• Anonym (Findus)

Hur hantera känslorna runt att bli dumpad av en vän

Skulle behöva lite tips hur man hanterar att en kompis har dumpat en. Fasat ut en. Hur acceptera att den person som man trodde stod en så nära har klippt bort en utan en förklaring?
    Det som gör mest ont är att denna person vet så mycket om mig och jag var mig själv med henne. Att sedan bli bortvald för det, utan en förklaring, är en brutal känsla. Jag har svårt att hantera det, även om det nu gått lång tid sen vi hittade på något. Sprang dock på henne på gatan med sin nya kille. Visste inte att hon träffat en ny. Jag hade med mig en barnvagn med min son på 7 mån. Hon visste inte ens om att jag varit gravid och fått barn. Hon säger också där och då att de ska ha barn i augusti. Hon tillägger att vi borde ?catch up?. Jag tittade på henne och sa lite syrligt: ?Du vet var jag bor, det är bara att höra av sig.? Hon bor 10 min gångväg bort.
    Den här människan var ett enormt stöd när jag genomgick en separation för några år sen. Mitt ex körde gaslighting och dumpade mig efter att vi genomgick ofrivillig barnlöshet och IVF. All skuld lags på mig. Jag mådde väldigt dåligt under den här perioden och min så kallade vän fanns där som stöd, så som många andra vänner, men hon var närmast. Hon visste att barn var min största önskan och drömmen om en familj.
    Det gjorde också ont när hon gjorde slut med sitt ex, men först berättade om det efter 5 mån, när hon sporadisk bjöd in till middag hem till henne. Jag fick inte chansen att vara där och stötta henne, ge tillbaka.
    Har flera fina vänner på olika nivåer, även vänner som står mig väldigt nära. Vill ibland utvidga min krets, men jag märker att jag efter den här senaste incidenten med vännen har jag svårt att faktiskt öppna upp mig. Vill inte delge saker. Orkar inte bygga nått med nya kompisar och sen bli bortvald. Håller mig till det gamla.
    Rent logiskt förstår jag att man måste bara slänga sig där ute och vara sig själv. Sen hittar man alltid några som man klickar med, andra inte, men det tar emot.
    Har under senaste åren också förstått att min mamma alltid tryckt bort mig. Anknytning förstår hon inte vad det är. Försöker man prata med henne blir man avsnäst med en kommentar att man inte behöver prata om allt.
    Hur som helst, jag känner mig väldig deppig att min så kallade vän inte ens har hört av sig. Att hon inte vill höra fortsättningen på vad som faktiskt hände med mig, som en normal vän gör. Men det är radiotystnad. Vill inte kontakta henne, vill att hon ska sträcka ut en hand. Jag tröttnade på att försöka få kontakt med henne när hon bara bollade bort en på slutet av vår vänskap som jag inte var värd nått. Det känns inte som alla långa samtal vi hade, alla resor vi gjorde vi gjorde under årens lopp, skratt och galenskaper spelade nån roll för henne. Det är historia och där hör jag hemma.
    För mig så trodde jag att jag hade en fin vän för livet, men så var det inte. Det gör ont. Försöker tänka att det inte är nått fel på mig, jag vet att jag inte är det, men känslan finns där. Fattar inte hur jag kunde missförstå vår vänskap eller se den här komma. Hur kommer man vidare från den här känslan?
  • Svar på tråden Hur hantera känslorna runt att bli dumpad av en vän
  • Anonym (T)

Det är hemskt. varit med om samma. Jag är dessutom extremt introvert och har väldigt få vänner. jag hade öppnat mig för henne, och det har typ aldrig hänt tidigare. Så vet hur du känner. Har inget tips, mer än att försöka gå vidare 

• Lynx123

Säger inte att det var så här för henne, men jag var med om en liknande situation där en väninna hade problem i sitt förhållande och BARA pratade om det i evigheter. Hon ringde aldrig bara för att kolla läget eller hitta på något, utan det vara bara om hennes problem hela tiden. Till sist drog jag mig tillbaka för jag kände mig mer som.hennes emotionella slasktratt än en verklig vän.

