Anonym (00) skrev 2025-04-07 22:25:15 följande:
Vi har 00 som regel. Hon har dock ingen EPA och är en sån som gillar att vara hemma så jag tror problemet handlar om situationen och umgänget. En unge som har kompisar som är gränslösa och kan få vara ute längre än ditt barn, ja då blir det konflikt när ditt barn vill få vara ute lika länge. Är väl ingen nyhet att epa-ungdomar även har föräldrar som är mer lösa i sitt föräldraskap och då får de vara ute mitt i natten. Varför annars dessa epa-olyckor mitt i natten senaste åren med 15-åringar. Då är det ju föräldrar som släppt tyglarna helt. Har många vänner som låter sina små tonåringar vara ute och köra 10-tals mil mitt i natten som 15-16-åringar. Helt sjukt.
16 åringar ska inte heller vara ute till 02. De får ha 00 till att de blir 18 och myndiga och då får de göra som de vill efter det och vara ute längre om de vill.
Konstig fråga egentligen, så länge barnet bor under ditt tak bestämmer du ju tider, vill du ha ditt barn ute mitt i natten så låt det, vill du inte så sätter du regeln om en viss tid att vara hemma.
Nej, känner samma själv. Jag tycker väl inte att det är rimligt att hon är ute senare än vad vi är vakna. Känns som att vad som helst kan hända om hon ska åka 1 timme hem från en kompis kl 1 på natten. Tar ju så lång tid att åka när det går så långsamt.. Hennes kompisar verkar dock få vara ute senare och det känns väl också sisådär. Det är kompisar som inte har regler hemifrån alls utan föräldrarna bryr sig inte verkar det som.
Tanken är att vi ska sätta oss ner och prata med henne om tider, men vill ha lite input från övriga vad som är rimligt. Jag har tänkt att 22 på vardagar är rimligt. Idag kom hon hem 23, skulle duscha och äta kvällsfika och har inte lagt sig än och klockan är snart kvart i tolv. Jag tycker det är alldeles för sent.
Anonym (00) skrev 2025-04-07 22:28:33 följande:
Vardagar är min 16 åring hemma hela kvällen och vid 22 påminner jag henne om att börja stänga ner skärmar, 23 börjar hon sova, just för att skolan ÄR tung att orka med och sömn är viktigt för att orka med inlärningen..
Ni måste seriöst sätta ner foten mot ert barn, ni släpper på för mycket för tidigt låter det som. I all välmening <3
Anonym (00) skrev 2025-04-07 22:33:59 följande:
Och om inte annat, gå tillbaka till er själva. Fick ni vara ute til 02 när ni var 16, om ja, varför, om nej, varför?. Analysera svaren i varför och applicera dem på ert barn.
Jag hade inte haft min dotter som snart blir 16 ute till 02. Det kommer hon hinna med när hon blir äldre.
Här är kompisar allt och ibland är de hemma hos oss, men oftast inte. Hon har en lillebror på 6 år som alltid stör och vill vara med, bankar på dörren, tjatar, skriker osv så det är inte roligt för henne och hennes kompisar att vara hos oss.
Hon är alltid med kompisar. Kompisar sover över här eller hon sover över där, hon åker ofta iväg efter skolan och är med kompisar fram till kvällen osv. Hon är mer och mer hemifrån, vilket inte heller känns riktigt bra. Man vill ju ha möjlighet att prata om hur dagen varit, få se henne, prata om skola osv.
Hon har aldrig behövt regler, utan har skött allt utan problem. Kommit hem i rimlig tid, alltid hört av sig och meddelat när hon kommer eller om hon blir någon minut sen. Nu har det börjat dra iväg. Senast i lördags skulle hon sova över hos en kompis och vi sa då att de inte ska vara ute sent på natten. Ser sen på kartan att de kommit hem efter kl 2. När vi tar upp detta säger hon "Det är väl inte sent på natten". Det känns som att vi behöver strama upp och sätta regler, men vi vet inte riktigt vad som är rimligt.
När jag var 16 år hade jag inga regler. Jag hade inte ut något av att vara ute sent heller. Jag bodde på en väldigt, väldigt liten ort där allt stängde senast 21. Hade varken moped eller epa och fanns inget naturligt ställe att hänga på. Ungdomsgården stängde 21. Var mobbat hela skoltiden och hade inga vänner att hänga med heller. Var all min fritid hemma i princip. På gymnasiet fick jag en kompis som bodde i närheten och vi hängde också mest hemma hos varandra.
Sambon var en gamer som satt hemma och spelade och var sällan ute sent.