• Anonym (Skamsen)

Kan jag handla i affären mitt barn snattat i?

För ett år sen snattade min tonåring i butiken närmst oss. Han blev tagen och portad. Av ren skam har jag själv inte gått dit sedan dess men det är rätt irriterande att när jag glömt handla något litet behöva ta mig längre bort. Borde det vara okej för mig att handla i butiken? De vet att jag är hans mamma då jag fick komma och hämta honom. 
    Själva snattandet är hanterat med ett besök på socialförvaltningen och många samtal med barnet så det ämnet behöver inte röras vid. 

• Svar på tråden Kan jag handla i affären mitt barn snattat i?
  • Spucks

Gå dit och testa. Tittar de dömande på dig, går du inte dit igen. Men förhoppningsvis fattar dem att man inte är en oduglig människa om ens barn går över gränsen någong gång.

• Anonym (J)

Ja det har ju inte med dig i göra 

• Anonym (Lena)
    Anonym (Skamsen) skrev 2025-04-06 15:18:14 följande:
    Eller hur! Är där en variation på max 5 kassörskor och en liten butik känner de självklart väldigt väl igen en. Hade det varit en stor Ica maxi hade jag inte tvekat. 
    Jag betvivlar inte att de kommer ihåg dig. De gamla kassörskorna i mina föräldrars kvartersbutik har nu gått i pension, men de kände ju igen mig när jag kom på gästvisiter i vuxen ålder.

Dock verkar du ha hanterat ditt barns snatteri på ett ansvarsfullt sätt, så jag tror inte att de har någonting alls emot att du kommer dit och handlar.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Plåster på såret) skrev 2025-04-06 15:02:58 följande:

Hm, jag hade nog gjort tvärtom- bett dem personligen om ursäkt för min ouppfostrade avkomma och handlat extra mycket där för att kompensera.

Personen som tog honom såg extremt arg ut vid gripandet och tittade inte ens på mig när jag kom. Tror det är butikschefen. Känner mig inte alls bekväm med att ta upp frågan. 
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Lena) skrev 2025-04-06 15:35:27 följande:
    Jag betvivlar inte att de kommer ihåg dig. De gamla kassörskorna i mina föräldrars kvartersbutik har nu gått i pension, men de kände ju igen mig när jag kom på gästvisiter i vuxen ålder.

Dock verkar du ha hanterat ditt barns snatteri på ett ansvarsfullt sätt, så jag tror inte att de har någonting alls emot att du kommer dit och handlar.
    Tänker att de ju inte vet hur det hanterats. Nä tror faktiskt jag fortsätter handla någon annanstans. Tycker det är en jätte jobbig känsla. Känns ändå som att de tänker han är ouppfostrad eller i värsta fall lärt sig hemifrån. Usch. Mitt eget skamkapital är rätt stort.
  • Anonym (l)
    Anonym (Lse) skrev 2025-04-06 15:16:45 följande:
    Du har uppenbarligen aldrig bott i en mindre ort..

Det låter inte som en byabutik direkt.

Jag har jobbat i butik och visst hade jag kunnat känna igen någon efter ett år men att sammankoppla denne med ett barn som jag inte heller sett på ett år... Där kassörskan inte behöver varit närvarande vid snatteriet. Det är överdrivet. Också för att det inte spelar någon som helst roll.

• Anonym (l)
    Anonym (Skamsen) skrev 2025-04-06 15:43:05 följande:
    Personen som tog honom såg extremt arg ut vid gripandet och tittade inte ens på mig när jag kom. Tror det är butikschefen. Känner mig inte alls bekväm med att ta upp frågan. 
    Anonym (Skamsen) skrev 2025-04-06 15:44:26 följande:
    Tänker att de ju inte vet hur det hanterats. Nä tror faktiskt jag fortsätter handla någon annanstans. Tycker det är en jätte jobbig känsla. Känns ändå som att de tänker han är ouppfostrad eller i värsta fall lärt sig hemifrån. Usch. Mitt eget skamkapital är rätt stort.
    Förstår att det var trist men ungdomar snattar, det har gått ett år. Det är inte rimligt att bete sig som du gör nu. Du ska givetvis inte be ta upp ämnet igen och handla om du känner att du behöver. Ingen kommer titta snett. Du var aldrig portad. Knappt att barnet är det fortfarande.

• Anonym (Skamsen)
    Anonym (l) skrev 2025-04-06 15:47:58 följande:
    Förstår att det var trist men ungdomar snattar, det har gått ett år. Det är inte rimligt att bete sig som du gör nu. Du ska givetvis inte be ta upp ämnet igen och handla om du känner att du behöver. Ingen kommer titta snett. Du var aldrig portad. Knappt att barnet är det fortfarande.

