• Anonym (TS)

Olika uppfostran. Konflikt runt det :/

Min sambo är fokuserad på regler och rutiner. Det leder till väldigt mycket konflikter med barnen. 

Jag fattar att barn behöver rutiner och försöker också hålla på det, men jag är inte lika besatt som barnens mamma är. jag tycker att andra saker är viktiga OCKSÅ. Att respektera barnen, bygga relation med do, kunna skratta tillsammans ibland, och vara flexibel i sitt föräldraskap..

Gör jag fel? Jag tar gärna till mig av kritik, jag vill bara höra olika perspektiv..

• Svar på tråden Olika uppfostran. Konflikt runt det :/
  • Anonym (L)

Om ni är överens om att rutiner är bra, varför blir det då problem? Kan du ge exempel?
    Ni bör snacka ihop er för det är jobbigt för alla parter att det ?svänger? eller är olika.

• Anonym (skillnad)

Det är skillnad på att ha rutiner och att ha rutiner som man följer slaviskt till punk och pricka varje dag annars går allt åt helvete.

Jag växte upp varannan vecka mamma/pappa. Mamma var oerhört sur på att pappa "inte hade rutiner", men det hade han. Han hade bara färre, mer flexibla rutiner än mamma. Hos mamma fick man knappt andas utanför schemat. Hon var slav för klockan och rutinerna, och om tex tunnelbanan var 30 sekunder sen eller mataffären hade slut på Arlas hushållsost så var hennes dag förstörd sen. Varje rutin som kastades omkull gjorde att nästa rutin måste utföras perfekt, inte ett hårstrå fick vara out of place. Om skolan på hennes vecka meddelade att vi var på utflykt och skulle bli senare än vanligt rämnade världen. Om vi barn tog på oss pyjamas innan vi borstade tänderna rämnade världen. Pappa fick ofta skulden om vi försökte strunta eller ändra mammas rutiner. Jag förstår som vuxen att hon förmodligen har några olika problem.

Pappa hade som sagt också rutiner, men det var inte katastrof om de inte följdes till punkt och pricka på sekunden. Om tunnelbanan var sen var det inte hela världen, om osten var slut köpte han en annan ost, eller helt annat pålägg. I vilken ordning vi tog på oss pyjamas, borstade tänder och läste läxor och åt middag var inte viktigt, bara det blev gjort.

• Tukt

Regler och rutiner är ju rätt olika saker, som andra varit inne på ovan.
    Rutiner handlar om när och hur man ska göra saker. Och det är i regel bra.
    Regler handlar mer om varför. Sätter man upp regler så måste man också förklara pedagogiskt varför man har dessa. Ungefär 748 gånger.
    Problemet med regler är att barn och ungdommar utvecklas så snabbt att det som är rimligt ena veckan, blir orimligt nästa. Så regelverken måste vara rätt flexibla.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ylva) skrev 2025-04-10 12:44:14 följande:

Jag har också barn med npf och håller med om rutinbehovet!

Jag är uppväxt med en förälder med npf och stort rutinbehov. Jag skulle inte påstå att det förstörde min barndom eller så, men för mig som inte har npf blev det ibland inrutat och tråkigt. Menar inte att du gör dina barns liv tråkigt, inte alls!, utan detta var mer riktat till TS. Kanske är det sambon som behöver rutiner för att må bra snarare än barnen. Eller som i ert fall (här är jag), båda. 

Det är så jag upplever det. Sambon behöver strikt inrutade rutiner snarare än barnen.

Barnen sover bra, klarar skolan bra och har kompisar och är nöjda med livet. De idrottar och leker och är oftast glada. De kan vara trotsiga och stökiga ibland här hemma, som barn kan vara ibland, men missköter sig inte ute bland andra. Tvärt om.. Det mesta går jättebra med barnen, men ändå skriker min sambo över rutiner trots att jag tycker att vi har det hemma?

Jag är också uppvuxen med en mycket rigid och fyrkantig förälder som såg allt i svart eller vitt och mycket handlar det väl om att jag då inte vill att mina barn ska behöva ha det så..

Men vi är olika jag och sambon. jag har färre regler och inte lika mycket pekpinnar som jag viftar med hela tiden. Jag håller ganska löst i kopplet medan sambon håller lite hårdare.. 
  • Anonym (TS)

Däremot upplever jag mig hålla hårdare i de få reglerna jag har satt upp runt barnen. Jag tar färre konflikter än vad sambon gör men de konflikter jag väljer att inte backa från ser jag till att vinna. Då är jag nog ganska hård. 

Jag tror att vi båda jobbar med uppfostran men med olika bitar..

• Anonym (TS)
    Anonym (skillnad) skrev 2025-04-10 17:01:51 följande:

Det är skillnad på att ha rutiner och att ha rutiner som man följer slaviskt till punk och pricka varje dag annars går allt åt helvete.

