Anonym (Hm) skrev 2025-04-09 22:53:44 följande:
Jag har inte jobbat som lokalvårdare själv, men arbetat många många år på ett städföretag med tjänster för både privatpersoner och företag. Jag kan säga att hotell/herrgård oftast är trevligare än privata bostäder rent ?smutsmässigt?, men också när det kommer till rutiner. Alla rum ska städas på samma sätt och det finns inga specifika önskemål eller massa komplicerade instruktioner att hålla koll på. Lönen är däremot omöjlig att prata om. Vissa städare hos oss har chefslön för att de är igång och tar många pass både på företag och privat. De tjänar riktigt bra pengar. Andra har det mer som ett extraknäck. Är det ett fast jobb med kollektivavtal är det ganska enkelt att räkna ut ungefär vad du kommer tjäna, men det bästa är ju att du pratar med din arbetsgivare innan du tackar ja till något.
Tack för svar! Det känns ju som att det inte borde vara lika stressigt på en herrgård eftersom det inte finns lika många rum jämfört med stora hotellkedjor. Det är en tjänst på 100% med kollektivavtal. Har inte sökt jobbet än så är absolut inte säkert att jag kommer få det men vill vara förberedd ifall, men vill ju inte söka ett jobb som inte är bra. Hur fysiskt krävande är det? Är nämligen gravid i vecka 9 så nu kommer det ju gå bra men tänker senare i graviditeten. Har du eller någon kollega varit gravid? Hur gick det för dig/dom och hur länge orkade du/dom jobba?