• Anonym (latmasken)

Börja med löpträning?

Det här är så fruktansvärt pinsamt. Men jag har aldrig sprungit eller löptränat. Jag tror inte ens att jag har sprungit 1 km i sträck i hela mitt liv. Jag måste komma i gång. Har ni några tips till en sliten småbarnsmamma med otroligt dålig kondition? Skäms Jag har googlat lite och hittat detta som jag funderar på att testa: www.nordicfighter.com/blogg/spring-fran-0-till-5-km-%E2%80%93-ett-8-veckors-nyborjarprogram

Vad tror ni om det? Eller har ni bättre förslag? Jag tror att jag behöver ett färdigt program att följa för att ha minsta lilla chans att lyckas.. Gråter

• Svar på tråden Börja med löpträning?
  • cosinus

Jag tror absolut det kan fungera.

Jag hade också funderat på att lägga in lite core-styrka efter passet. Behöver inte vara länge men 2-3 övningar. 

Kanske ev ta en av dagarna i veckan och komplettera med lite övningar som stärker musklerna som behövs för löpning också. Har du aldrig sprungit kanske det är klokt för att skona knäna t ex.

• Anonym (J)

Gör inte som mig, löpträna utan att styrketräna. Så du får knäproblem också. 

• Anonym (Tänk i förväg)

mitt enda tips är att kolla i förväg att du inte har risk för något slags framfall. Jag hade opererat mig för en förlossningsskadan och trodde det var ok att löpträna men det ledde till att jag fick slidframfall (både cystoceie Och rektocele). Inte kul.

• Anonym (Elin79)

Börja försiktigt, sätt små delmål. Köp bra skor och bra sportbh.
    Kör styrkeövningar för höfter, fotleder och runt knän för att stärka upp.
    Älskar min löpträning!

Svar på tråden Börja med löpträning?