• Anonym (Köparen)

Försvunnen vara och Traderas köparskydd. Vad gäller?

Jag köpte en vara på Tradera, med köparskyddet (som för övrigt verkar obligatoriskt numera). Varan skickades spårbart och har efter inlämning hos ombud försvunnit. Speditören har bekräftat att det inte kan hitta paketet. Nu försöker jag bli klok på vad som egentligen gäller. Kommer jag att få mina pengar tillbaka, eller inte, är min fråga?

Jag har startat ett ärende hos Tradera där säljaren ska svara inom 72 timmar. Sen kan jag eskalera det till Tradera. Samtidigt är villkoren kring det hela väldigt luddiga.

Har någon behövt använda sig av tjänsten? Hur har det gått?

• Svar på tråden Försvunnen vara och Traderas köparskydd. Vad gäller?
  • klyban

För Traderas administration av frakten gäller villkoren i Traderas Användaravtal. Det är Tradera som är din motpart rörande själva frakttjänsten.
    www.tradera.com/support/se/terms/fraktvillkor/fraktvillkor/

Fick detta på google, och det ser ut som att du ska kontakta tradera om det kommit bort i själva frakten.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Köparen)
    klyban skrev 2025-04-05 14:12:52 följande:

För Traderas administration av frakten gäller villkoren i Traderas Användaravtal. Det är Tradera som är din motpart rörande själva frakttjänsten.
    www.tradera.com/support/se/terms/fraktvillkor/fraktvillkor/

Fick detta på google, och det ser ut som att du ska kontakta tradera om det kommit bort i själva frakten.

Jo, men det enda sättet jag hittar är att starta ett ärende där man inte kan involvera Tradera förrän efter 72 timmar. Och villkoren kring ersättning är luddiga.
  • klyban
    Anonym (Köparen) skrev 2025-04-06 12:52:14 följande:
    Jo, men det enda sättet jag hittar är att starta ett ärende där man inte kan involvera Tradera förrän efter 72 timmar. Och villkoren kring ersättning är luddiga.

Varför de har denna tid, det är väl för att vara mer säkra på något gått snett och ge dom tid att hitta paketet är min gissning.

Det finns ju Q&A och läsa lite, sen kan ju du kontakta dom imon och fråga dom.

Sen tycker jag inte det ska vara det allra minsta luddigt och om de ersätter varan.
    Men som sagt vad inte läst igenom den, och vet detta med leveransvillkor och annat kan bli riktigt rörigt ibland.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Försvunnen vara och Traderas köparskydd. Vad gäller?