• Nikkik

8 månader, vilken ”bit” mat ?

Hej, första gångs mamma här.. har en 8 månaders son hemma som ätit på rätt bra sedan han var 6 månader (varvat med amning fortfarande). han har fått två tänder. 
    Jo, min fråga till alla mer erfarna här.. jag som så många andra är livrädd för att han ska sätta i halsen. Får sånt stresspåslag när jag ger majskrokar eller rån, som hittills gått bra. All Annan mat puréer jag fortfarande. jag vet vad jag ska göra om han sätter i halsen osv. 

nu till min fråga, help a mother out.. alla no med erfarenhet, vilken mat kan jag börja ge honom som är så säker som möjligt ? Förstår att det alltid finns risker, men finns det några nybörjare tips på mat som jag kan börja ge honom och om jag ska ge bitar, ungefär hur stora ska dom vara ? 

Tveka inte att beskriva väldigt tydligt 🤣
    Jag har tänkt ta upp detta och min rädsla nästa besök hos BVC men besöket bokades om från deras sida till senare i månaden. 

tar tacksamt emot tips 🙏🏻

• Svar på tråden 8 månader, vilken ”bit” mat ?
  • Anonym (A)

Läs om blw, tex på liberos sida. Där finns en del tips.

• Anonym (Hm)

Majskrokar är otroligt snälla på det sätt att de smälter fort som attan vit minsta fukt. Att kvävas av en majskork Är således inte så sannolikt :) jag har alltid börjat med banan som är mosad, ganska mycket, men så att det finns små bitar kvar. Potatismos är ju också himla gott och snällt, såväl som alla andra typer av puréer. Med min första kände jag som du med just kvävningsrisken. Ett tips är att köpa en eller två barnmatsburkar på ica och klicka ut dom på en tallrik. Antingen för att ge, eller för att få ett hum om hur stora bitarna bör vara. innan du ger maten till sonen kan du också prova att själv tugga den utan att använda tänderna, alltså att pressa maten mot gommen med tungan. Går det lätt kan du testa att ge små bitar :) 

• Sucken

Jag använde mig av appen Solid starts när min bebis skulle börja äta vanlig mat. Knatteplock-böckerna är också ett bra hjälpmedel. Även kolla på deras hemsidor. 

• Anonym (mjuka)
    Nikkik skrev 2025-04-02 20:38:11 följande:
    8 månader, vilken ?bit? mat ?

Hej, första gångs mamma här.. har en 8 månaders son hemma som ätit på rätt bra sedan han var 6 månader (varvat med amning fortfarande). han har fått två tänder. 
    Jo, min fråga till alla mer erfarna här.. jag som så många andra är livrädd för att han ska sätta i halsen. Får sånt stresspåslag när jag ger majskrokar eller rån, som hittills gått bra. All Annan mat puréer jag fortfarande. jag vet vad jag ska göra om han sätter i halsen osv. 

nu till min fråga, help a mother out.. alla no med erfarenhet, vilken mat kan jag börja ge honom som är så säker som möjligt ? Förstår att det alltid finns risker, men finns det några nybörjare tips på mat som jag kan börja ge honom och om jag ska ge bitar, ungefär hur stora ska dom vara ? 

Tveka inte att beskriva väldigt tydligt 🤣
    Jag har tänkt ta upp detta och min rädsla nästa besök hos BVC men besöket bokades om från deras sida till senare i månaden. 

tar tacksamt emot tips 🙏🏻

Att sätta i halsen är en naturlig del av att lära sig äta, och oftast är det inte ens sätta i halsen utan en kväljning som är det naturliga skyddet mot att sätta i halsen.

Om man börjar med små bitar som är mjuka och går att mosa med tungan mot gommen så är risken för ett luftvägsstopp väldigt liten. Det kan vara små bitar av tex avokado, ost, banan, kokta rotsaker, grönsaker och potatis, pasta som är lite överkokt. Även korv, köttbullar som är kokta, och inte har nån stekyta kan fungera. Om du delar dem i bitar som är ca 0,5x0,5 cm så är det inte så stor risk att sätta i halsen.

Att låta honom känna och kladda med händerna är viktigt, för det man känner med fingrarna ger en känsla för hur det kommer att kännas i munnen och gör honom mer redo att hantera maten i munnen. Låt honom också plocka in och ut ur munnen, det lär honom att ha kontroll över det som är i munnen och att han själv kan bestämma över det.  

Ditt stresspåslag är också mer negativt för barnets ätutveckling än den faktiska risken att sätta i halsen. Du måste jobba med den rädslan och se ditt barn som en kompetent liten varelse som kan lära sig att äta. 

Bra information som ger konkreta förslag är tex FeedingLittles som finns på Instagram och har en hemsida. 
  • Nikkik

Tack snälla alla för fina tips och råd, jag tar tacksamt till mig ! 

jag har läst på knatteplock och solidstarts , dock vågar jag ändå inte riktigt. Ska prata med BVC är medveten om att min rädsla kan påverka honom och mig själv givetvis. stort tack för tips och råd ! 

Svar på tråden 8 månader, vilken ”bit” mat ?