Anonym (MX) skrev 2025-04-15 15:28:48 följande:
Om du läser mitt inlägg så kan du läsa att jag skriver att det verkar som att... och att det skiljer sig enormt mellan individer.
Läs, läs, läs... :)
Tror helt enkelt att många slutar bry sig och kanske själva får sämre luktsinne och tycker att de luktar helt okej! Vi som åker kommunalt vet att det finns en del som åker till jobbet utan att duscha på morgonen (unga och gamla) och stinker upp omgivningen. De tycker säkert att de har "ren svett" i sina sunkiga kläder.
Okej, absolut. Men jag är lite nyfiken på VARFÖR du tycker att det verkar så. Precis som jag skrev. Om du läser.
Varför skulle man få sämre luktsinne vid 55? Jag tror dig men jag är nyfiken på varför.
Du tycker att det verkar som om många "slutar bry sig" om hygienen vid 55? Inte alla men många. Och det finns individuella skillnader. Okej, då är jag med. Ja, det kanske finns förklaringar till det. Klimakteriet och kris i relationen, mindre sex, man skaffar kolonilott och krattar löv... Det kan man ju spekulera i. Det var en intressant vinkel. (Nej, det var INTE du som sa att de skaffar kolonilott. Jag spekulerar fritt och det tar jag självklart på mitt ansvar.)
Jag åker kommunalt och vet att unga och gamla kan lukta illa. Men jag undrade vad det är som händer vid 55, enligt din uppfattning. Du tar ju ändå 55 som exempel. Ja, jag förstår att du inte syftar på en exakt ålder utan att det kan vara 50 eller 60 lika väl. Och jag förstår att det inte gäller alla utan att det finns individuella skillnader. Givetvis förstår jag det.
Du skrev ju att många runt 55 år "verkar dra ner på hygienen". Jag säger inte att du har fel. Jag ifrågasätter inte. Jag är inte ute efter tjafs. Jag UNDRAR vad du menar och vad du bygger det uttalandet på. Är det många i kollektivtrafiken, som ser ut att vara runt 55 år, som du tycket luktar svett? Har du många kollegor på jobbet som börjar stinka några år innan pensionen? Har du varit på många 50+ dansställen där det har luktat pyton? Eller av vilken anledning uppfattar du att många drar ner på sin hygien vid 55? Låter de i den åldern bli att duscha på gym eller i simhall? Jobbar du i butik och ser att folk i den åldern handlar mindre tvål? Ja, jag är nyfiken helt enkelt.
Om du inte förstår min fråga så kan jag förtydliga ytterligare.
Om jag ska summera det hela så är det alltså så att du stöter på många i kollektivtrafiken, som du tycker ser ut att vara runt 55 år, som du tycker luktar illa, verkar ha sunkiga kläder eller ser ohygieniska ut och du tror att det beror på att de har slutat bry sig om hygien och/eller att deras luktsinnen har försämrats på grund av ålder (nej, det gäller inte alla, det finns individuella skillnader, unga kan också lukta illa och/eller ha dåligt luktsinne, du tycker bara att det verkar så samt ytterligare brasklapp som jag har glömt lägga till) - är det korrekt uppfattat?