Anonym (Ylva) skrev 2025-04-10 12:44:14 följande:
Jag har också barn med npf och håller med om rutinbehovet!
Jag är uppväxt med en förälder med npf och stort rutinbehov. Jag skulle inte påstå att det förstörde min barndom eller så, men för mig som inte har npf blev det ibland inrutat och tråkigt. Menar inte att du gör dina barns liv tråkigt, inte alls!, utan detta var mer riktat till TS. Kanske är det sambon som behöver rutiner för att må bra snarare än barnen. Eller som i ert fall (här är jag), båda.
Det är så jag upplever det. Sambon behöver strikt inrutade rutiner snarare än barnen.
Barnen sover bra, klarar skolan bra och har kompisar och är nöjda med livet. De idrottar och leker och är oftast glada. De kan vara trotsiga och stökiga ibland här hemma, som barn kan vara ibland, men missköter sig inte ute bland andra. Tvärt om.. Det mesta går jättebra med barnen, men ändå skriker min sambo över rutiner trots att jag tycker att vi har det hemma?
Jag är också uppvuxen med en mycket rigid och fyrkantig förälder som såg allt i svart eller vitt och mycket handlar det väl om att jag då inte vill att mina barn ska behöva ha det så..
Men vi är olika jag och sambon. jag har färre regler och inte lika mycket pekpinnar som jag viftar med hela tiden. Jag håller ganska löst i kopplet medan sambon håller lite hårdare..