• Cheers

Voltaren eller Tigerbalsam?

För uskelvärk i nacken verkar bara finnas två alternativa salvor Voltaren (risk för hjärtdöd) eller Tigerbalsam (kvacksalva).

Är det så illa eller finns det alternativ?

Kvinnan på Apoteket såg vettskrämd ut när jag frågade efter Voltaren men hämtade motvilligt efter en viss parlaver fram en tub från de bakre regionerna.

• Svar på tråden Voltaren eller Tigerbalsam?
  • Anonym (e)

Värmeplåster?

Jag hade använt voltaren i en kortare period utan att tveka

• Cheers
    Anonym (e) skrev 2025-04-12 20:52:00 följande:

Värmeplåster?

Jag hade använt voltaren i en kortare period utan att tveka

Men visst blir man fundersam när de knappt vill sälja Voltaren för att det är så farligt tydligen. Fast hon verkade förstås rätt hispig på apoteket. Du bör kontakta vården sa hon. För muskelvärk i nacken? Då blir man väl utslängd...
  • Anonym (Stöldbegärligt)

Voltaren förvaras ofta utom räckhåll för kunderna eftersom dyra och populära läkemedel tenderar att följa med ut från apoteket i kundernas fickor. Det är inte farligare än andra receptfria läkemedel. 

Bra att tänka på, såhär på vårkanten, är att huden kan bli väldigt solkänslig när man har smörjt den med voltaren.

• Cheers
    Anonym (Stöldbegärligt) skrev 2025-04-12 21:03:20 följande:

Voltaren förvaras ofta utom räckhåll för kunderna eftersom dyra och populära läkemedel tenderar att följa med ut från apoteket i kundernas fickor. Det är inte farligare än andra receptfria läkemedel. 

Nej, det är tydligt att hon menade att Voltaren är farligt.

Smärtstillande tabletter och kapslar som innehåller substansen diklofenak, exempelvis Voltaren och Eeze, har nu blivit receptbelagt. Så vad kan du som brukar använda diklofenak som smärtstillande ta istället? MEDS farmaceut ger råd.

Vad är diklofenak och varför är det inte längre receptfritt?

Diklofenak är ett så kallat NSAID-läkemedel. Det har smärtstillande, febernedsättande och inflammationshämmande effekter. Diklofenak i form av tabletter och kapslar blev receptbelagt i juni år 2020 på grund av att det kan vara hälsoskadligt. Det kan bland annat öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar hos personer i riskgrupper. Därför beslutade Läkemedelsverket att receptbelägga dessa läkemedel.

• Anonym (SSK)

Alla läkemedel är giftiga i för höga doser.  Följ instruktionerna på förpackningen eller FASS. Vad gäller nacksmärta så kan du förutom Voltaren gel använda Ormsalva kräm/liniment, värmekudde, massagepistol eller massagekudde. 

• Swedman

Om jag har hon i huvudet, naken så brukar jag duscha hett eller lägga an elektriska filten som är stor som en typ kudde. Värme hjälper alla muskler.

• Cheers

Tack för tipsen ovan. Verkar inte finnas några dundermedel utan värme och liniment verkar vara alternativen till Voltaren. 

• Dexter dot com
    Cheers skrev 2025-04-13 08:53:53 följande:

Tack för tipsen ovan. Verkar inte finnas några dundermedel utan värme och liniment verkar vara alternativen till Voltaren. 

Har du värk ofta kan en TENSapparat vara ett bra inköp.
Svar på tråden Voltaren eller Tigerbalsam?