• 928

Ena föräldern flyttar 5 mil från skola

Mitt ex flyttar till en sommar stuga uti skogen med vårt 7åriga barn , mkt pga att hon är så egocentrerad och bara Tänker på sig själv!
    hon flyttar en gång per år sista 4 åren o h drar runt vårt barn och fattar inte att hon har egna obearbetade issues och försöker fly från sina problem och är grymt aggressiv , det går inte att prata om det 😒
    jag är bara ledsen och förtvivlad 
    nån som har en idé?

• Svar på tråden Ena föräldern flyttar 5 mil från skola
  • Anonym (Kvinna med koll)

Har ni gemensam vårdnad eller har ditt ex enskild vårdnad? Hur bor barnet, är det varannan vecka eller varannan helg hos dig?
    Är avståndet från det nya hemmet till den närmaste skolan 5 mil, eller är det avståndet till nuvarande skola? Hur gammal är hen (barnet, alltså)?

• Tom Araya
    928 skrev 2025-04-01 11:59:17 följande:

Mitt ex flyttar till en sommar stuga uti skogen med vårt 7åriga barn , mkt pga att hon är så egocentrerad och bara Tänker på sig själv!
    hon flyttar en gång per år sista 4 åren o h drar runt vårt barn och fattar inte att hon har egna obearbetade issues och försöker fly från sina problem och är grymt aggressiv , det går inte att prata om det 😒
    nån som har en idé?

Varför låter du henne ta med barnen?
  • Anonym (boar)
    928 skrev 2025-04-01 11:59:17 följande:

nån som har en idé?

Om du bor närmare skolan så kanske barnet ska bo hos dig istället? Låter ju som att hon är olämplig i flera avseenden så barnet kanske inte ska bo där mer än varannan helg eller så.
  • 928
    Anonym (Kvinna med koll) skrev 2025-04-01 12:05:49 följande:

Har ni gemensam vårdnad eller har ditt ex enskild vårdnad? Hur bor barnet, är det varannan vecka eller varannan helg hos dig?
    Är avståndet från det nya hemmet till den närmaste skolan 5 mil, eller är det avståndet till nuvarande skola? Hur gammal är hen (barnet, alltså)?

Delad vårdnad 3km till skolan från mig och nu 5 mil från henne 7 år gammal med alla kompisar i våran skola
  • 928
    Anonym (boar) skrev 2025-04-01 12:44:09 följande:
    Om du bor närmare skolan så kanske barnet ska bo hos dig istället? Låter ju som att hon är olämplig i flera avseenden så barnet kanske inte ska bo där mer än varannan helg eller så.
    Tack bra idé ska försöka förankra den hos mamman
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Separerad)

Var är barnet skrivet? Är det varannan vecka? 

Så länge hon ser till att barnet går i skolan så kan du inte hindra henne från att flytta runt om barnet är skrivet hos dig. Om barnet inte är skrivet hos dig kan fu vägra att skriva på om ändring av folkbokföring samt be att barnet ska vara skrivet hos dig. För vill det sig illa hamnar hon utanför kommungränsen och då behöver barnet byta skola om det är skrivet hos henne. 

Om hon inte vill gå med på att barnet bor hos dig på skoldagar kan du ta hjälp av familjerätten. 

• Jårdi

Jag hade tagit en kontakt med familjerätten för att få lite stöd, vägledning och veta mer vad du kan göra som pappa. Du fick bra tips här i senaste inlägget. 

Svar på tråden Ena föräldern flyttar 5 mil från skola