• Anonym (Hur ska jag tänka?)

Min pappa är kär i en i min ålder

Hej! vill gärna höra lite kloka ord om detta.

Jag är 40 år och min pappa är 68. Jag har även en bror som är 42. Vår pappa har varit ihop med vår mamma i typ 40 år någonting och de har väl alltid haft det hyfsat ihop vad vi har förstått, pappa har alltid varit en ?kvinnotjusare? och är en riktig charmör men säger alltid att han har den vackraste av kvinnor och att hon är det bästa han har. De har ett stort kontaktnät och har företag ihop, bor på liten ort där alla känner alla och de är liksom ett par som alltid varit tillsammans och stöttat andra i byn. 

Men nu vacklar det rejält då han har berättat för mig att han är hopplöst kär och förälskad i en annan kvinna sedan två år tillbaka. Detta är ingen ny kvinna för oss, vi känner henne också sedan tidigar. Problemet är att hon är 30 år yngre än honom och alltså i våran ålder. Samtidigt som jag önskar att han mår bra så känns det konstigt, ska hon vara med på släktmiddagar och umgås med våra barn liksom? Det är många tankar som snurrar men kanske framförallt för pappa som inte vet varken ut eller in. Han vet helt enkelt inte om han ska satsa eller stanna utan verkar vilja höra våra åsikter först på nåt vis. Jag vet bara inte hur jag ska ställa mig till detta. Kvinnan är seriös och ingen ?golddigger?, hon har nog snarare mer pengar än honom. Hon är snäll också, men just åldern, jösses. Och så mamma som inte verkar veta vidden av allting ännu, hon verkar tro att det är någon liten förälskelse bara. 

• Svar på tråden Min pappa är kär i en i min ålder
  • Anonym (Monika)
    Fridolini skrev 2025-04-10 07:41:14 följande:

Jaha, du menar att är bättre genom att göra så man känner sig som en barnrumpa.

Jag tycker det är snuskigt med sådan stor ålderskillnad 

Jag håller med dig. Super äckligt när gamla gubbar tror de har en chans. 
    Det är äckligt med stor ålderskillnad och ofta är det en form av utnyttjande!!!

• Anonym (Vad hände?)
    Fridolini skrev 2025-04-10 07:41:14 följande:

Jaha, du menar att är bättre genom att göra så man känner sig som en barnrumpa.

Jag tycker det är snuskigt med sådan stor ålderskillnad 

Haha ja tänk om du blivit kär i någon som var 30 år yngre, du hade först fått vänta i 11 år på att din kärlek skulle födas och så ytterligare 25 år innan den blir ordentligt vuxenSkrattande
    Eller varför inte en 50-åring? :D

Förstår att det är svårt att tänka sig in i när man är i din ålder. Men är man över 35 så blir inte skillnaden i ålder lika markant. Det som ändå händer är ju att den yngre så småningom får ta hand om den äldre vilket inte kan vara ett dugg roligt.
  • Anonym (Vad hände?)
    Anonym (Monika) skrev 2025-04-10 16:09:41 följande:

Äckligt av vem som helst att garanterat tro att de kan få vem som helst. Totalt världsfrånvänt oavsett vem man är.
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Vad hände?) skrev 2025-04-11 04:44:41 följande:
    Äckligt av vem som helst att garanterat tro att de kan få vem som helst. Totalt världsfrånvänt oavsett vem man är.
    Vem i tråden har sagts sig kunna få vem som helst?
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Vad hände?) skrev 2025-04-11 04:38:54 följande:
    Haha ja tänk om du blivit kär i någon som var 30 år yngre, du hade först fått vänta i 11 år på att din kärlek skulle födas och så ytterligare 25 år innan den blir ordentligt vuxenSkrattande
    Eller varför inte en 50-åring? :D

Förstår att det är svårt att tänka sig in i när man är i din ålder. Men är man över 35 så blir inte skillnaden i ålder lika markant. Det som ändå händer är ju att den yngre så småningom får ta hand om den äldre vilket inte kan vara ett dugg roligt.
    Jag har svårt att se att det skulle gå i längden med 30 års ålderskillnad. Oavsett var i livet man befinner sig.
    Fast givetvis svårare i Fridolinis ålder.