Tänker att du också kan höra av dig till henne och kanske föreslå något trevligt. Eller tog det slut mellan er på ett orevligt sätt?

• Mia448
    Lynx123 skrev 2025-04-03 15:01:41 följande:

Säger inte att det var så här för henne, men jag var med om en liknande situation där en väninna hade problem i sitt förhållande och BARA pratade om det i evigheter. Hon ringde aldrig bara för att kolla läget eller hitta på något, utan det vara bara om hennes problem hela tiden. Till sist drog jag mig tillbaka för jag kände mig mer som.hennes emotionella slasktratt än en verklig vän.

Tänker att du också kan höra av dig till henne och kanske föreslå något trevligt. Eller tog det slut mellan er på ett orevligt sätt?

Berättade du det för personen? Annars kan hon ju ej få en chans att förbättra sig. om hon inte lyckas lista ut det själv en dag. 
  • Anonym (Findus)
    Anonym (T) skrev 2025-04-03 11:40:42 följande:

Det är hemskt. varit med om samma. Jag är dessutom extremt introvert och har väldigt få vänner. jag hade öppnat mig för henne, och det har typ aldrig hänt tidigare. Så vet hur du känner. Har inget tips, mer än att försöka gå vidare 

Förstår om det är jättetufft. Känslorna att väljas bort när man är sig själv är hemska.Hoppas det blir bättre för dig och att du hittar en vän/vänner som verkligen värdesätter dig och den du är.
  • Anonym (Findus)
    Lynx123 skrev 2025-04-03 15:01:41 följande:

Hon fick lyssna på mycket där en gång i tiden, jag kommer vara henne evigt tacksam. Men vi gick också vidare och var på olika semestrar ihop, vi (jag och min nya) hjälpte henne flytta, var på samma nyårsfest osv. så det hände också mycket roligt. 

Det hela slutade med kan man säga med att hon bjöd in mig på middag för lite mer än ett år sen. Hon berättade då om vad som hade hänt under senaste året. Killen som var enormt svartsjuk och inte ville samma sak som henne i livet (familj och allt med det) hade dumpat henne, galet på jobbet och en av hennes bästa vänner som hade blivit sur på henne för att hon inte längre ville hänga med henne och bara med killen. Jag fick mina svar där mellan raderna när hon snackade skit om vännen som inte tyckte att det inte var ok att man bara slutar höra av sig för att man är en relation. Min så kallade vän hade ett långt utlägg om att när man är i en relation så ska man gå helt upp i den, vänner umgås man lite mer med ibland och ibland lite mindre med - de ska bara vara glada att man är i en relation och acceptera det. Så vänner ska typ vara fillers när man är singel, lite så kan man sammanfatta det. Jag kände inte att jag höll med om det eller att jag behövde berätta hur jag kände om det hela, hon verkade ha det tufft som det var. Så jag bara lyssnade och sen släppte jag henne som kompis. Väntade väl lite på att hon skulle höra av sig igen, eget intiativ, men det gjorde hon inte.

Mina spöken dök upp när jag sprang på henne på gatan och jag blev faktiskt förvånad över mig själv att jag var så jävla arg på henne. Så nej, känner inte för att höra mig av till henne och föreslå nått trevligt. Har jagat klart den här människan. 
  • Anonym (Findus)
    Mia448 skrev 2025-04-03 15:07:08 följande:
    Berättade du det för personen? Annars kan hon ju ej få en chans att förbättra sig. om hon inte lyckas lista ut det själv en dag. 
    Personer som inte berättar är väl just det för att de inte vill fortsätta ha en som vän. De har lessnat. Till viss del ligger väl det hos den andra personen, att de är konflikträdda och inte kan säga hur de känner innan det går för långt. Kommunicera. Istället så klipper de bara bort personen. 
  • Anonym (Alla är olika)

Att ha en vän kan ju vara på både gott o ont. Själv kan jag känna mig väldigt snärjd av vissa
    vänner och jag vill inte höras på telefon var o varannan dag och älta gamla grejer. Din före detta vän kanske också tänker så. Sen tyckte jag du skrev att hon varit ihop med någon kontrollerande person. Det kan ju vara väldigt problematiskt, kanske hon inte kunde höra av sig eller ville inte höra av sig under den perioden. Hursomhelst så tror jag att alla har mer eller mindre behov av att ha en vän nära jämt och ständigt. Och då förstår jag att om du har det behovet är det större risk att känna sig sviken.

