• Anonym (Om25)

Missfall, gravid igen

Jag är gravid för andra gången i år. Jag fick missfall den 16 februari, och den 19 mars testade jag positivt igen. Jag hade alltså ingen mens mellan graviditeterna. Jag har inte genomgått en graviditet tidigare och har ingen att rådfråga än eftersom att vi inte berättat för någon. Men jag är otroligt orolig varje minut av dagen över att få missfall igen. Kom gärna med tips och råd. Är det stor risk att få missfall igen om man redan haft ett? Jag fick en nidblödning första graviditeten men inte denna, är det bra eller dåligt? Det känns som att jag mår för bra för att vara gravid.. jag har väldigt uppsvälld mage och ömma bröst men dom är inte lika ömma som tidigare, kan graviditeten stannat av? Jag är i vecka 6+0 nu, och clearblue visar 2-3 borde det inte visa 3+? 

Tacksam för hjälpande råd och tips..

• Svar på tråden Missfall, gravid igen
  • Anonym (Också gravid)

Beklagar missfallet men grattis till denna graviditet! Är också gravid, vecka 6+6. Du behöver nog inte oroa dig. I nästan alla fall beror missfall på att fostret inte var livsdugligt så det är ju inget du kan påverka och det behöver absolut inte betyda att du kommer få missfall igen. Graviditetstest kan inte säga hur mycket hcg urinen innehåller så stirra dig inte blind på det. Dom allra flesta får inte nidblödningar så det behöver inte heller vara ett dåligt tecken. Och det är fortfarande väldigt tidigt och de flesta har inte så mycket symptom än. Jag har ömma bröst vissa dagar, lite uppsvälld mage, lite illamående och väldigt känslig. Idag har jag inga symptom alls utom att jag har lätt till gråt och lite svullen mage. Vissa går ju igenom hela graviditeter utan minsta symptom och föder friska barn, det finns ju till och med dom som inte ens vet om att dom är gravida förens dom ska föda eftersom dom inte har några symptom. Så du behöver nog inte vara orolig. Men det kanske skulle vara skönt för dig att boka ett tidigt ultraljud för att kolla så att allt ser bra ut? Lycka till :)

• Anonym (Mamma mu)

Det är inte vanligt att få flera missfall i rad, men vissa drabbas tyvärr av återkommande missfall, men majoriteten inte. Sannolikheten att din andra graviditet går bra är mycket större än risken för missfall. 

Efter missfall blir man förstås mer orolig att det ska hända igen men tyvärr finns inget att göra åt det annat än att försöka lita på kroppen och tänka att chansen är större att det går jättebra än risken för missfall. Försök tänka att missfall i nästan alla fall beror på att embryot/fostret inte är friskt, inte livsdugligt. 

Graviditetssymtom kan komma och gå. Man kan ha massa symtom och ändå få missfall och tvärtom, inga alls och det går bra. Jag har aldrig haft starka symtom och har både friska barn, fått ett tidigt missfall och en bebis med kromosomavvikelse så jag var tvungen avbryta graviditeten halvvägs. Så jag vet precis hur det kan vara och kännas, med all oro. Man får ta en dag i taget och bara följa med. Påminna sig att de flesta graviditeter går bra. 

• Anonym (Om25)

Tusen tack för era lugnande ord, det betyder otroligt mycket! Ska försöka njuta av graviditeten även om det är svårt.. ska till barnmorskan i veckan så funderar på att be om ett tidigt ultraljud för att lugna nerverna så man kan fungera i vardagen.. 

• Samanta245
    Anonym (Om25) skrev 2025-03-31 15:45:31 följande:
    Missfall, gravid igen

Jag är gravid för andra gången i år. Jag fick missfall den 16 februari, och den 19 mars testade jag positivt igen. Jag hade alltså ingen mens mellan graviditeterna. Jag har inte genomgått en graviditet tidigare och har ingen att rådfråga än eftersom att vi inte berättat för någon. Men jag är otroligt orolig varje minut av dagen över att få missfall igen. Kom gärna med tips och råd. Är det stor risk att få missfall igen om man redan haft ett? Jag fick en nidblödning första graviditeten men inte denna, är det bra eller dåligt? Det känns som att jag mår för bra för att vara gravid.. jag har väldigt uppsvälld mage och ömma bröst men dom är inte lika ömma som tidigare, kan graviditeten stannat av? Jag är i vecka 6+0 nu, och clearblue visar 2-3 borde det inte visa 3+? 

Tacksam för hjälpande råd och tips..

Jag har samma symptomer.  Jag är gravid i vecka 7 clearblue visade 2-3. Hoppas att det kommer gå bra.  Har bokat en annan tid för ultraljud vecka 8
Svar på tråden Missfall, gravid igen