Fast barnet fick strickt till sig att han inte får handla där mer så jo, han är portad. 
  • Anonym (Lse)
    Anonym (l) skrev 2025-04-06 15:46:16 följande:

Det låter inte som en byabutik direkt.

Jag har jobbat i butik och visst hade jag kunnat känna igen någon efter ett år men att sammankoppla denne med ett barn som jag inte heller sett på ett år... Där kassörskan inte behöver varit närvarande vid snatteriet. Det är överdrivet. Också för att det inte spelar någon som helst roll.

Ingen har pratat om byabutik, några sådana finns väl inte ens längre.

Självklart kommer de ihåg. Inte ett dugg överdrivet. Men självklart kan TS handla i butiken.
  • Anonym (Lena)
    Skällde du ut butikspersonalen och försvarade ditt "stackars oskyldiga" barn? Knappast. Du skämdes och det såg de.
  • Anonym (J)
    Anonym (Skamsen) skrev 2025-04-06 15:43:05 följande:
    Men är barnet 4 år eller? Eller 14? Isåfall kan den väl be om ursäkt själv. Det här har ingenting med dig att göra överhuvudtaget, gå du in och handla bäst du vill och skit i vad den gjort. Det var ju inte du som gjorde det.
  • Anonym (J)

Barnet ska väl lära dig rätt och fel , och är det en tonåring på 15-16 bast så in med den så den kan be om ursäkt själv. 

• Anonym (J)

När andra jag känner som var 12-15 år både söp dom och hade varit med flera killar. Då kan dom göra det med

• Anonym (Skamsen)
    Anonym (Lena) skrev 2025-04-06 15:55:56 följande:
    Skällde du ut butikspersonalen och försvarade ditt "stackars oskyldiga" barn? Knappast. Du skämdes och det såg de.
    Nej jag var mest fly förbannad och chockad då det är mitt lugnaste och mest följsamma barn jag minst av alla hade förväntat mig något sådant av. 
  • Anonym (l)
    Anonym (Lse) skrev 2025-04-06 15:51:29 följande:
    Ingen har pratat om byabutik, några sådana finns väl inte ens längre.

Självklart kommer de ihåg. Inte ett dugg överdrivet. Men självklart kan TS handla i butiken.
    Nej, det är inte alls säkert att de kommer ihåg TS. Man har många kunder, alla kommer man inte ihåg. Att de då skulle koppla TS med snatteri av hennes barn för ett år sedan, det kommer inte alla medarbetare att göra om inte affären är i storlek med byabutik. TS verkar vettskrämd men om man som kassörska eventuellt "jaha det där kanske är mamman till nån av de som snattade förra året" är det inget som spelar nån roll. En flyktig tanke om mest. En tonåring kan vara helt oigenkännlig ett år senare bara hur de ändrats. Samma med en vuxen som bytt frisyr, ändrat klädstil.
  • Anonym (l)
    Anonym (J) skrev 2025-04-06 16:15:29 följande:

När andra jag känner som var 12-15 år både söp dom och hade varit med flera killar. Då kan dom göra det med

Du får läsa trådstarten igen för att se vad TS behövde råd för.
  • Anonym (l)
    Anonym (Skamsen) skrev 2025-04-06 15:51:15 följande:
    Fast barnet fick strickt till sig att han inte får handla där mer så jo, han är portad. 
    Dessa portningar gäller inte för evigt.
  • Anonym (Minna)

Affären har tagit en snattare och dom är nöjda. De skulle bli ännu gladare om du fortsatte att handla där så deras omsättning ökar och de kan fortsätta att ha öppet.

• Anonym (3 generationer)
    Anonym (Skamsen) skrev 2025-04-06 14:52:26 följande:

Har varit där och handlat var och varannan dag och det är en liten butik så de känner absolut igen mig. 
    Men visst, det värsta som kan hända är kanske sura miner? Man portar inte anhöriga?

Jo självklart portas 3 generationer när en snattat.
    Samma med fängelsestraff, hela släkten i 3 generationer är förpestade av en enskilds brott och ska därmed in i fängelse på obestämd tid.

Eller så kan vi vara glada över att Sverige inte är som Nordkorea.
    Självklart har inte butiken något som helst intresse av att porta anhöriga!
    Ditt barn kan själv gå dit och handla. Tror inte de känner igen barnet om det gått några år.
Svar på tråden Kan jag handla i affären mitt barn snattat i?