• Anonym (Findus)
    Anonym (Alla är olika) skrev 2025-04-04 11:12:05 följande:

Att ha en vän kan ju vara på både gott o ont. Själv kan jag känna mig väldigt snärjd av vissa
    vänner och jag vill inte höras på telefon var o varannan dag och älta gamla grejer. Din före detta vän kanske också tänker så. Sen tyckte jag du skrev att hon varit ihop med någon kontrollerande person. Det kan ju vara väldigt problematiskt, kanske hon inte kunde höra av sig eller ville inte höra av sig under den perioden. Hursomhelst så tror jag att alla har mer eller mindre behov av att ha en vän nära jämt och ständigt. Och då förstår jag att om du har det behovet är det större risk att känna sig sviken.

Ja, vem vet. Oavsett så tycker jag om det är en vän så kan denna, om den vill ha kvar bekantskapen, skicka ett meddelande och säga att det är väldigt mycket nu och att den kommer vara lite frånvarande ett tag. Har flera vänner som gjort så och jag förstår verkligen. Livet händer. Min grej är med att den här personen började med ghosting. Fasa ut en. Sticka huvudet i sanden. Lite så. Så att det sen skulle bli så om man sprang på varandra som ja, livet hände, som det var ingenting, när det egentligen var helt avsiktligt från hennes sida. Kan tillägga att jag har flera nära vänner och hon är den enda som har gjort så här. Andra hörs man mindre med, men det blir nått meddelande här och där för att kolla läget, sen ses man mer under andra perioder. Helt ok. Med den här människan, känslan som jag försöker hantera, är att jag blev bortvald för den jag är och att jag var sårbar och transparent. Det gör ont. 
  • Dexter dot com

Ni verkar hantera svårigheter i livet olika och du verkar ha svårt att acceptera att hon hanteras saker annorlunda än dig.  Varför tycker du att det ligger på henne att ta kontakt och varför är du nästan otrevlig när hon säger att hon vill ses? Livet ändras och som vän får man acceptera att man är på olika platser i livet.

• Anonym (Findus)
    Dexter dot com skrev 2025-04-05 14:21:28 följande:

Ni verkar hantera svårigheter i livet olika och du verkar ha svårt att acceptera att hon hanteras saker annorlunda än dig.  Varför tycker du att det ligger på henne att ta kontakt och varför är du nästan otrevlig när hon säger att hon vill ses? Livet ändras och som vän får man acceptera att man är på olika platser i livet.

För att jag försökte en gång i tiden och blev bortbollad under en längre period. Min kille som jag hade träffat trodde bara att jag inbillade mig, men såg sen hur ledsen jag blev när förfrågningar blev ignorerade. Hon svarade nån enstaka gång. När det sen skulle umgås skulle det träffats så snabbt som möjligt. Vi hade så mycket planer på allt vi skulle göra när vi skulle bo så nära varandra och gjorde vi nått av det? Nej. Varför ens då börja planera saker med nån?

Sen är jag besviken på henne att hon inte en enda gång har hört av sig, inte ens för att säga hej. Helt missat att jag var gravid och fick barn. Trots att hon kände till hur svår den resan var. Känner att hon inte värdesatte min vänskap lika mycket som jag värdesatte henne. Som jag nämnde tidigare, kändes lite som man var en filler kompis, tills nån kille dök upp. En sak i början av relationen, klart det går tid till det. Men jag har varit i en relation i flera år nu och har fortfarande kvar min vänner. Skickar nått sms ibland, ringer, bjuder på middag - inser vikten att ha vänner utanför en relation också. Alla relationer håller inte och ja, trist att sitta själv då för att man ignorerat de personer som faktiskt brydde sig om en. Bekantskaper går att hitta, men nära vänner de växter inte på träd.

Klart livet ändras, det är helt normalt. Den här känns dock annorlunda. 
Svar på tråden Hur hantera känslorna runt att bli dumpad av en vän