• Anonym (Tjej)

Ska jag skriva till honom

Är jag en stalker om jag letat fram en killes nr ock spontant skriver till honom ? 
    Hittade inte honom på fb. Jag vet vad han heter för de är en vän till min kompis man.  Känner inte honom så utan bara tyckte han var trevlig o snygg ( singel ) 

• Svar på tråden Ska jag skriva till honom
  • Anonym (Elsa)

Du är ingen stalker för att du drar iväg ett mess men det blir konstigt bara. Handen på hjärtat hur sugen blir man på en person som gör så? Se till att träffa honom istället. Är han vän med din kompis man så är det ju allt annat än omöjligt. Har han inga sociala medier du kan lägga till han på? Instagram?

• Lamiac

Övertänk inte. Han kommer garanterat inte tycka att det är konstigt att du hör av dig på vilket sätt du än väljer

• Anonym (Johanna)

Be din kompis ordna ett sammanhang där ni ses! 

• Anonym (Juni)

Nu är jag tjej men jag skulle ha tyckt det var creepy om jag fick veta att en kille letat upp mitt nummer och började skriva. Jag tror att många tjejer skulle känna likadant.

Hur en kille skulle reagera om en tjej gjorde samma sak? Kanske han också skulle tycka det var creepy, kanske inte. Men jag tror inte det är det bästa sättet att ta kontakt, be om råd från er gemensamma vän istället. Som tidigare nämnt så kanske ni kan bli introducerade för varandra på en fest eller liknande.

• burleskburkläsk
    Anonym (Juni) skrev 2025-04-07 09:50:25 följande:

Nu är jag tjej men jag skulle ha tyckt det var creepy om jag fick veta att en kille letat upp mitt nummer och började skriva. Jag tror att många tjejer skulle känna likadant.

Hur en kille skulle reagera om en tjej gjorde samma sak? Kanske han också skulle tycka det var creepy, kanske inte. Men jag tror inte det är det bästa sättet att ta kontakt, be om råd från er gemensamma vän istället. Som tidigare nämnt så kanske ni kan bli introducerade för varandra på en fest eller liknande.

Det är creepy...visst en extremt liten gnutta av nyfikenhet och smickrande...men det är så fel.

Skulle personen i första meddelandet skrivit vem det var och vad den hade för avsikter så tror jag de flesta män skulle vänta med block ett par meddelanden in...själv skulle jag nog inte ens svara personen.

Känns omoget som fan!
  • Anonym (Juni)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-07 10:09:11 följande:
    Det är creepy...visst en extremt liten gnutta av nyfikenhet och smickrande...men det är så fel.

Skulle personen i första meddelandet skrivit vem det var och vad den hade för avsikter så tror jag de flesta män skulle vänta med block ett par meddelanden in...själv skulle jag nog inte ens svara personen.

Känns omoget som fan!
    Jo visst tänkte jag att killar kanske skulle bli lite smickrade att det är tjejen som tar kontakt för en gångs skull men det kan ju lika gärna slå totalt fel och killen bara tycker att tjejen är jättejobbig och knepig...

Jag hade inte svarat om en kille gjorde så, så jag har full förståelse att en kille skulle reagera likadant!
  • burleskburkläsk
    Anonym (Juni) skrev 2025-04-07 10:29:54 följande:
    Jo visst tänkte jag att killar kanske skulle bli lite smickrade att det är tjejen som tar kontakt för en gångs skull men det kan ju lika gärna slå totalt fel och killen bara tycker att tjejen är jättejobbig och knepig...

Jag hade inte svarat om en kille gjorde så, så jag har full förståelse att en kille skulle reagera likadant!
    Det blir liksom instant red flag 😅
  • Lamiac

Nej det blir garanterat inte red flag.

En man som inte kan ta ett vänligt textmeddelande utan att direkt tycka att det är creepy däremot? där kan vi snacka red flag.

Se det som ett inledande test om han verkligen är man.

Skriv. Inget farligt kommer att hända.

• Anonym (Elsa)
    Lamiac skrev 2025-04-07 11:36:48 följande:

En man som inte kan ta ett vänligt textmeddelande utan att direkt tycka att det är creepy däremot? där kan vi snacka red flag.