Minns när jag gick på högstadiet, jag i nian och denna tjej i åttan. Hon var ihop med en man på närmare 40. Vi andra fattade ingenting. Hur det sedan gick vet jag inte men hade jag varit hennes förälder så hade jag satt stopp för det. Det vågar jag lova.
    I värsta fall via en polisanmälan.

Även vid 35 är trettio år för stor skillnad.
    När jag var 35 levde jag med en 12 år äldre man, vi var ett par i tio år.
    Fick även ett barn ihop.
    Sedan skilde vi oss och sedan dess är vi goda vänner. Dock är han alldeles för gubbig för att jag någonsin skulle vara intresserad. OCh det gäller män över lag som är runt tio år äldre.

IDag är jag runt 55 för övrigt, och vill då rakt inte ha en man som är pensionär och att jag måste jobba över tio år till. Och när jag väl kommer dit så kanske han inte längre orkar det han orkar idag. Då, när jag äntligen är där... då blir jag sittande där hemma. Om inte då så tio år senare... när jag kanske ännu är pigg vid 75 och han kanske inte ens orkar leva längre.

Nej, för stora åldersskillnader ser jag inte vara av godo i längden.

Till sist så måste det inte nödvändigtvis bli så att den yngre måste ta hand om den äldre. Men risken är förstås överhängde stor i förhållande till det motsatta.
  • Anonym (Yngre tar hand om den äldre?? Nej)

Jag tror inte riktigt på det där att den yngre tar hand om den äldre. Min pappa var 30 år äldre än mamma. Det var inte så att hon tog hand om honom, tvärtom. Pappa tog hand om mamma som om hon var ett barn. Ett väldigt bortskämt barn, allt hon ville ha försökte han ge henne. Hon var (nästan) ett barn när de träffades och utvecklades inte från det.

En äldre rik man som avgudar dig, mycket pengar, allt materiellt du kan önska dig. Sedan är du en 40 årig änka som inte kan någonting själv annat än att shoppa alldeles för mycket.

• Anonym (Vad hände?)
    Anonym (Jösses) skrev 2025-04-11 05:27:28 följande:
    Vem i tråden har sagts sig kunna få vem som helst?
    Du såg väl Monika som jag citerade, som tycker att det är äckligt när gubbar tror att de har en chans. 
    Det är väl äckligt då av alla att gå runt och tro att de har en chans?
  • Anonym (Vad hände?)
    Anonym (Yngre tar hand om den äldre?? Nej) skrev 2025-04-11 06:32:38 följande:

Jag tror inte riktigt på det där att den yngre tar hand om den äldre. Min pappa var 30 år äldre än mamma. Det var inte så att hon tog hand om honom, tvärtom. Pappa tog hand om mamma som om hon var ett barn. Ett väldigt bortskämt barn, allt hon ville ha försökte han ge henne. Hon var (nästan) ett barn när de träffades och utvecklades inte från det.

En äldre rik man som avgudar dig, mycket pengar, allt materiellt du kan önska dig. Sedan är du en 40 årig änka som inte kan någonting själv annat än att shoppa alldeles för mycket.

Det tror jag säkert att han gjorde, tog hand om henne bra. Men går inte att komma ifrån att alla trillar inte av pinn när de fortfarande är friska. Den som är 90 när den andra är 60 behöver nog mycket hjälp då, om inte långt innan.

:D ja så kan det också gå. Om man nu bara varit hemma eller shoppat för mannens pengar istället för att jobba. Få vill ha det så. Är man änka så har man varit gift och då lär man behålla boende iaf. Varför var hennes person bättre när han levde? Hon kunde väl lika lite och shoppade väl lika mycket då? Kunskapsbristen inföll väl inte bara för att mannen dog?
  • Anonym (Yngre tar hand om den äldre?? Nej)
    Anonym (Vad hände?) skrev 2025-04-11 07:19:08 följande:
    Det tror jag säkert att han gjorde, tog hand om henne bra. Men går inte att komma ifrån att alla trillar inte av pinn när de fortfarande är friska. Den som är 90 när den andra är 60 behöver nog mycket hjälp då, om inte långt innan.

