• Anonym (Mamma)

Allergisk ögoninflammation?

Ena barnet fick vaknade en morgon förra veckan med röda och kliande ögon. Hen lider sen tidigare av pollenallergi vilket behandlats med tabletter sen mars. Nu la jag till ögondroppar och för varje droppning blev ögonen bättre, men de blev aldrig helt bra. De är fortsatt lite klegg i på morgonen och rödaktiga. Det svider eller kliar dock inte längre.

Idag var vi hos doktorn för att följa upp allergin och läkaren trodde att det var inducerat av pollenallergin. Jag är böjd att hålla med, för idag glömde vi droppa ögonen och de var betydligt sämre i slutet av den här dagen än tidigare. Läkaren visste dock inte hur länge det kunde hålla på.

Men - hur vet man liksom skillnaden? Ingen annan har blivit smittad och aktuellt barns handduk hålls skild från resten av familjens. Hen får dock leva som vanligt med skola, kompisar och träning.

Ni som haft allergiska ögoninflammationer, hur länge har det hållit på? Vi medicinerar med tabletter och droppar, men det släpper liksom inte taget ändå.

• Svar på tråden Allergisk ögoninflammation?
  • Fjäril kär

Allergier smittar ju inte och detta är ju inte orsakat av bakterier eller virus som vid tex förkylning utan detta är ju en reaktion på just pollen av något slag.

Jag är själv allergiker och drabbas då och då av samma sak som ditt barn och för mig sitter det i några veckor tills själva grundorsaken klingat ut tex genom att gräset blommat klart eller att något träd släppt klart sina frön etc..  och det kan starta om igen om jag tex vistas på en nyslagen äng/gräsmatta vid typ midsommar som gör att pollen utsöndras extra mycket , eller reser nånstans där.allt inte blommat klart än...då kan jag få en ny omgång i ögonen som sitter nån vecka.  

• Anonym (Mamma)
    Fjäril kär skrev 2025-04-09 22:48:54 följande:

Allergier smittar ju inte och detta är ju inte orsakat av bakterier eller virus som vid tex förkylning utan detta är ju en reaktion på just pollen av något slag.

Jag är själv allergiker och drabbas då och då av samma sak som ditt barn och för mig sitter det i några veckor tills själva grundorsaken klingat ut tex genom att gräset blommat klart eller att något träd släppt klart sina frön etc..  och det kan starta om igen om jag tex vistas på en nyslagen äng/gräsmatta vid typ midsommar som gör att pollen utsöndras extra mycket , eller reser nånstans där.allt inte blommat klart än...då kan jag få en ny omgång i ögonen som sitter nån vecka.  

Det kan dröja alltså. Då får vi hålla ut och fortsätta behandla allt vi kan!
Svar på tråden Allergisk ögoninflammation?