Ezmeraldah skrev 2025-04-15 12:21:54 följande:
En del tycker att det är ofräscht att gå barfota. Jag använder alltid tofflor/inneskor för jag vill inte ha damm på fötterna. Till viss del av lathet, för jag tvättar fötterna varje morgon när jag duschar (minst) samt när jag varit ute så ställer jag mig i badkaret och tvättar dem (torkar, smörjer med fotkräm och sprayar med fotdeo) och tar på tofflor. Sen vill jag liksom kunna slänga upp fötterna i soffan (har alltid ett lakan/tyg över soffan men ändå) eller lägga mig i sängen (ja, jag byter kläder först om nån undrar) utan att behöva tvätta fötterna igen. Om jag går omkring barfota så blir det damm och smuts på fötterna (nej, jag har inte sktigare golv än gemene person hoppas jag men kanske inte lika kliniska golv som alla på Familjeliv) och då kan det bli fläckar på mitt vita lakan och så känns det ofräscht. Det sitter nog mest i mitt huvud att jag vill hålla fötterna rena. Har hört att svett luktar mindre om man håller rent och tänker att om man går barfota så kommer det kanske mer bakterier på fötterna. Ja, jag vet, det låter som om jag behöver en psykolog (och det kanske jag gör) men det är faktiskt en vanesak. Det känns hårt och obekvämt att gå barfota. Gjorde det en gång i höstas och trampade på en sten som fastnade i foten och det gjorde väldigt ont så nejtack. Alltså alla ser ju mina fötter för jag använder inte strumpor mer än nödvändigt och definitivt inte i mitt eget hem - men jag har som sagt alltid tofflor/inneskor. Utomhus går jag barfota (i "öppna" skor, alltså sandaler eller liknande "sommarskor" med typ remmar över fötterna så tårna och det mesta av foten syns) i princip från mars-april nån gång till och med slutet av oktober. Anledningen till det är att jag vill undvika fotsvett. Och här erkänner jag att det går till överdrift - gå barfota och frysa i oktober av rädsla för att lukta, ja, det är ju ett sjukligt beteende (som jag tyvärr inte vill sluta med). Utseendet på mina fötter tycker jag mig liksom inte "ha råd" att skämmas för. Jag menar, man får prioritera. Det finns liksom inte utrymme för utseendemässiga fotkomplex. Jag föredrar att folk tycker att jag har fula fötter (tror de är "normala" men ändå) framför att de tycker att mina fötter stinker (svettas mer i strumpor). Så, ursäkta en galnings bekännelse.
Ja, det låter minst sagt väldigt ängsligt. Tror inte att dina fötter luktar. Och om de någon gång gör? So what?
Bättre det än att gå runt och frysa och gå med helt fel skodon för årstiden. Allas fötter luktar ibland, om man inte är konstant sängliggande förstås.
Bra att du inte skäms för utseendet på fossingarna, en bra sak ändå i sammanhanget.