:D ja så kan det också gå. Om man nu bara varit hemma eller shoppat för mannens pengar istället för att jobba. Få vill ha det så. Är man änka så har man varit gift och då lär man behålla boende iaf. Varför var hennes person bättre när han levde? Hon kunde väl lika lite och shoppade väl lika mycket då? Kunskapsbristen inföll väl inte bara för att mannen dog?
    Det märktes inte på samma sätt...alls. När han levde. Han dog hastigt så det var "trilla av pinn". 
  • Anonym (Vad hände?)
    Anonym (Jösses) skrev 2025-04-11 05:36:48 följande:
    Jag har svårt att se att det skulle gå i längden med 30 års ålderskillnad. Oavsett var i livet man befinner sig.
    Fast givetvis svårare i Fridolinis ålder.

Minns när jag gick på högstadiet, jag i nian och denna tjej i åttan. Hon var ihop med en man på närmare 40. Vi andra fattade ingenting. Hur det sedan gick vet jag inte men hade jag varit hennes förälder så hade jag satt stopp för det. Det vågar jag lova.
    I värsta fall via en polisanmälan.

Även vid 35 är trettio år för stor skillnad.
    När jag var 35 levde jag med en 12 år äldre man, vi var ett par i tio år.
    Fick även ett barn ihop.
    Sedan skilde vi oss och sedan dess är vi goda vänner. Dock är han alldeles för gubbig för att jag någonsin skulle vara intresserad. OCh det gäller män över lag som är runt tio år äldre.

IDag är jag runt 55 för övrigt, och vill då rakt inte ha en man som är pensionär och att jag måste jobba över tio år till. Och när jag väl kommer dit så kanske han inte längre orkar det han orkar idag. Då, när jag äntligen är där... då blir jag sittande där hemma. Om inte då så tio år senare... när jag kanske ännu är pigg vid 75 och han kanske inte ens orkar leva längre.

Nej, för stora åldersskillnader ser jag inte vara av godo i längden.

Till sist så måste det inte nödvändigtvis bli så att den yngre måste ta hand om den äldre. Men risken är förstås överhängde stor i förhållande till det motsatta.
    Jag håller med. Så stora åldersskillnader kommer alltid med något problem, speciellt om den ena är väldigt ung eller när den andra blir äldre.
    Det är som att du skulle vara tillsammans med en 85-åring;) eller jag med en 70-åring. 

Jag var ihop med en man som var 50 när jag var 31. Det var mycket som ändå märktes i åldersskillnad även fast vi båda varken var unga eller gamla. Han hade en son som var några år yngre än mig.
    Var väldigt kär i honom men det höll inte så länge, berodde väl egentligen inte på åldern men kunde se redan då att det hade kunnat bli problem. 

En i min släkt fick ta hand om sin man fast han bara var 14 år äldre och handskas med hans demens. Klart de hade hemtjänst men det var mycket som hände däremellan. Man låter inte sin man sitta i full blöja bara för att vänta in hemtjänsten. Han blev också aggressiv och hon fick höra många fula ord mellan varven.

Som du säger så behöver det inte bli så, den yngre kan också bli sjuk och dö före. Men det är väldigt mycket större risk att den äldre blir det, speciellt om det är 30 års skillnad.
    Det här med pension är också en viktig del, man blir väldigt osynkade utom möjligtvis en liten tid när båda är i mitten av livet.
  • Anonym (Vad hände?)
    Anonym (Yngre tar hand om den äldre?? Nej) skrev 2025-04-11 07:29:06 följande:
    Det märktes inte på samma sätt...alls. När han levde. Han dog hastigt så det var "trilla av pinn". 
    Ja då blir det inte på samma sätt. Även om det blir mer chockartat för anhöriga förstås. Men ändå bättre det än att behöva vara sjuk i många år.

