• Anonym (Tossingar)

Sambo vägrar visa sina fötter?!

Min sambo är aldrig barfota, undviker bada, bastu osv. 

Han har aldrig visat sina fötter under våra år, jag har inte reflekterat så jättemycket över det förrän på sistone.

Har har inte ihopväxta tår, och inte simhud. Har frågat men får nej till svar.. Och utanpå strumpan ser tårna välskapta ut så att säga, men jag kan inte låta bli att undra. Haha!

Vad kan det handla om? 

• Svar på tråden Sambo vägrar visa sina fötter?!
  • Ezmeraldah
    Anonym (Lisa) skrev 2025-04-15 11:12:37 följande:
    Ja men då har han inte strumpor på sig mer än vad min egen sambo har! Min sambo tycker att det är bekvämast med strumpor på bara, och varken han eller jag är särskilt förtjusta i att bada och basta. Sedan har jag ju sett hans nakna fötter när han duschat, klätt av sig för natten etc. så det har aldrig varit något mysterium för mig hur de ser ut.
    En del tycker att det är ofräscht att gå barfota. Jag använder alltid tofflor/inneskor för jag vill inte ha damm på fötterna. Till viss del av lathet, för jag tvättar fötterna varje morgon när jag duschar (minst) samt när jag varit ute så ställer jag mig i badkaret och tvättar dem (torkar, smörjer med fotkräm och sprayar med fotdeo) och tar på tofflor. Sen vill jag liksom kunna slänga upp fötterna i soffan (har alltid ett lakan/tyg över soffan men ändå) eller lägga mig i sängen (ja, jag byter kläder först om nån undrar) utan att behöva tvätta fötterna igen. Om jag går omkring barfota så blir det damm och smuts på fötterna (nej, jag har inte sktigare golv än gemene person hoppas jag men kanske inte lika kliniska golv som alla på Familjeliv) och då kan det bli fläckar på mitt vita lakan och så känns det ofräscht. Det sitter nog mest i mitt huvud att jag vill hålla fötterna rena. Har hört att svett luktar mindre om man håller rent och tänker att om man går barfota så kommer det kanske mer bakterier på fötterna. Ja, jag vet, det låter som om jag behöver en psykolog (och det kanske jag gör) men det är faktiskt en vanesak. Det känns hårt och obekvämt att gå barfota. Gjorde det en gång i höstas och trampade på en sten som fastnade i foten och det gjorde väldigt ont så nejtack. Alltså alla ser ju mina fötter för jag använder inte strumpor mer än nödvändigt och definitivt inte i mitt eget hem - men jag har som sagt alltid tofflor/inneskor. Utomhus går jag barfota (i "öppna" skor, alltså sandaler eller liknande "sommarskor" med typ remmar över fötterna så tårna och det mesta av foten syns) i princip från mars-april nån gång till och med slutet av oktober. Anledningen till det är att jag vill undvika fotsvett. Och här erkänner jag att det går till överdrift - gå barfota och frysa i oktober av rädsla för att lukta, ja, det är ju ett sjukligt beteende (som jag tyvärr inte vill sluta med). Utseendet på mina fötter tycker jag mig liksom inte "ha råd" att skämmas för. Jag menar, man får prioritera. Det finns liksom inte utrymme för utseendemässiga fotkomplex. Jag föredrar att folk tycker att jag har fula fötter (tror de är "normala" men ändå) framför att de tycker att mina fötter stinker (svettas mer i strumpor). Så, ursäkta en galnings bekännelse. 
  • Anonym (Tossingar)
    Ezmeraldah skrev 2025-04-15 08:37:14 följande:
    Du skrev ju att han vägrar visa fötterna? Han hade ju sex med dig utan strumpor så då har han ju visat dig sina fötter när ni fortfarande hade ett samliv? Du skrev ju att han aldrig har visat dig fötterna. Och en person frågade om han sov med strumpor och du skrev att han gjorde det. 

Vad säger han när du frågar varför han alltid bär strumpor? Hur vet du att han har komplex? Har han sagt det? Men utan att vilja berätta vad själva komplexet handlar om? 