Nej inget farligt kan hända men han kan absolut tycka det är lite konstigt. Jag tycker själv sånt är lite obehagligt och backar direkt om någon gör liknande. TS och denna kille har genemsamma vänner så det finns absolut smidigare vägar att gå. 
  • Anonym (Nn)
    Anonym (Tjej) skrev 2025-04-06 21:59:50 följande:
    Förstår. Han är blyg. Vi har pratat  lite . Hoppades på att han hade fb skulle kännas mindre konstigt där på nått sätt  
    Jag får vänta till vi råkar ses något mer 

Nej vänta inte, hör av dig till din kompis och fråga om denne kan hjälpa dig att få lite kontakt med killen på ett eller annat sätt. De flesta vänner brukar hjälpa allt de kan, inte nått konstigt. 

• Anonym (Man)

Försök hitta en enda man som tycker det är creepy om en bekant kvinna eller bekant whatever hör av sig. Du kommer inte hitta många som tycker det. Om han tycker det är creepy är han en rädd liten pojke eller paranoid = inget att ha. 

Det är en man du ska närma dig. Inte de tyckmyckna harhjärtade fjortisar som ger dig skitdåliga råd i den här tråden. Fråga vilken man som helst i din närhet, han kommer berätta exakt detsamma som jag gör nu: han kommer INTE tycka att det är konstigt att du kontaktar honom.

Att däremot skicka sina vänner som ombud? det är lite mellanstadienivå på agerande. Jag har varit med om det som vuxen man och ? DET lite lite creepy. Även om jag, som man, givetvis är artig.

• Anonym (Eh)
    Lamiac skrev 2025-04-07 11:36:48 följande:

Ett vänligt textmeddelande från någon man inte gett ut sitt nummer till, jo tjena, jag hade verkligen inte svarat och jag hade tagit tydligt avstånd i framtida situationer där personen är med, det är inte ok, Facebook är en sak då man brukar få upp "personer du kanske känner" så där är det lättare, att aktivt söka upp telefonnummer (även om det är hyfsat lätt numera) är bara läskigt, och att ni har pratat lite, vad innebär det? Har ni träffas mycket eller bara väldigt ytligt? Det blir ju så mycket lättare att bara fråga efter numret när man ses i ett samtal, om ni har några gemensamma intressen "men gillar du också xx, vi kanske kan gå tillsammans någon gång"
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Man) skrev 2025-04-07 13:04:46 följande:

Försök hitta en enda man som tycker det är creepy om en bekant kvinna eller bekant whatever hör av sig. Du kommer inte hitta många som tycker det. Om han tycker det är creepy är han en rädd liten pojke eller paranoid = inget att ha. 

Det är en man du ska närma dig. Inte de tyckmyckna harhjärtade fjortisar som ger dig skitdåliga råd i den här tråden. Fråga vilken man som helst i din närhet, han kommer berätta exakt detsamma som jag gör nu: han kommer INTE tycka att det är konstigt att du kontaktar honom.

Att däremot skicka sina vänner som ombud? det är lite mellanstadienivå på agerande. Jag har varit med om det som vuxen man och ? DET lite lite creepy. Även om jag, som man, givetvis är artig.

Tänkte vad är skillnaden på söka upp på fb och skriva än hitta nr och skriva. Helt vanlig typ tack för sist .mitt ex frågade min vän om mitt nr o tog kontakt.  Var var ihop i många år sen
  • Anonym (Go for it TS)
    Anonym (Tjej) skrev 2025-04-07 16:18:56 följande:
    Tänkte vad är skillnaden på söka upp på fb och skriva än hitta nr och skriva. Helt vanlig typ tack för sist .mitt ex frågade min vän om mitt nr o tog kontakt.  Var var ihop i många år sen
    Ingen skillnad. Tycker att du ska skriva. Om han gillar dig kommer han att bli glad. Om han inte gillar dig spelar det ingen roll vilket kontaktsätt du använder. Man blir ingen stalker av ETT meddelande.
Svar på tråden Ska jag skriva till honom