Anonym (Johan) skrev 2025-04-08 12:59:48 följande:
Autism och LLS
Min son är 5 år och 3 månader och har fått diagnosen autism nivå 2.
Han kan många ord men inte kommunicerar. Han använder bara några ord kommunikationen (vatten, äta, mjölk...). Han använder fortfarande blöja, behöver hjälp med hygien och har svårt att bedöma faror ? till exempel vid trafiksituationer. Han tycker också det är jobbigt att vara ensam i ett rum.
Han har dessutom ett mycket selektivt ätande och äter bara ett fåtal livsmedel, vilket gör vardagen lite extra utmanande.
Jag har ansökt om stöd enligt LSS, men är osäker på om han har rätt till det. Samtidigt tror jag att han (Kanske) kommer att kunna gå i vanlig skola när han fyller 7, eftersom han är smart och har utvecklat under senaste 3 månader.
Mina frågor är:
? Betyder ett beviljat LSS-stöd att han automatiskt ska gå i anpassad skola, eller kan han fortfarande gå i vanlig grundskola?
? Finns det något särskilt jag bör tänka på inför eller under LSS-ansökan?
? Hur påverkar ett LSS-stöd hans framtid ? både i skolan och livet i stort?
Tacksam för all erfarenhet och råd från andra föräldrar.
Han bör iom sin diagnos ha rätt till insatser inom LSS. Graden av hjälp avgörs utifrån hans behov och en viss avräkning för normalt föräldraansvar.
Skolform är inte i sig kopplat till LSS. Om man har en intellektuell funktionsnedsättning, med IQ under 85 så har man rätt till att gå i särskola, men man måste inte det. Det kan behöva utredas vidare inför skolstart om det finns tveksamhet inför skolval. Habiliteringen kan ofta hjälpa till med den information man behöver.
LSS-ansökan ska riktas in på er sons som överstiger behoven hos andra barn i motsvarande ålder. Tex att ni behöver hjälpa honom mer med mat, hygien, rutiner, kommunikation, osv. Det är bra att spalta upp noga vad ni gör varje dag för honom utifrån hans svårigheter, som inte skulle behöva göras om han hade en normal funktionsnivå.
Hur LSS kommer att påverka hans framtid är en lite konstig fråga. Det är inte LSS i sig om kommer att påverka hans framtid, utan hans funktionsnedsättning och hur den kommer att utvecklas. LSS är ju tänkt att ge honom maximalt utrymmet för utveckling och självständighet, men hans egen funktion är ju den begränsande faktorn både nu och i framtiden.
Om man bedöms ha rätt till särskola och sen går i särskola så kan man inte gå i vanligt gymnasium eller läsa på universitet/högskola. Men även med vanlig skola så kanske den egna funktionen begränsar ifrån det. Men kan vara viktigt att tänka på när man tar ställning till skolform.