• Anonym (G)

Jobba som städare

Jag funderar på att söka jobb som städare och vill gärna höra från er som har jobbat/jobbar med det hur det är och ungefär vad man tjänar. Trivdes/trivs ni? Det är kanske inte något jag vill jobba med egentligen men behöver ett heltidsjobb då jag jobbar som timvikarie just nu. Det här jobbet är som städare på ett mindre hotell/herrgård/restaurang

• Svar på tråden Jobba som städare
  • Anonym (Hm)

Jag har inte jobbat som lokalvårdare själv, men arbetat många många år på ett städföretag med tjänster för både privatpersoner och företag. Jag kan säga att hotell/herrgård oftast är trevligare än privata bostäder rent ?smutsmässigt?, men också när det kommer till rutiner. Alla rum ska städas på samma sätt och det finns inga specifika önskemål eller massa komplicerade instruktioner att hålla koll på. Lönen är däremot omöjlig att prata om. Vissa städare hos oss har chefslön för att de är igång och tar många pass både på företag och privat. De tjänar riktigt bra pengar. Andra har det mer som ett extraknäck. Är det ett fast jobb med kollektivavtal är det ganska enkelt att räkna ut ungefär vad du kommer tjäna, men det bästa är ju att du pratar med din arbetsgivare innan du tackar ja till något. 

• Anonym (G)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-09 22:53:44 följande:

Jag har inte jobbat som lokalvårdare själv, men arbetat många många år på ett städföretag med tjänster för både privatpersoner och företag. Jag kan säga att hotell/herrgård oftast är trevligare än privata bostäder rent ?smutsmässigt?, men också när det kommer till rutiner. Alla rum ska städas på samma sätt och det finns inga specifika önskemål eller massa komplicerade instruktioner att hålla koll på. Lönen är däremot omöjlig att prata om. Vissa städare hos oss har chefslön för att de är igång och tar många pass både på företag och privat. De tjänar riktigt bra pengar. Andra har det mer som ett extraknäck. Är det ett fast jobb med kollektivavtal är det ganska enkelt att räkna ut ungefär vad du kommer tjäna, men det bästa är ju att du pratar med din arbetsgivare innan du tackar ja till något. 

Tack för svar! Det känns ju som att det inte borde vara lika stressigt på en herrgård eftersom det inte finns lika många rum jämfört med stora hotellkedjor. Det är en tjänst på 100% med kollektivavtal. Har inte sökt jobbet än så är absolut inte säkert att jag kommer få det men vill vara förberedd ifall, men vill ju inte söka ett jobb som inte är bra. Hur fysiskt krävande är det? Är nämligen gravid i vecka 9 så nu kommer det ju gå bra men tänker senare i graviditeten. Har du eller någon kollega varit gravid? Hur gick det för dig/dom och hur länge orkade du/dom jobba?
  • Anonym (?)

Inte jobbat som städare men sålt städ med maskiner, metoder, kem o.s.v i 14 år.
    Indusristäd - yepp! Städ på hotell eller matvarubutik - nope!

Varför? - på Industri kan typ 100% svenska. På hotell och matvarubutik kan knappt någon göra sig förstådd på svenska om något händer.
    Har varit med om företag som vunnit upphandlingar (statliga) där de lovat att all personal ska kunna  svenska.
    Hittade en kvinna som varit i Sverige i TVÅ VECKOR!!!  Vad hade hänt om hon gjort sig illa och inte kunnat förklara??
    Påpekade det för arbetsledaren men ... ingen respons!

Slutade i städbrashen då det inte var seriöst för fem jävla öre. Och privata bolag var tyvärr inte ett dugg bättre än kommunala.
    Hade en kommunchef som upphandlade ett par skurmaskiner och påpekade att en annan leverantör kunde leverera en tvättmaskin till honom privat!!!
    Mitt svar - Då avstår vi anbudet, vi jobbar inte så.
    Där slutade jag lämna anbud till kommuner.
    Har aldrig sett mindre ankdammar än städ inom kommunal verksamhet. 
    Om kommunens innevånare visste vad de betalar för ... inte överallt men i de flesta fall...
    Finns få branscher som är så uppfyllda av inbördes beundran.

• Anonym (Sofie)

Hej! Jag har jobbat som lokalvår i 18 år! Fastnade där.
    Jag städar hos olika kunder, trivs väldigt bra men lönen är kass. Nu jobbar jag inte heltid utan deltid och får ut ca 16000. Har varit gravid och fick då gå hem i förtid 2 månader innan bf eftersom jobbet är tungt. Lycka till!

• Anonym (G)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-04-09 23:25:01 följande:

Hej! Jag har jobbat som lokalvår i 18 år! Fastnade där.
    Jag städar hos olika kunder, trivs väldigt bra men lönen är kass. Nu jobbar jag inte heltid utan deltid och får ut ca 16000. Har varit gravid och fick då gå hem i förtid 2 månader innan bf eftersom jobbet är tungt. Lycka till!

Tack för svar! Kommer nog söka jobbet, känns skönt att ha en fast inkomst även om lönen är låg
  • Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2025-04-09 23:23:41 följande:

Inte jobbat som städare men sålt städ med maskiner, metoder, kem o.s.v i 14 år.
    Indusristäd - yepp! Städ på hotell eller matvarubutik - nope!

Varför? - på Industri kan typ 100% svenska. På hotell och matvarubutik kan knappt någon göra sig förstådd på svenska om något händer.
    Har varit med om företag som vunnit upphandlingar (statliga) där de lovat att all personal ska kunna  svenska.
    Hittade en kvinna som varit i Sverige i TVÅ VECKOR!!!  Vad hade hänt om hon gjort sig illa och inte kunnat förklara??
    Påpekade det för arbetsledaren men ... ingen respons!

Slutade i städbrashen då det inte var seriöst för fem jävla öre. Och privata bolag var tyvärr inte ett dugg bättre än kommunala.
    Hade en kommunchef som upphandlade ett par skurmaskiner och påpekade att en annan leverantör kunde leverera en tvättmaskin till honom privat!!!
    Mitt svar - Då avstår vi anbudet, vi jobbar inte så.
    Där slutade jag lämna anbud till kommuner.
    Har aldrig sett mindre ankdammar än städ inom kommunal verksamhet. 
    Om kommunens innevånare visste vad de betalar för ... inte överallt men i de flesta fall...
    Finns få branscher som är så uppfyllda av inbördes beundran.

Tack för svar!
Svar på tråden Jobba som städare