Jag växte upp varannan vecka mamma/pappa. Mamma var oerhört sur på att pappa "inte hade rutiner", men det hade han. Han hade bara färre, mer flexibla rutiner än mamma. Hos mamma fick man knappt andas utanför schemat. Hon var slav för klockan och rutinerna, och om tex tunnelbanan var 30 sekunder sen eller mataffären hade slut på Arlas hushållsost så var hennes dag förstörd sen. Varje rutin som kastades omkull gjorde att nästa rutin måste utföras perfekt, inte ett hårstrå fick vara out of place. Om skolan på hennes vecka meddelade att vi var på utflykt och skulle bli senare än vanligt rämnade världen. Om vi barn tog på oss pyjamas innan vi borstade tänderna rämnade världen. Pappa fick ofta skulden om vi försökte strunta eller ändra mammas rutiner. Jag förstår som vuxen att hon förmodligen har några olika problem.

Pappa hade som sagt också rutiner, men det var inte katastrof om de inte följdes till punkt och pricka på sekunden. Om tunnelbanan var sen var det inte hela världen, om osten var slut köpte han en annan ost, eller helt annat pålägg. I vilken ordning vi tog på oss pyjamas, borstade tänder och läste läxor och åt middag var inte viktigt, bara det blev gjort.

Jag är nog mera som din pappa. Inte så mycket regler men som jag ser det har jag ramar vilka man håller sig inom. 

Jag ser till att barnen lägger sig mellan vissa klockslag. 1905 och 1925 ungefär, men blir det 1930-1935 nån kväll i veckan utan att barnen märker det får det väl va så.. Inte värt att bråka och orsaka höjt tonläge, och gråt och barn som i slutändan kommer i säng ännu senare.. Bättre att försöka hitta en bättre strategi till nästkommande kväll istället.. Försöka analysera vad JAG som förälder kunde gjort annorlunda.

• Jemp

Är det era gemensamma barn?

Varför är rutiner viktiga för din sambo, och vilka rutiner tycker hen saknas?
    Regler, rutiner och skratt är ju tre helt olika saker. Är det regler som inte följs som gör att det brister?

• Anonym (TS)

När jag växte upp hade jag exempelvis kompisar och jämnåriga kusiner som hade bra mycket mindre rutiner runt sig än vad jag hade. De var inte alls lika hårt hållna och hade föräldrar som inte var perfekta, och som nog såg mellan fingrarna på en hel del saker..De fick vara ute mycket senare än jag vid yngre ålder dessutom. Deras föräldrar vakade inte över vartenda steg de tog som mina föräldrar gjorde, och när de lade sig verkade inte spela så stor roll.

Och visst jag fattar att det är bra för barn med trygghet och rutiner men ärligt talat kan jag inte se att det skulle gått så mycket sämre i livet för mina kusiner och de jag umgicks med som liten.

De har klarat utbildningar bättre än vad jag har gjort, och de har bra jobb i stort sett allihopa.. 

• Anonym (TS)
    Jemp skrev 2025-04-11 12:23:16 följande:

Är det era gemensamma barn?

Varför är rutiner viktiga för din sambo, och vilka rutiner tycker hen saknas?
    Regler, rutiner och skratt är ju tre helt olika saker. Är det regler som inte följs som gör att det brister?

Ja det är olika saker regler och rutiner men för mig hänger det ändå ihop. Jag gissar iaf att min sambo tycker att det skulle vara mer av båda. 

Hon är fyrkantigare och för henne är det som att rutinerna har ett eget värde. Jag tänker nog att man anpassar efter hand och ser till vad som behövs. Alla anpassningar och justeringar runt barnens rutiner har tillkommit efter att jag tagit tag i det. Som att äldsta barnet kan få lägga sig lite senare på lördagen så att hon kan få se samma tv program som sina klasskompisar osv..

• Anonym (TS)

Ja det är gemensamma barn. Tror jag..

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2025-04-11 12:34:19 följande:

Ja det är olika saker regler och rutiner men för mig hänger det ändå ihop. Jag gissar iaf att min sambo tycker att det skulle vara mer av båda. 

Hon är fyrkantigare och för henne är det som att rutinerna har ett eget värde. Jag tänker nog att man anpassar efter hand och ser till vad som behövs. Alla anpassningar och justeringar runt barnens rutiner har tillkommit efter att jag tagit tag i det. Som att äldsta barnet kan få lägga sig lite senare på lördagen så att hon kan få se samma tv program som sina klasskompisar osv..

Men om mamman säger att hon vill ha fler rutiner är väl den självklara följdfrågan vilka rutiner? Vad blir svaret då?
  • Anonym (L)

Rutiner har ett eget värde och ni behöver stå bakom dem båda två så länge ni delar hushåll.
    Ni måste prata och kompromissa men det blir rörigt om ni inte står fast vid dem.
    Ger En efter hela tiden så lär man barnen att tjat lönar sig. Står ni fast så blir det inget tjat när barnen får ett nej.

• Anonym (Stina)

Rutiner finns i min värld inte bara till för barnens skull utan även för att vi föräldrar ska få ett drägligare liv med bättre samarbete och en jämnare fördelning av arbetet. 

Min man skjuter gärna på läggandet när det är hans kvällar vilket innebär att jag inte får någon barnfri tid på kvällen om inte även jag ska lägga mig senare än jag egentligen behöver. Jag är också förfärligt trött när klockan har nått min normala sovtid. Det gör att jag inte kan planera att göra vissa saker när han nattar barnen utan måste planera annorlunda. Barnen klarar sig på en timma mindre sömn varannan dag men för mig blir det negativa konsekvenser. 

Svar på tråden Olika uppfostran. Konflikt runt det :/