Vad besrår själva relationsproblemet av då? Att du är ovan vid att män har komplex och du tycker att det är jobbigt? Att ni inte kan prata om allt? 
    Han sa igår att han är obekväm med att visa sina fötter.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Tossingar) skrev 2025-04-15 13:03:07 följande:
    Han sa igår att han är obekväm med att visa sina fötter.
    Men han ville inte berätta varför så därför startade du tråden? Har du fått tillräckligt många förslag på tänkbara anledningar eller vill du att vi ska fortsätta gissa? 

Lever hans pappa? Har han nån bror? I så fall kolla hur deras fötter ser ut när ni åker och badar med ditt barn? (Okej, jag fattar. Din kille är ensambarn. Hans far är okänd. Hans kusiner har utvandrat till Amerika. Ingen i familjen kan simma och ingen tål sol så ni kan aldrig åka på badutflykt. Och förresten är han adopterad också.) 
  • Ezmeraldah

Eller så smyger du in till honom inatt och lyfter på täcket och kikar. Nej, det vore såklart kränkande. Man kan ju inte bara lyfta lite på sin pojkväns täcke. Dumt av mig.

Du får helt enkelt vänta ett år tills ditt barn är tre år. Då kan du fråga hen hur pappans fötter ser ut. Under tiden kan vi gissa här i tråden. Underbart. 

• Anonym (Sol)
    Anonym (Tossingar) skrev 2025-04-14 19:36:28 följande:

Han har alltid strumpor på. Alltid. 

Ja jag vet inte? Förstår inte alls

Även på sommaren? Det låter varmt!
  • Anonym (T)
    Anonym (Tossingar) skrev 2025-04-14 19:38:22 följande:
    Ja jag kan inte förstå, han har ändå ?tajta? strumpor så om tårna vore väldigt spretiga så hade jag ju sett det.
    Jag kan inte min värld förstå vad som är bekymret. Vad kan det vara.
    Och väldigt spretiga tår är knappast något att skämmas för. Fast det finns ju iofs människor till allt😅

Ca 70-80% av alla som ibland tränar och har på sig skor hela dagarna har svamp under minst en tånagel. Så det är inte heller konstigt utan väldigt vanligt.

Det är svårt att komma på något som skulle vara så hemskt att man inte vågar berätta för sin partner? 
    Någon extrem form av jättestora och många fotvårtor eller liktornar? Fast det borde man berättat om för en partner man haft i flera år!

Är han en nervös och skamfylld person i övrigt? Finns  komplex? Det är verkligen jättemärkligt. Vad döljer han mer kan man verkligen undra.
  • Eurydike
    Snälla Killen skrev 2025-04-16 06:41:00 följande:

Fötter ÄR äckliga (förutom mina 😇)!!

Vilken tur att du fick just de fötterna då 😅
  • Ezmeraldah
    Anonym (T) skrev 2025-04-16 06:26:35 följande:
    Någon extrem form av jättestora och många fotvårtor eller liktornar?
    Då skulle hon nog ha sett det när de hade sex eller sov ihop de första åren.  För TS har ju skrivit att han har sex utan strumpor och sover barfota varje natt. Hon HAR sett hans fötter men bara inte tänkt på det på flera år. Nu har de skilda sovrum och förhållandet är dött och nu slog det henne att det är konstigt att han alltid har strumpor. Tryck på "visa endast" och läs TS inlägg så får du en liten uppdatering... 