Håller tummarna för att jag också får dö så när det är dags.
  • Anonym (Anonym1)

Jag tycker inte att han ska dra in dig i sin egen livskris.
    Han har ett eget ansvar för sin relation med din mamma, och det är inget som han ska lägga på dig. 

• Faile
    Anonym (Monika) skrev 2025-04-10 16:09:41 följande:

Jag måste fråga dig men hur gammal är du? 

Jag tänker att ålderskillnaden blir mindre med åren ( en 98åring och en 68åring känns troligen rätt ok ). Det är klart det känns märkligt om ens förälder träffar någon i ens egna ålder, men det är ändå en fullvuxen kvinna med livserfarenhet vi talar om. Jag ser inget fel alls, tvärtom.
    Min pappa ( 74 ) bor ensam på äldreboende sedan 8 år när mamma dog och jag hade blivit överlycklig om han fick leva sina sista år förälskad istället för ensam och beroende av personal som byter hans blöjor. 
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Fru)
    Anonym (Vad hände?) skrev 2025-04-11 07:39:15 följande:
    Jag håller med. Så stora åldersskillnader kommer alltid med något problem, speciellt om den ena är väldigt ung eller när den andra blir äldre.
    Det är som att du skulle vara tillsammans med en 85-åring;) eller jag med en 70-åring. 

Jag var ihop med en man som var 50 när jag var 31. Det var mycket som ändå märktes i åldersskillnad även fast vi båda varken var unga eller gamla. Han hade en son som var några år yngre än mig.
    Var väldigt kär i honom men det höll inte så länge, berodde väl egentligen inte på åldern men kunde se redan då att det hade kunnat bli problem. 

En i min släkt fick ta hand om sin man fast han bara var 14 år äldre och handskas med hans demens. Klart de hade hemtjänst men det var mycket som hände däremellan. Man låter inte sin man sitta i full blöja bara för att vänta in hemtjänsten. Han blev också aggressiv och hon fick höra många fula ord mellan varven.

Som du säger så behöver det inte bli så, den yngre kan också bli sjuk och dö före. Men det är väldigt mycket större risk att den äldre blir det, speciellt om det är 30 års skillnad.
    Det här med pension är också en viktig del, man blir väldigt osynkade utom möjligtvis en liten tid när båda är i mitten av livet.
    Nu vet jag visserligen personer som blivit gravt dementa redan vid 44 och inte vet vad dom heter, inte vet var dom bor och inte känner igen eller har en aning om vilka deras barn är Eller att dom ens har barn. saker kan hända oavsett ålder. 
  • Anonym (Monika)
    Faile skrev 2025-04-12 00:44:51 följande:
    Jag måste fråga dig men hur gammal är du? 

Jag tänker att ålderskillnaden blir mindre med åren ( en 98åring och en 68åring känns troligen rätt ok ). Det är klart det känns märkligt om ens förälder träffar någon i ens egna ålder, men det är ändå en fullvuxen kvinna med livserfarenhet vi talar om. Jag ser inget fel alls, tvärtom.
    Min pappa ( 74 ) bor ensam på äldreboende sedan 8 år när mamma dog och jag hade blivit överlycklig om han fick leva sina sista år förälskad istället för ensam och beroende av personal som byter hans blöjor. 
    24 år 
    Jag hade strypt min pappa om han skaffat någon i min ålder. Han är 63 o det hade varit hemskt. Fast nu är han inte särskilt tilltalande för unga tjejer, som tur är.
  • Anonym (Monika)
    Anonym (Fru) skrev 2025-04-12 22:22:09 följande:
    Nu vet jag visserligen personer som blivit gravt dementa redan vid 44 och inte vet vad dom heter, inte vet var dom bor och inte känner igen eller har en aning om vilka deras barn är Eller att dom ens har barn. saker kan hända oavsett ålder. 
    Kan hända ja, men risken är onödigt mycket större med en gammal människa. De flesta sjukdomar uppstår i äldre åldrar.

Man vill inte ta en onödigt stor risk.
Svar på tråden Min pappa är kär i en i min ålder