• Anonym (Anhörig)

Hur förhålla sig till anhörig med dåligt minne?

Min mamma har haft dåligt minne sedan en tid tillbaka och det har försämrats märkbart de senaste veckorna. Hon kommer inte ihåg samtal, glömmer namn med mera. VC ska göra ett minnestest och hon ska få hjälp med att ta sina mediciner då det inte har fungerat. Läkaren har pratat med henne om det och hon har sagt ok, men hon har helt glömt bort det. När jag pratade med henne om det blev hon orolig och irriterad. Hon tycker inte själv att hon har problem. Ska jag låta bli att prata om detta helt? Hur ska man förhålla sig till en person som kanske har demens men inte fått någon diagnos? Samma gäller iof om hon får en diagnos, ska man låtsas som att allt är ok? Ibland blir det svårt när hon tror att jag eller någon annan har sagt något som upprör henne, men då det inte stämmer försöker jag säga det utan att det ska bli jobbigt för henne. Tycker även att det är svårt att spela med och inte kunna säga hur det egentligen är, men jag vill inte göra henne upprörd heller.

• Svar på tråden Hur förhålla sig till anhörig med dåligt minne?
  • burleskburkläsk

Jag har jobbat inom demenssjukvård.

Känner inte din kära Mor men misstänker att hon har Alzheimers i vad du skriver.

Hon vet nog sina problem men det är frustrerande när nån nämner det då det påminner henne att nåt är fel.

Hade varit bra om hon kunde bo på boende, lite lättare med rutiner, hygien, hälsa och kolla så medicinen tas och mat och dryck samt personal dygnet runt.

Klart du kan prata med henne eller försöka iaf...resultatet kan vara olika från fall till fall...

Lycka till! 🤗

• stoltmamma

Om det inte är väldigt viktiga saker det gäller så rätta eller påpeka inte när hon säger något fel. I ett tidigt stadium av demenssjukdom är det ofta väldigt jobbigt för personen för den vet med sig att man är glömsk och säger och gör konstiga saker. En del isolerar sig för att inte göra bort sig. Börjar hon prata om något konstigt kan du prova att avleda genom att byta ämne.
    Är det hemtjänst som blivit inkopplade ? Min upplevelse är att det sällan blir någon stor grej att hemtjänsten börjar dyka upp och hjälpa till med mediciner och annat.
    Hemtjänsten är vana vid personer med olika minnessjukdomar och brukar vara duktiga på hur man ska bemöta dessa personer.

• Anonym (Anhörig)

Tack så mycket för svar! Ska försöka ta upp bara det som är nödvändigt och avleda det som inte egentligen spelar så stor roll, men det är svårt. Om det gällde mig hade jag inte velat att andra hela tiden hade låtsas att allt var ok, men man är ju olika och det kanske är annorlunda om man är i situationen själv. Hon har hemtjänst nu, men skulle antagligen behöva komma till ett boende snart, men tror att hon kommer att vägra det. Svårt att hantera det med när någon har en stark vilja samtidigt som man inte har koll på saker och ting.

Svar på tråden Hur förhålla sig till anhörig med dåligt minne?