Fotvårtor borde han berätta om för då kan ju deras två-åriga barn bli smittad...
  • Anonym (T)
    Ezmeraldah skrev 2025-04-15 12:21:54 följande:
    En del tycker att det är ofräscht att gå barfota. Jag använder alltid tofflor/inneskor för jag vill inte ha damm på fötterna. Till viss del av lathet, för jag tvättar fötterna varje morgon när jag duschar (minst) samt när jag varit ute så ställer jag mig i badkaret och tvättar dem (torkar, smörjer med fotkräm och sprayar med fotdeo) och tar på tofflor. Sen vill jag liksom kunna slänga upp fötterna i soffan (har alltid ett lakan/tyg över soffan men ändå) eller lägga mig i sängen (ja, jag byter kläder först om nån undrar) utan att behöva tvätta fötterna igen. Om jag går omkring barfota så blir det damm och smuts på fötterna (nej, jag har inte sktigare golv än gemene person hoppas jag men kanske inte lika kliniska golv som alla på Familjeliv) och då kan det bli fläckar på mitt vita lakan och så känns det ofräscht. Det sitter nog mest i mitt huvud att jag vill hålla fötterna rena. Har hört att svett luktar mindre om man håller rent och tänker att om man går barfota så kommer det kanske mer bakterier på fötterna. Ja, jag vet, det låter som om jag behöver en psykolog (och det kanske jag gör) men det är faktiskt en vanesak. Det känns hårt och obekvämt att gå barfota. Gjorde det en gång i höstas och trampade på en sten som fastnade i foten och det gjorde väldigt ont så nejtack. Alltså alla ser ju mina fötter för jag använder inte strumpor mer än nödvändigt och definitivt inte i mitt eget hem - men jag har som sagt alltid tofflor/inneskor. Utomhus går jag barfota (i "öppna" skor, alltså sandaler eller liknande "sommarskor" med typ remmar över fötterna så tårna och det mesta av foten syns) i princip från mars-april nån gång till och med slutet av oktober. Anledningen till det är att jag vill undvika fotsvett. Och här erkänner jag att det går till överdrift - gå barfota och frysa i oktober av rädsla för att lukta, ja, det är ju ett sjukligt beteende (som jag tyvärr inte vill sluta med). Utseendet på mina fötter tycker jag mig liksom inte "ha råd" att skämmas för. Jag menar, man får prioritera. Det finns liksom inte utrymme för utseendemässiga fotkomplex. Jag föredrar att folk tycker att jag har fula fötter (tror de är "normala" men ändå) framför att de tycker att mina fötter stinker (svettas mer i strumpor). Så, ursäkta en galnings bekännelse. 
    Ja, det låter minst sagt väldigt ängsligt. Tror inte att dina fötter luktar. Och om de någon gång gör? So what?
    Bättre det än att gå runt och frysa och gå med helt fel skodon för årstiden. Allas fötter luktar ibland, om man inte är konstant sängliggande förstås.
    Bra att du inte skäms för utseendet på fossingarna, en bra sak ändå i sammanhanget. 
  • Anonym (T)
    Ezmeraldah skrev 2025-04-16 14:42:31 följande:
    Då skulle hon nog ha sett det när de hade sex eller sov ihop de första åren.  För TS har ju skrivit att han har sex utan strumpor och sover barfota varje natt. Hon HAR sett hans fötter men bara inte tänkt på det på flera år. Nu har de skilda sovrum och förhållandet är dött och nu slog det henne att det är konstigt att han alltid har strumpor. Tryck på "visa endast" och läs TS inlägg så får du en liten uppdatering... 

Fotvårtor borde han berätta om för då kan ju deras två-åriga barn bli smittad...
    Så egentligen handlar det om mycket väsen för ingenting?
    Som att jag skulle säga att min kille har komplex för sina öron, för att jag själv inte tänkt på hur de ser ut och under vintern hade han mössa ofta?
  • Anonym (T)
    Anonym (Säkert en anledning) skrev 2025-04-15 00:51:49 följande:

Säkerligen tål inte fötterna att visas upp. Liktornar, förhårdnader, gulaktiga tånaglar, för långa, torr frasig hud, Illa skötta med andra ord, men han är för oföretagsam för att göra något åt det. Ge honom fotvård som present! Gärna på någon lyxig fin fotvårdssalong! Låt det kosta! Lite fotmassage brukar ingå också.

Det är bara äldre pensionärer som inte når tårna som låter någon annan fila deras fötter. Företagsamma människor utan krämpor klarar sånt själva!
  • Ezmeraldah
    Anonym (T) skrev 2025-04-17 00:40:27 följande:
    Så egentligen handlar det om mycket väsen för ingenting?
    Som att jag skulle säga att min kille har komplex för sina öron, för att jag själv inte tänkt på hur de ser ut och under vintern hade han mössa ofta?
    Historien höll väl inte riktigt. Spännande tema men TS råkade säga emot sig själv lite för mycket. Först sov han med strumpor och sen utan osv. Det var lite för mycket som inte riktigt gick ihop. 
  • Snälla Killen
    Eurydike skrev 2025-04-16 10:45:12 följande:
    Vilken tur att du fick just de fötterna då 😅
    Jag är väldigt privilegierad, ja 🤟😎
    Snäll? Definiera snälla...
Svar på tråden Sambo vägrar visa sina fötter?!