såklart inte okej. Resten verkar dock helt normal.

Det är normalt att kompisar har koll på mamma- och pappaveckor (jag har själv rätt bra koll på när de två kompisar i grannskapet som bor veckovis är här och näe dr är hos sina pappor); det är normalt att ett barn som ser en kompis mamma frågar var komisen är; det är normalt att man knacka på hos sin kompis för att leka.
    Däremot är det inte normalt att som vuxen förväntar sig att andre familjer ska anpassar sina regler och rutiner till ens egna, för man inte ids förklara för sina barn att alla familjer har sina olika behov och olika inställningar.

• Anonym (dit)
    Anonym (issa) skrev 2025-04-15 07:52:56 följande:

Har en granne som bor vägg i vägg med oss vars barn (kan kalla henne Lisa) går i samma skola som mitt ena barn. Är en väldigt krävande person som har stenkoll på oss upplever jag. Har ju delad vårdnad med barnen varannan vecka här. 

Har varit flera tillfällen när mina barn varit hos pappan på "fel" veckor, i början så blev jag ifrågasatt varför mitt barn som Lisa gärna leker med, inte är där. Nu har hon börjat bli arg på mig vissa tillfällen när saker inte stämmer.

Familjen talar inte så bra svenska, vilket gör att det är svårt att kommunicera med dem om problemet. Verkar ha lite andra regler och låter barnen vara uppe sent.

Mina barn har ifrågasatt varför just de måste gå och lägga sig när Lisas familj får vara uppe sent.

Till råga på det så är Lisa och bankar på min dörr i stort sett varje helg när barnen förväntas vara här. När vi ska åka nånstans med barnen kan hon komma utspringande och kräva att vi ska stanna kvar för att hon vill leka med mitt ena barn.

När jag är ensam kan hon sticka ut huvudet eller om hon ser mig på gården stå och vråla och kräva att mina barn ska komma hit eller fråga var de är.

Tyckte det var gångbart i början men nu har jag bott här i över ett år. Har försökt förklara för åtminstone pappan i familjen som har sagt att han ska prata med Lisa men endera vägrar hon lyda eller så går budskapet inte fram.

Är förmodligen ite för försiktig, men försöker undvika att skapa för mycket konflikter då jag är rädd att de ska bete sig som skit mot mig, störa och hålla på eller gå på mina barn.

Vette fan vad jag ska göra ärligt talat. Skapar enorm frustration och stress att ha den här ungen på mig hela tiden.

Tycker att det låter som en ganska vanlig lite jobbig unge. Och du har börjat reta dig på henne och tolkar därför allt hon gör som irritationsmoment, även när det bara är vanliga saker. 

Det framgår inte hur gammal hon är, men utifrån din beskrivning så låter det som att det går att prata med henne. Så istället för att gå via föräldrarna, så kan du prata direkt med henne.

Förklara det du vill ha sagt: att dina barn ibland bor os den andra föräldern, och ibland blir det lite olika med veckorna.

Säg ifrån vänligt men bestämt när hon kommer och knackar på eller kommer ut när ni ska iväg: nej, idag går det inte att leka. men hon får väl knacka på och fråga om dina barn vill leka, eller är det också fel?

Att dina barn ifrågasätter sin läggtid utifrån Lisas läggtid, det är ditt problem, inte Lisas eller hennes föräldrars. De har ingen skyldighet att natta Lisa på tider så att du ska slippa diskussioner med dina barn. 
  • Anonym (Jorå)
    Anonym (issa) skrev 2025-04-15 07:52:56 följande:

Ingen diagnos där då eller? Att bli så upprörd när det beteendemönster bryts kan tyda på något där. Kulturell grej? Konstigt
  • Anonym (ST)

Hur gamla är barnen?

Det är nog bara att kämpa på, säga nej, inte öppna dörren, inte svara på telefon, bara gå vidare osv. Förr eller senare trillar polletten ner. 

Det kan ju ha med åldern att göra. 

• Anonym (E)

Tycker också att det låter normalt, invandrare eller inte spelar ingen roll, det finns alltid de som får vara uppe längre. 

Och vad menar du att hon kräver att ni ska stanna kvar så de kan leka? Det är ett barn, man säger bara att det funkar inte just nu men kanske lite senare.

Här knackas det på dörren lite hela tiden, jag tycker bara att det är kul att barnen har kompisar, är det mitt i maten så säger jag bara det och att nn kommer och knackar på hos dig efteråt 

• Anonym (qwerty)

FLYTTA

Ungen verkar ha någon diagnos och ju äldre hon blir desto värre kommer det bli för dig och dina barn. Tänk när hon är tonåring och bankar på dörren mitt i natten för att ditt barn SKA följa med på rejv i skogen .....

Svar på tråden Grannens barn stalkar oss