• Anonym (B)

Hur länge kan man vara sjukskriven?

Alltså hur länge försäkringskassan går med på att betala sjuklön. Har en släkting som vart sjukskriven i 1,5 år nu. Men inte heltid. Kan man vara sjukskriven hur länge som helst och jobba t.ex.  25%  eller 50%? Varför blir vissa utförsäkrade och inte längre får pengar från FK?

• Svar på tråden Hur länge kan man vara sjukskriven?
  • Anonym (Kim)

Fk bedömer rätten till sjukpenning(inte sjuklön) utifrån rehabkedjan som är i olika steg. I början bedöms arbetsförmågan utifrån ens arbete, därefter utifrån vilket arbete som helst hos din arbetsgivare, därefter bedöms det mot alla arbeten på arbetsmarknaden. I de olika stegen finns undantag också. Men ja, man kan vara sjukskriven nästan hur länge som helst. 

Har man varit sjukskriven i åratal och det inte verkar finnas någon möjlighet till rehabilitering så brukar FK själva initiera en övergång till sjukersättning istället.

• Anonym (B)
    Anonym (Kim) skrev 2025-04-12 11:36:37 följande:

Fk bedömer rätten till sjukpenning(inte sjuklön) utifrån rehabkedjan som är i olika steg. I början bedöms arbetsförmågan utifrån ens arbete, därefter utifrån vilket arbete som helst hos din arbetsgivare, därefter bedöms det mot alla arbeten på arbetsmarknaden. I de olika stegen finns undantag också. Men ja, man kan vara sjukskriven nästan hur länge som helst. 

Har man varit sjukskriven i åratal och det inte verkar finnas någon möjlighet till rehabilitering så brukar FK själva initiera en övergång till sjukersättning istället.

Tack
  • RaYzLeR

Jag var sjukskriven på heltid i runt tre år. Sen så ville sjukvården att jag skulle ansöka om sjukersättning vilket jag också gjorde. Jag tror att man kan ansöka om sjukersättning på deltid också, om det är uppenbart att man aldrig kan jobba heltid.

Svar på tråden Hur länge kan man vara sjukskriven?