• Anonym (Hej)

Att ett av barnen avstår pengar, åsikter?

Min make har precis fått veta att han ska få pengar av sin mamma nu när mormorn gått bort för ett tag sen. Då mamman är en fattig pensionär kommer han att tacka nej då hon behöver alla pengar. Det rör sig om 100.000 kr. 

Hans andra två bröder blev glada och sa ja tack. Dessa syskon har redan gott ställt och maken tycker att mamman behöver alla pengar. Hon kommer bara ha typ 100.000 kvar själv. 

Personligen tycker jag att ingen skulle ta emot pengarna. Men visst det är ju upp till dom. Lite taskigt kan jag tycka mot våra barn dock att just han säger nej. Och barnens kusiner som redan reser mycket får ännu mer pengar. Våra barn har inte gjort nåt på länge. Nu kan kusinerna ha råd med en resa under sommarlovet medan våra inte har det. Men visst, det ska såklart inte vara på mammans bekostnad av arvet.

Gör min man rätt här?

• Svar på tråden Att ett av barnen avstår pengar, åsikter?
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-07 20:12:21 följande:
    Att alla syskonen gör efter sina behov och tyckande var något du kände att du behövde upplysa mig om? Självklarheter som du tänker att jag inte kände till. 
    Eftersom det var något du inte kände till. Hade du gjort det så hade tråden aldrig existerat.
  • SvanteVante

Din man är uppenbarligen en god man med hjärtat på rätta stället.

Trist att syskonen inte ser det och ser uppoffringen och att ni kanske skulle behöva mer än de har. Men vissa är egoistiska. Du har en fin man. Pengar är inte allt.

• Anonym (Hej)
    SvanteVante skrev 2025-04-07 20:51:20 följande:

Din man är uppenbarligen en god man med hjärtat på rätta stället.

Trist att syskonen inte ser det och ser uppoffringen och att ni kanske skulle behöva mer än de har. Men vissa är egoistiska. Du har en fin man. Pengar är inte allt.

❤️
  • Anonym (Greedy)

Det är alltid de som redan har som är mest benägna till att vilja ha mer utan en tanke på andra. Stämmer nästan alltid.

• Anonym (H)

Så mamman får också 100 000 kr?

• Anonym (Jurist)

För att det skall bli rätt så ska mamman skriva ett gåvobrev. Banken kan ha frågor när det trillar in 100 000 på deras konton, då är det bra att visa var de kommer ifrån. Gåvorna räknas normalt som ett förskott på arv. När makens mor avlider delas hennes tillgångar i 3 minus 100 000 var för syskonen som tog emot gåvorna. 

Skriv för gudsskull upp alla dessa transaktioner! Man vet aldrig vad som händer när det blir fråga om arv. Folk blir tokiga. Din man kanske känner att nu ska jag få mina 100 000 men syskonen kanske blånekar eller inte håller med. Finns det inga bevis så... Mamman måste skriva detta för att underlätta för sina barn som ska reda i denna röran med gåvor som vissa tar emot, vissa avstår. Som bäddat för konflikt i framtiden. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Jurist) skrev 2025-04-08 07:51:49 följande:

För att det skall bli rätt så ska mamman skriva ett gåvobrev. Banken kan ha frågor när det trillar in 100 000 på deras konton, då är det bra att visa var de kommer ifrån. Gåvorna räknas normalt som ett förskott på arv. När makens mor avlider delas hennes tillgångar i 3 minus 100 000 var för syskonen som tog emot gåvorna. 

Skriv för gudsskull upp alla dessa transaktioner! Man vet aldrig vad som händer när det blir fråga om arv. Folk blir tokiga. Din man kanske känner att nu ska jag få mina 100 000 men syskonen kanske blånekar eller inte håller med. Finns det inga bevis så... Mamman måste skriva detta för att underlätta för sina barn som ska reda i denna röran med gåvor som vissa tar emot, vissa avstår. Som bäddat för konflikt i framtiden. 

Tack så mycket för tips!!! 
  • Anonym (Hej)
    Anonym skrev 2025-04-08 08:37:20 följande:
    Vad i "du skriver självklarheter" tyder på att man inte förstår att det är en självklarhet?
    Tack😄🌸 Men precis, orkade inte tjafsa mer.
  • Egon den stora

Ja han gör ju som kan vill.  I min värld är det dock oartigt att tacka nej till en gåva såvida mamman är vid fullt förstånd. 

• EpicF
    Anonym skrev 2025-04-08 08:37:20 följande:
    Vad i "du skriver självklarheter" tyder på att man inte förstår att det är en självklarhet?
    Det finns många i dagens samhälle som inte förstår sk självklarheter. Ts bla. 
  • Anonym (Hej)
    EpicF skrev 2025-04-08 17:05:41 följande:
    Det finns många i dagens samhälle som inte förstår sk självklarheter. Ts bla. 

Du kan verkligen konsten att tjafsa om struntsaker. Jag skrev att du sa självklarheter. Ingen aning hur du får in i ditt lilla huvud att jag inte skulle förstå det. 

Du är extrem tröttsam och en person alla borde ignorera pga ovanstående. Precis som jag ser att du gör i andra trådar. 

Svar på tråden Att ett av barnen avstår pengar, åsikter?